Ni som gjort en exit - vad gjorde ert företag?

Hej!

Jag har alltid haft en dröm om att bygga upp ett företag och göra en exit efter ett par år. Hade varit så roligt att få höra från de som redan gjort det om vad ert företag gjorde, under hur länge ni drev det och om ni har några lärdomar från tiden!

Mvh

1 gillning

Jag är inte personen att fraga da jag ännu inte gjort exit.
Det jag vänder mig emot är uttrycket att göra exit efter nagra ar.
Detta är inte ett alternativ för 98 procent företagare.
Att driva företag fran grund är hart arbete…och det är för de allra flesta fattiga första ar där allt eventuellt överskott gar till att halla balansräkningen över vattenytan.

8 gillningar

Jag ska av veckla firman som jag startade 1991… Avreggristera hos skattemyndigheten samt sälja av maskinerna… Verksamheten basera sig på skärande bearbetning av olika plastmaterialer i mindre serier samt prototyper…

3 gillningar

Blir det 5:25?

1 gillning

Förstår inte??

Det förstår jag, uttryckte mig nog lite fel. Några år i mitt huvud kunde lika gärna vara 20år+.

Och egentligen tycker inte jag att man behöver gjort exit, hade varit kul att höra ifrån framgångsrika företagare vad dom sysslar med! Det finns så mycket företag som sysslar med grejer man aldrig tänkt på ens finns.

1 gillning

Jag inbillar mig att man inte lyckas med företaget om man går in med inställningen att göra en exit. Det är väl antagligen de som brinner för sitt företagande och byggt upp det under lång tid. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Ja, skit i det där med exit :slight_smile: Jag vill höra vad alla företagare håller på med! Det finns som sagt så mycket man aldrig tänker på som existerar som företagsidéer.

2 gillningar

Hur skall du göra din exit med avseende pa gällande skatteregler?
Du kanske har ett s.k famansbolag?
I sadant fall är det ju stor skillnad pa direkt exit eller via trädabolag(5:25)ur skattemässigt perspektiv.
Har du inget AB dock sa är ju fragan utan intresse.

2 gillningar

Man får nog ha i åtanke att ett en exit inte behöver innebära att man därefter blir ekonomiskt oberoende eller är en framgångsrik företagare. Jag har haft uppdrag för två bolag vars ägare i slutändan gjort exits för symboliska summor. Ser kanske bra ut i CV’t men ingenting någon blev förmögen på. Alternativet hade varit att lägga ned.

1 gillning

Maken har gjort exit efter att företaget varit vilande under ngr år utan omsättning och utan kassa/tillgångar. När han skulle avregistrera det, visade det sig att det skulle kosta ngr 1000:- som alltså inte fanns i bolaget. Så det blev en oavsiktlig konkurs istället…lite klantigt ja, men så blev det…

Efterdyning på det blev att jag som statligt anställd med tillgång till högre säkklassade system samt som admin till lågt klassat system fick ett litet samtal från myndighetens säkerhetschef där jag fick redogöra för familjens förehavande…kändes faktiskt helt ok för vi kunde ju ha haft “riktiga” ekonomiska problem som kunde påverka mitt agerande med de rättigheter jag hade…

4 gillningar

Enskild firma utan anställda…

Ok JPT…det förenklar saken.

Jag var med och startade ett mjukvaruföretag. När jag lämnade efter 12 hade jag sålt det mesta av mitt ägande. Det skedde dels successivt i takt med att det klev in investerare i bolaget samt en större del när jag lämnade. Det var alltså mer en personlig exit, företaget finns kvar och jobbar mot andra mål på några års sikt.

Det går ju att skriva en bok om allt man lärde sig, gjorde rätt och fel under de där åren. Det var ju under en period då riskkapital och tillväxt stod högt i kurs och många faktiskt startade bolag med syftet att göra en exit. Vissa lyckades med det, andra inte.

Jag tror generellt att den bästa utgångspunkten är att starta ett bolag för att det är roligt och för sin försörjning. Med tiden kan det utvecklas till något som kan ge stor finansiell avkastning i form av en ”exit”. Ibland tänker jag att det är sundare och mer belönande att bygga ett lönsamt företag som delar ut pengar år efter år, snarare än att göra just en exit i den meningen. Det finns ju många sätt att behålla kontrollen över ett bolag utan att vara väldigt operativ. Exit kommer också med utmaningen vad som blir nästa steg i livet och karriären, eftersom det ofta har lite av ”big bang”-karaktär över dig.

Ja det var några lösa tankar och erfarenheter från mig…

4 gillningar

Phu….vad trökiga och platta svar :face_with_peeking_eye: Tror de flesta förstår att det är bra med lönsamhet och organisk tillväxt. Men det kan vara kul att leka med tanken och drömma. Sen är det faktiskt många som göra feta extits här i världen.

Har själv tyvärr inte gjort det ännu :face_with_hand_over_mouth: Men får återkomma om det blir så i framtiden. Förmodligen genom att bygga en digital förmedlingsplattform.

Jag är också nyfiken på att höra framgångshistorier och få konkreta tips och trix på hur man kan tänka och agera.

Tack

Jag startade mitt företag Pcbyggarna 2018, jag bygger datorer åt både privatpersoner och företag.
Tycker om att läsa vad alla ni andra pysslar med.

4 gillningar

Startade ett bolag 2014 som sysslade med en nisch inom IT. Exit 2020 a 5,2M SEK. Det bästa var att jag hade startat ett holdingbolag i samband med att jag startade det andra ABt eftersom jag hade hört att det skulle vara förmånligt vid en ev. försäljning. Så alla pengar gick skattefritt upp till moderbolaget. Bästa affärsmässiga jag gjort i mitt liv. Tyvärr så hade jag inte kunskapen att förvalta pengar så mycket försvann på dåliga investeringar och roulette på börsen. Bygger nu två andra bolag med exit som mål på det ena och mer långsiktigt på det andra. Riktigt kul känsla att någon vill köpa det man byggt upp från endast en idé.

3 gillningar

@Martin_L1 Kan du utveckla moderbolagsbiten? Kul med någon som gjort det och inte bara som generisk information.

Många drömmare tyvärr på detta forum som är vanliga knegare…

Att göra exit? Det är inget som man bara gör och efter 2 år är man stenrik, det är hårt arbete under många år och det måste vara en affärside som bär frukt på sikt, inte många kan den konsten.

Sen handlar det om personen i fråga, man måste vara född med rätt attribut som utvecklas under livet, som sagt många faktorer måste stämma in.

2 gillningar

Skulle säga att den absoluta majoriteten, säkert 99%, av alla företagare aldrig gör någon exit. Det är så ovanligt att det är därför man hör om det.

Skulle jag försöka kategorisera det:

• majoriteten av alla bolag är för att försörja ägaren, ingen möjlighet till exit

• liten del med bolag som har anställda, tänk hantverkfirma, säljs ibland till kollega i branschen men då det inte finns något värde än anställda och vissa kundkontakter är beloppen höst begränsade

• ännu mindre andel av bolag som tar in riskkapital med tanke på framtid exit. Säg att 10 av 100 som söker får kapital. Av dessa 10 som får kapital kommer 9.5 aldrig lyckas och det sista tjugonde enskilda bolaget gör kanske en exit på 10 gånger beloppet (finansierar de andra 9.5). Då har dessutom ägaren ofta dessutom blivit utspädd ordentligt av investerarna då det krävts många rundor som ägaren inte kunnat förvara.

Jag skulle slå vad om att många företagare har tjänat mer på att driva sina bolag och ta lön / utdelning än vad de tjänar på exit.

Och då ska man komma ihåg att majoriteten av alla bolag inte ens omsätter över 500.000 kr för att ge ägaren en bra lön…

4 gillningar