I olika trådar har frågan om att starta eget kommit upp. Den togs upp på ett särskilt bra och tydligt sätt i avsnitt 223, för övrigt ett bra avsnitt med många viktiga poänger.
Jag tror att det är viktigt att vara öppen och ärlig med att möjligheten att starta eget och den vägen höja sin inkomst till stor del är förbehållen vissa grupper i samhället. IT är det område där den möjligheten mest uppenbart ligger nära tillhands. Jag har vänner som jobbar med IT, både som anställda och med eget företag så jag är iallafall hyggligt orienterad om förutsättningarna där.
En del andra grupper har mer medelmåttiga möjligheter, däribland den grupp jag själv hör till. Jag är civilekonom och skulle absolut, hypotetiskt, kunna starta eget någon gång men ändå med en mer tydlig uppförsbacke jämfört med IT-området. Jag skulle behöva en mer tydligt nischad idé och sannolikt ta en större risk, om jag nu skulle vilja ge mig in på det spåret. Samtidigt finns många andra grupper som ligger ännu längre ifrån egetföretagandet. Det betyder förstås inte att det skulle vara omöjligt men det finns få eller inga synergier mellan sysselsättningen i rollen som anställd och det man skulle syssla med som egenföretagare. Det ideala är ju annars att de två områdena går in i varandra så att den erfarenhet man skaffat sig av en viss roll som anställd är direkt överförbar på rollen som egenföretagare.
För mig personligen är det här ingen stor sak. Jag har aldrig haft som idé att starta eget, även om jag förstås inte skulle ha något emot det heller. Jag uppfattar dock att tonen i vissa inlägg i forumet inte har varit helt bra. Det har i princip antytts att vissa personers upplevda oförmåga att höja sin inkomst genom att starta eget skulle lösas genom att de “tar sig i kragen”. För den som har en vanlig anställning och kanske även saknar högre utbildning framstår det sannolikt närmast som en idiotförklaring.
När jag gick ut från universitetet för snart 20 år sedan var min inställning att undvika arbete av konsulttyp. Anledningen var att jag som konsult inte skulle ha möjlighet att välja min arbetsgivare. Jag skulle arbeta för den som anlitade mig och utföra något instrumentellt, utan möjlighet att förändra världen eller bidra till att uppfylla högre mål. Det här låter säkert pretentiöst för somliga men det har hela tiden varit min centrala drivkraft - att i olika former arbeta för samhällets framsteg. Det behöver givetvis inte stå i direkt konflikt med att starta eget men det snävar definitivt ner antalet möjligheter.