Byta riktning efter företagande – men till vad?

Jag är en kvinna på drygt 40 som känner att det snart är dags att ändra riktning i livet/karriären.

Jag driver idag ett företag med ca 12 anställda som går bra ekonomiskt. Men känner mer och mer ångest inför personalfrågor och ledarskap. Yrket som jag en gång utbildade mig till har jag svårt att utföra idag pga att de fysiska förutsättningarna har ändrats för mig. Det har gjort att jag successivt hamnat mer inom administration, personalfrågor och verksamhetsutveckling.

Jag har inget emot att jobba hårt (så länge det inte är fysiskt tungt) men jag känner ett starkt behov av atr komma bort från ledarskapet och vill inte ha personalansvar längre. Om jag säljer mitt företag kommer jag ha ca 6 miljoner att investera.

Det jag försöker lista ut nu är:

Vad kan vara ett bra nästa steg?

Hur skapar man ett arbetsliv med frihet och bra inkomst utan att ha anställda?

Finns det verksamheter/investeringar som passar någon med min bakgrund?

Jag är inte intresserad av att pensionera mig tidigt. Jag gillar att arbeta, utveckla saker och har idag en relativt hög inkomst (>1 miljon/år), vilket jag gärna vill behålla åtminstone delvis.

Jag har funderat på:

Fastigheter (lockas av tanken på att bygga upp ett fastighetsbolag, men är osäker eftersom jag inte kan renovera själv och många verkar göra mycket praktiskt arbete själva)

Investera kapitalet och kombinera det med någon typ av extrajobb

Kortare vidareutbildning inom något nytt område

Jag är van vid friheten i att driva eget och tror att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till ett traditionellt anställningsliv fullt ut.

Tar gärna emot idéer från personer som gjort liknande resor eller hittat andra vägar vidare i livet! Tacksam för tips och idéer!

Är det ett alternativ att anställa någon som ger dig möjlighet att hitta på något nytt att göra men fortfarande inom ramen för ditt bolag?

3 gillningar

Tack för ditt svar! Men jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag äger ju mitt företag och vill komma bort från personalansvar, inte anställa fler?

Jag tänker att du kanske är trött. Och kanske behöver du avlastning. Vad tror du om följande frågor:

Kan dina anställda bli mer självgående?
Kan du få någon att växa och ta över det direkta personalansvaret?
Kan du lyfta blicken?
Kan du frigöra tid för dig själv så att du kan fortsätta ägna dig åt verksamhetsutveckling? Kanske även behålla viss administration, om du vill?
Kan du fortsätta äga och driva företaget?

Om det känns svårt - prova att ställa frågorna till dig själv igen, men börja med orden:

Hur kan jag…
Hur skulle jag kunna…

Om det är svårt och om det känns som om det inte går - testa med att fråga dig själv:

Det går inte, men OM det ändå skulle kunna gå - på vilket sätt skulle det kunna gå att lösa det..?

Kanske är det rätt beslut att göra något annat nu.

Eller kanske är du bara jättetrött.

Jag tänker att du inte ska ta några förhastade beslut.

Det är du som bestämmer.

Gör det som är rätt för dig.

3 gillningar

Du kan anställa någon som har personalansvar för de andra, så får du bara personalansvar för den.

3 gillningar

Tack för svar! Jag förstår hur ni menar. Jag gjorde faktiskt precis detta för några år sedan när jag kände mig överväldigad av arbete och ansvar. Inte direkt att jag bara har ansvar för en person, men att jag delegerade en del av jobbet och satsade på att personalen skulle bli mer självgående. Det har fungerat bra och jag har numera en rimlig arbetsbelastning och välfungerande verksamhet.

Eftersom det är ett litet företag och jag äger det så kan jag inte komma ifrån att jag är chef för alla.

Det är väl mer att jag känner att jag är färdig med detta nu. Jag kan inte tänka mig att göra detta i 20 år till, jag börjar fundera på att testa något annat. Och det är väl det jag vill ha tips på. :blush:

Någon som har någon fundering?

Det låter ju snarare som att du ledsnat men om du får 6 miljoner för firman blir avkastningen på det långt lägre än din inkomst idag så att jobba med något annat känns oundvikligt.

Vad har du för burn rate idag?

Ja precis. Men jag vill ju jobba, jag tycker det är jättekul att jobba! Vill bara jobba med något annat, haha!

Hur menar du, burn rate i mitt nuvarande företag? Det kommer jag inte ha kvar ifall jag byter riktning I livet ändå. :slight_smile:

Skulle det inte gå att anställa en VD / befordra en anställd till din position, så att företaget blev helt oberoende av din input? Hur mycket vinst / lön skulle du kunna få ut ur företaget på årlig basis isåfall?

Det är oftast mycket bättre att ha kvar ett litet företag och ta vinsten varje år, än att sälja. Detta är speciellt sant när man är relativt ung som du, samt när företaget inte är oberoende av ägarens input. Man får mycket mer betalt för företaget om man kan visa att det kommer klara sig bra utan dig (högre vinstmultipel). RT gjorde precis ett avsnitt om detta.

Skulle du inte kunna tvinga företaget att bli helt oberoende av dig och ha det som kassako för dina framtida planer? T.ex. prova starta upp ett nytt företag inom något helt annat som du gillar mer, och inte ha någon press på dig att du måste lyckas inom en viss tid för att ekonomin ska gå ihop.

Lycka till!

Hmm ja jag förstår. Får tänka och räkna lite på det. Tack för input!

Jag står dock fortfarande kvar med funderingen över VAD jag egentligen ska göra istället…

Hm.. jag tycker nog att vi inte har fått tillräckligt mycket information för att kunna hjälpa till att ge dig ett svar du blir nöjd med. :sunflower:

Vi vet att du tycker om att jobba, att du Vill jobba. Men mer?

Hur vill du att din vardag ska se ut?

Jobba heltid? Deltid? Intensivt i perioder? Däremellan ledig? Eller jämn arbetsbelastning?

Är det viktigt att du fortsätter dra in mycket pengar?
Vad har du för kostnader som du behöver täcka?
Vill du helst jobba hemifrån, eller helst inte?
Vill du ha gång-/cykelavstånd till jobbet?
Tycker du om att pendla?
Skulle du vilja resa i jobbet?
Vill du jobba olika mycket beroende på säsong/årstid?
Vill du byta arbetsplats eller vara på samma ställe?
Blir du trött av geografiska förflyttningar, eller får du energi av det?
Vill du ha möjlighet att ha ex.vis hund med dig på arbetet?
Vill du helst vara inomhus eller trivs du bättre utomhus (oavsett väder) eller skulle du vilja ha en kombination?
Vill du helst sälja något, eller kanske helst inte?
Vill du hjälpa/stötta andra? Praktiskt? Eller administrativt?
Vill du vara själv på dagarna, eller ha arbetskamrater runt dig?

Vad drömmer du om?

Kanske är det tydligt för dig vad du Inte drömmer om. Det kan också vara bra ledtrådar.

Och som vanligt så behöver du inte se slutmålet klart för att ta ett första steg på vägen.

Lycka till! :hugs::sunflower:

1 gillning

Tack! Det var väldigt många bra frågor! Problemet är väl att jag mest vet vad jag inte drömmer om som du skrev på slutet. Ska försöka svara på dina frågor…

• Jag har ingen direkt tanke om exakt hur mycket jag vill jobba förutom att jag vill kunna styra min tid själv och inte vara bunden till 5 veckors semester eller ett oflexibelt schema som min arbetsgivare bestämmer. Tex vill jag kunna ta ledigt för att följa med barnen till tandläkaren eller för en kortare resa utan att någon lägger sig i.

• Ja men jag skulle nog säga att det, iallafall på sikt, är ganska viktigt att kunna behålla min nuvarande livsstil. Dvs gott om pengar men inget lyxliv.

• Är ensamstående med barn och har ganska höga kostnader.

• Spelar ingen roll om jag jobbar hemifrån eller inte. Är ensam på dagarna när barnen är i skolan och bor så jag kan ha ett kontor hemma.

• Har inget emot pendling eller resor men kan inte vara borta för mycket då jag har barn.

• Spelar ingen roll vad det är för årstid (förutom att jag vill ha semester på sommaren som de flesta). Samma med inne/ute. Kan resa en del som sagt men inte ha det som vardag. Har ingen hund. :slight_smile:

• Sälja saker vill jag helst inte göra.

• Ja, jag tycker det är kul att handleda andra, coacha, stötta. Bara jag slipper vara deras chef.

• jag kan både vara själv eller ha kollegor.

• Jag drömmer väl egentligen mest om att ha ett inspirerande arbete där jag har möjlighet att utvecklas och driva saker framåt. Som är flexibelt.

• Det jag inte drömmer om är att ha ett 9-17 jobb där jag är styrd av en chef och semesterdagar. Samt att själv vara chef och drunkna i sjukskrivningar, fackliga tvister, konflikter mellan personal osv…

Ja det var ju en nöt att knäcka. :sweat_smile:

Jag vet faktiskt inte om det går att lösa. Kanske behöver du fundera igenom vad som är viktigast för dig. Min uppfattning är att du vill ha en annan livsstil, men ändå behålla nuvarande inkomst.

Det enda jag kommer på just nu skulle vara att bli egen konsult, utan anställda. Kanske sälja teambuildingkurser till företag, med inriktning på konflikthantering, ledarskapsutveckling, kommunikationsträning eller något liknande.

Du skulle vara din egen chef, planera din egen tid och du skulle inte ha ansvar för anställda. Men.. du skulle behöva sälja dina tjänster och i början kanske inte ha någon inkomst alls.

Jag tror att det skulle kunna vara utmanande, roligt och stimulerande. Men också jättejobbigt att inte kunna dra ihop till den egna lönen. Kanske är det svårt att få lönsamhet i det.

En annan sak i din frågeställning som jag klurar på är om det kan vara så att du inte (just nu) kan se det som ändå är bra med din nuvarande situation. Du skriver att du drunknar i sjukskrivningar, fackliga tvister, konflikter med personal osv…

Om du lämnar det du har på grund av allt det som är dåligt så lämnar du även allt det som är bra. Kanske är det värt det. Kanske inte.

Det sägs att man saknar inte kossan förrän båset är tomt.

Det som du skriver att du söker kanske är precis allt det som är bra med din nuvarande situation? Om det inte är värt det längre, för att det som är dåligt äter upp dig, så kanske du behöver fundera på om du kan acceptera något av det som du skriver att du inte vill?

Kanske är det värt att ha ett 9-17 jobb med 5 veckors semester till en medianinkomst om det innebär att du slipper personal- och resultatansvar? :hugs: :sunflower:

Jag kan såklart inte ge dig lösningen på ditt problem. Men kanske kan frågeställningen göra att du kommer vidare i dina funderingar.

:hugs: :sunflower:

1 gillning

Tack för ditt svar. Det är precis som du skriver att jag vill behålla det som är bra med mitt jobb. Men egentligen är det också så att jag lockas av att testa något helt nytt nu när jag kommit halvvägs i mitt yrkesliv. Det skulle kännas tråkigt att gå i pension och bara ha jobbat med en enda sak. Jag är mer kreativ och driven än så…

Det du skriver om att vara konsult har jag också funderat på. Har egentligen inga problem med att sälja in mig själv. Vill bara inte jobba som renodlad säljare. Sen har jag funderat på fastigheter. Men skräms lite av att jag inte kan så mycket om branschen. Men det kan man ju ta reda på om inte annat.

Nej menade som privatperson.

Hur tänkte du med att skaffa fastigheter? Ska du få någon ekonomi i det kommer du behöva ha hyresgäster och då hade jag nog hellre haft kvar ditt nuvarande bolag med anställda. Då slipper du bli uppringd 22:30 för att varmvattnet inte funkar.

2 gillningar

Ja, du har rätt. Haha. Tänkte kanske kommersiella fastigheter. Men de kanske är lika jobbiga…

Som privatperson, vet inte riktigt. Lever inte alls snålt. Men fasta kostnader kanske 20’. Sen 20’ på annat… Resor, äta ute, shoppa, köpa saker till barnen/swisha dem… Sammanlagt typ 40’ i månaden. Låter det mycket? :see_no_evil_monkey:

Hej Anna!

Väldigt uppfriskande att se ditt inlägg. Jag var i EXAKT samma situation för ett år sedan. Samma ägarstruktur, samma antal anställda, förmodligen ungefär samma inkomst, samma känsla av att jag behövde komma bort.

Idag har jag gjort mig av med företaget och har ett sabbatsår. Ångrar det inte en enda sekund men har tyvärr inte kommit fram till någon konkret plan för resterande yrkesliv.

Följer din tråd med nyfikenhet för att se vad du landar i.

2 gillningar

Det lägger jag ingen värdering i. Men det är mer än vad jag spenderar. Vad det nu ska betyda.

I dina skor hade jag antingen tagit in en VD och bara funnits med i bakgrunden som ägare/styrelseledamot eller så hade jag sålt allt, du verkar inte helt främmande att börja konsulta så det är ju en möjlighet.

Säljer du kommer du kunna leva på kapitalet ett antal år med nuvarande burn rate men det finns finns ju andra aspekter att ta hänsyn till också när det kommer till en försäljning.

Jag är fortfarande inte odelat positiv till att ha sålt mitt bolag för ett par månader sedan och går i samma tankar som du, vad ska jag göra framöver?
Allt ifrån pilot till undersköterska ligger på bordet.

4 gillningar