Jag är en kvinna på drygt 40 som känner att det snart är dags att ändra riktning i livet/karriären.
Jag driver idag ett företag med ca 12 anställda som går bra ekonomiskt. Men känner mer och mer ångest inför personalfrågor och ledarskap. Yrket som jag en gång utbildade mig till har jag svårt att utföra idag pga att de fysiska förutsättningarna har ändrats för mig. Det har gjort att jag successivt hamnat mer inom administration, personalfrågor och verksamhetsutveckling.
Jag har inget emot att jobba hårt (så länge det inte är fysiskt tungt) men jag känner ett starkt behov av atr komma bort från ledarskapet och vill inte ha personalansvar längre. Om jag säljer mitt företag kommer jag ha ca 6 miljoner att investera.
Det jag försöker lista ut nu är:
Vad kan vara ett bra nästa steg?
Hur skapar man ett arbetsliv med frihet och bra inkomst utan att ha anställda?
Finns det verksamheter/investeringar som passar någon med min bakgrund?
Jag är inte intresserad av att pensionera mig tidigt. Jag gillar att arbeta, utveckla saker och har idag en relativt hög inkomst (>1 miljon/år), vilket jag gärna vill behålla åtminstone delvis.
Jag har funderat på:
Fastigheter (lockas av tanken på att bygga upp ett fastighetsbolag, men är osäker eftersom jag inte kan renovera själv och många verkar göra mycket praktiskt arbete själva)
Investera kapitalet och kombinera det med någon typ av extrajobb
Kortare vidareutbildning inom något nytt område
Jag är van vid friheten i att driva eget och tror att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till ett traditionellt anställningsliv fullt ut.
Tar gärna emot idéer från personer som gjort liknande resor eller hittat andra vägar vidare i livet! Tacksam för tips och idéer!