Vill starta företag, hur har det gått för er som drivit ett tag?

Hej!

Jag funderar hur det gått för er som startat fåmans-bolag, (AB) mest troligt blev det inte exakt som man tänkt sig och det tog kanske längre tid än man trodde att få till en bra kundbas.

Frågan är hur det känns nu efter ett par eller 10+ år som egenföretagare. Är det ett liv där man får känna att man bygger för sig själv och har en annan sorts frihet jämfört med att vara anställd? Är det ekonomiskt och skattemässigt så fördelaktigt att det är värt ansvaret?

Läser en hel del om funderingar på om och hur man startar företag. Men jag undrar hur det faktiskt känns efter ett antal år. Planerar att starta bolag inom ett par år. Då jag känner att skaparlusten tar över och att jag har svårt att komma högre i löneläge utan att ta väldigt stort ansvar i branschen jag är idag. Jag lägger hellre de timmarna och huvudbryn på mitt eget med tanke på fördelarna med AB. Samtidigt som jag får utlopp för min skaparlust och friheten som kommer med att forma sitt eget bolag.

Nu har jag inget bolag men är från en företagarfamilj/släkt.

Det blir ju vad man gör det till ganska långt, i början är de mycket värre än att va anställd och när bolaget mogna så är det vad man gör det till, antingen är det ett self made prison eller ett jobb.

Ekonomiskt/skattemässigt visst de KAN va bättre, det kan också va mycket sämre om man tänker hur mycket energi man lägger ner för att kanske få lite mer eller för den delen gå minus.. oftast har man ju inte nå mer pengar heller utan allt är fast i bolaget.

Som anställd slavar man för en chef som företagare slavar man för kunderna, de är ganska långt samma sak.. skillnaden är väl att man har kontroll och får bestämma hur man gör saker både på gott och ont.

Låter kanske rätt negativt men de är en verklighet för många, visst ett väldigt lyckat bolag kan man lyckas få så de snurrar av sig själv med vägen dit är inte enkel :joy:

1 gillning

Starta företag är väldigt brett, från att köra igång med någon ambitiös startup där man behöver jaga tunga investerare, till förtäckt/skattefördelaktig anställning (enmanskonsult med en kund).

Jag har gjort det sistnämnda och det var väl egentligen ingen större skillnad från att vara anställd förutom mer pengar i fickan i utbyte mot lägre anställningssäkerhet och mycket mer admin. Någon mer frihet är det egentligen inte, förutom möjlighet att byta arbetsgivare oftare är det typ samma sak som att vara anställd.

Tänker att du kanske snackar om något mellanting, typ elektriker som startar egen firma? Där har man säkert mer frihet men jobbigare att hitta kunde osv.

2 gillningar

Intressant perspektiv, pengarna är ett plus. Men vill ändå tro att friheten är större än om man är anställd i ett stort industribolag med strikta policys och en stor släng politik.

Kan förstå att de är olika beroende på vad man ska göra. Jag kommer hålla på med stödjande tjänster till skogsindustrin främst men också privata skogsägare. Som jag känner branschen är det ganska stor frihet för dessa entreprenörer.

Jag har drivit mitt företag i 9 år. Vissa saker är mycket bättre än att vara anställd vissa saker är mycket sämre.

Friheten är magisk. Men jag har optimerat mitt företag hårt mot det. Många företag har mindre frihet än att vara anställd. (tex svårt att ta semester, sjuk, mer stress mm).

Jag jobbade de tre första 3 år i bolaget utan lön (på halvtid). Först förra året kom jag upp i samma timlön som min man. Hoppas det släpper ekonomiskt nu. Tror att alla delar börjar falla på plats, och få tillräcklig volym för att enkelt täcka fasta kostnader och utvecklingskostnader.

Min resa fick en kompis att släppa sin företagsdröm. Hon tyckte inte det var värt det. Men för mig är det 100% värt det. Jag vill aldrig vara anställd igen. Jag hatade det.

Låter som en pressad bransch, men så länge man trivs med det så. Känns som det är ett givande och tagande. Och efter ett antal år när det rullar kommer återbetalningen om det inte går åt det andra hållet. Har själv sett företag från sidan och varit inblandad i ett, där det rullar på med bra tillväxt i 2-3 år sen dyker det eller nån kliver av/säljer. De som fortsätter får i regel en rätt god tillvara efter 5 plus år. Nu är min erfarenhet främst från maskinentreprenad, med de går säkert dra paralleller till andra branscher.

Jag saknar företagandet. Där man kände att all tid man la på det var till företagets och därmed ens egen vinning. Som anställd får jag inte alls samma känsla. Visst kan bra resultat sporra, men rent ekonomiskt för mig är det liten vits. Man kan hoppa mellan jobb osv men de känns väl pengadrivet också.

Det här beror helt på vilket bolag du driver. Driver du en konsultverksamhet så behöver det inte vara så stor skillnad från att vara anställd. Du går kanske till kontoret precis som tidigare men din anställningsform är annorlunda. Men även det här beror på. Med korttidsuppdrag behöver man lägga mer tid på att jaga nya uppdrag. Problemet med att byta timmar mot pengar är samtidigt att det inte är skalbart. Åtminstone om man driver det som egen låda. Det går naturligtvis att anställa medarbetare men personalansvar är inte för alla.

Om man däremot driver ett bolag med en produkt blir det helt annorlunda. Man får friare tyglar, särskilt under utvecklingsfasen. Det här kanske låter bra men faktum är att det ofta innebär väldigt hårt slit, mångt mycket mer än 40 timmar i veckan, samtidigt som det inte är så glamoröst rent ekonomisk initialt. Kommer det riskkapital in i bilden får man ansvar mot en ny part.

Man hör sällan historier om produktbolag som misslyckas. De flesta historier berättas av duktiga entreprenörer som nått stor framgång. Lätt att bli inspirerad samtidigt som man måste ha med att de flesta faktiskt misslyckas. Jag har varit på styrelsemöten där ledamöter har gråtit. Det är inte så trevligt att sitta i ett bolag som vänt åt fel håll. …eller att man tvingar ut någon som varit med från start. …eller där det blir bråk om olika inriktningar. Ännu värre om man slarvat med aktieägaravtal eller annat vid bolagsstarten.

Sedan finns det fritidsprojekt som drivs i bolagsform. Ett sådant driver jag bland annat. Det här är det ultimata sättet att driva bolag på för mig personligen. Man lägger ned den tiden man vill. Huvudinkomsten kommer från andra håll så allt faller inte med att bolagets intäkter måste täcka lönen varje månad. Det kan istället en mycket trevlig bonus. Nackdelen är så klart att man måste avsätta en stor del av sin fritid till det här (där risken att misslyckas också är stor). Åtminstone till det att man kan börja skörda frukten av sitt arbete.

Sedan finns det hybridvarianter. Vi var några grundare där en del av oss jobbade på att utveckla vår produkt, andra på att konsulta för att dra in intäkter för att finansiera utvecklingen.

För lite kontext så har jag drivit bolag i olika former i ca 17 år. Förhoppningsvis går jag aldrig tillbaks till en vanlig anställning igen men man vet ju aldrig…

Jag är trädgårdsmästare/trädgårdsdesigner och för mig har egen firma (enskild) gjort jättestor skillnad. Jag känner mig mycket tryggare som egen än att vara utlämnad till tex säsongsanställningar och sedan behöva jaga vinterjobb och oroa sig för SGI och ekonomi. Och jaga nästa års säsongsarbete samtidigt…

Nu arbetar jag in så jag kan ta ut pengar ur företaget under vintern och kan i lugn och ro ta de uppdrag som dyker upp.

Som egen är jag fri att utvecklas i olika riktningar. Jag går kurser som jag tror kan gynna mig. Jag tar uppdrag som utvecklar mig (ibland ;). Jag har hittat några fantastiska trädgårdsmästare som också har egen firma som jag jobbar mycket med. Vi hyr in varandra till våra enskilda kunder. Alla bidrar med att dra in jobb. Från februari till början av december har jag fullt upp.

Admin funkar fint med bokio / fortnox och jag gör all bokföring själv.

Så nöjd med att vara “egen” :flexed_biceps:

Förstår att det finns många varianter, för egen del blir det inte ren konsultverksamhet utan mer mot produkthållet. Även om skalbarheten kommer vara starkt knuten till personer/anställda så finns ändå en del att vinna i kvalitet, effektivisering och ny teknik.

bra flaggning, känns som detta får större pang ju mer stakes/ eller ju större verksamheten är? Var själv på väg in som delägare i ett bolag för ca 15 år sen. Men backade pga dålig likviditet, företaget gick i konkurs ett år senare. Blev lite bränd av detta, det är inte kul som du säger. Mycket känslor som jag såg på nära håll.

Har en vision om att börja med 2 pers (jag och en till). Ska vi växa mer så är det med väl utvalda personer. Men det kommer inte vara nödvändigt annat än om man vill testa hur det är. Steg 1 är att ha en verksamhet som snurrar på med goda marginaler.

Kul att få svar av dig som ändå varit i företagande ett tag. Har du några typiska fallgropar du sett produktbolagen falla i?

Låter som en underbar tillvaro, hur lång tid skulle du säga det tog för dig att känna dig trygg ekonomiskt. Att ha en stadig ”lön” och inte bäva för månader med mindre jobb?

Oj, bra fråga. Jag är inne på mitt 5e år. Det var nog hjälpsamt att jag inte hade någon stor ekonomi innan. Jag har varit lärling konststudent, konstnär och säsongsarbetare i trädgårdsbranchen… inte direkt så att pengarna har rasslat ner över mig direkt :laughing: och som bonus har jag en långvarig, trygg relation som jag visste att jag kunde luta mig mot ifall det skulle behövas.

Jag hade nog en väldigt lätt start eftersom jag arbetat ett par år i lokala trädgårdshandeln innan start. Så jag redan välkänd bland kunder i trakten och kunde hänga på några kollegor ut i spenaten ganska snabbt.

När jag är mitt i säsong så är min kalender bokad 1-2 veckor framåt. Ett par länge projekt ligger i pipelinen längre fram. Det har tagit tid för mig att inte oroa mig över det där korta perspektivet. Men ännu så länge så har jobben rullat in löpande så jag försöker surfa på det.

Men visst har jag en massa grejer som jag oroar mig för; kommer kroppen att hålla? hinner jag få ihop nån vettig pension trots min luststyrda kreativa väg? + Tusen grejer till.

Med egentligen så har jag aldrig känt mig så trygg som nu - det är upp till mig att fixa “allt” och jag behöver inte ha någon läskig chef med fäbless för undergrävade micro-managing över mig.

Nyfiken fråga; varför inte AB?

Drivit eget snart två år, som konsult.

Har ett fast uppdrag och då blir det inte så stor skillnad mot att vara anställd rent arbetsmässig, däremot är känslan en helt annan, jag känner varje dag att jag arbetar för mig själv och bygger något eget.

Sen är ekonomin betydligt bättre för mig än när jag var anställd, och jag kan också köpa det jag vill ha i arbetsväg utan att behöva fråga någon.

Jag skulle inte vilja byta tillbaka till att vara anställd, utan nu går jag mest och funderar på vad nästa steg är, kanske anställa någon.

1 gillning

Helt ärligt om du vill starta ett bolag så börja med att kartlägga dig själv, vad kan du?

Sedan letar du efter liknande bolag på marknaden och studerar dem en tid, hitta en smal nisch och lär dig den.

Gör en undersökning, köper någon detta?

Kartlägg vad andra tar i betalt, har du möjlighet hyr in dem själv för ett projekt så blir de rätt snabbt klart vad de fakturerar, var inte billigare utan marknadsmässig.

Det största lurendrejeriet som säljs på folk är drömmar om en identitet som kanske inte existerar.. man ska göra det marknaden betalar för och så tar man det alternativet man är mest okej med att göra.

Precis, är på den vägen. Har bra insyn i branschen och har tagit en del notiser på vad liknande entreprenörer fakturerar.

angående lurendrejeriet, vad tänker du på då? Förtagaridentitet? Att Företagarliv är underbart även om man går på knäna för att man säljer bullarna alldeles för billigt. Men får ändå vara fri och ”äga min tid”? :wink:

Nja stör mig överlag på hur saker säljs, det ska lindas in i så mycket positiva saker som bara går att hitta på och man är som att kom igen mannen, ge mig bara realiteten och sanningen hur det funkar.

Ja det saknas raka puckar. Vill skapa en produkt som löser kundens behov/problem. Man levererar enligt beställning och gör sig ett namn för att det blir bra. Inga krusiduller. Så gillar det du säger.

1 gillning

Har startat och drivit (och sålt) bolag i 10+ år.

Jag tror det delvis beror på vilken typ av person du är. Jag har alltid älskat allt som har med företagande att göra: Frihet , självständighet, 100 % eget ansvar, och ogillar mycket som har med anställning att göra; externa krav, tvång att medverka på specifika event, kick-off och onödiga möten etc.

Jag har även sett de som inte trivs som företagare. De saknar ofta det där väldigt starka inre drivet man måste ha och har svårt att fullt ut bära det tunga ansvaret det kan innebär ibland.

Som andra nämnt skiljer det sig väsentligt att sälja en produkt vs att vara en konsult. Du verkar dock vilja göra det förstnämnda.

Det enda sättet att finna ut är att köra igång och testa. Många går och funderar alldeles för länge, bara kör igång och se.

2 gillningar

Bra skrivet, känner igen mig i det du beskriver! Och precis, jag känner att jag behöver komma igång med detta då det varit i tankarna alldeles för länge 4-5 år. effekten av det har blivit att jag har den här rackarns tryggheten och bra lön varje månad som anställd. Så de är väl högsta tröskeln just nu, men det känns överkomligt.