Fick lite feeling efter senaste avsnittet om Rich Dad, Poor Dad, då detta var en bok som ändrade mitt tankesätt från att vara anställd till att bli entreprenör.
Jag minns att jag vid den tidpunkten ville ha råd och tips för att starta mitt första företag, men hade ingen att vända mig till. Tänker att jag i den här tråden delar med mig om mina erfarenheter av att starta, bygga och sälja företag, plus svarar alla ev. frågor.
Förhoppningsvis kan det motivera och hjälpa några som går i liknande tankar.
Min bakgrund
Kort om min bakgrund; jag kommer inte från någon rik familj. Inte fattig heller, utan helt vanlig medelklass. Ingen i min familj var entreprenörer.
Jag var ganska medelmåttig under största delen av min uppväxt. Inte dåliga betyg, men heller inte jättebra. Absolut inte dum, men heller inte den smartaste. Jag har inga historier om hur jag vid 5 års ålder visade en fantastisk entreprenörs-gen genom att sälja lemonad eller jordgubbar på torget.
Take away; Du behöver varken vara super-smart, duktig i skolan, eller har rätt bakgrund för att lyckas som entreprenör.
Hur jag började min entreprenörs-resa
Precis Robert pratar om i boken Rich Dad, Poor Dad så knuffade livet runt mig efter att jag tagit examen från universitetet. Jag hade 3 år från universitet i bagaget och massvis av studieskulder, men kunde inte få något arbete. Min utbildning var ganska värdelös.
Jag var i en situation då jag var tvungen att välja; gå tillbaka till ett arbete jag hatade, eller hitta en annan lösning.
Mitt val blev att försöka hitta en annan lösning. Jag visste att frihet var otroligt viktigt för mig. Jag hörde från en kompis att det fanns en plattform som hette Upwork, där man kunde hitta arbete som frilansare.
Sagt och gjort signade jag upp mig, och började söka vartenda arbete som var möjligt. Jag sökte till skribent, översättare och chatt-operatör. Det var här mitt mindset ändrades; jag insåg att jag helt plötsligt kunde påverka min lön, samt att ett arbete är inte något jag ”får”, utan snarare ett utbyte; jag får bara betalt för det värde jag levererar.
Jag startade upp en enskild firma och under de kommande två åren tog jag i princip varje arbete jag kunde få. Jag lärde mig massor, tjänade helt okej, men framförallt hade jag skaffat mig en livsstil där jag själv kunde bestämma mina tider, samt påverka min egen lön.
Take away; Att börja som frilansare kan vara ett bra sätt att bli van vid entreprenörslivet. Du får lära dig att bara du är ansvarig för att saker blir gjorda. Du måste skaffa klienter. Du måste lära dig och skapa värde för att få in pengarna. Det är oftast noll investering, du lär dig massvis, och det går att göra vid sidan av ett vanligt arbete.
Mitt första bolag
Efter att ha arbetat ett par år som frilansare hade jag lärt mig massvis av saker om online-marknadsföring. Dessa kunskaper fick mig att skapa en tjänst där jag kunde ta betalt per sälj av tjänsten, istället för antalet timmar jag arbetade. Jag insåg att genom att göra detta så kunde jag få in väldigt mycket mer pengar än att slita som frilansare. Jag slutade med mitt frilans-arbete och drev bolaget på heltid.
Upplägget för bolaget var egentligen väldigt enkelt; vi hade en bra tjänst där det inte krävdes jättemycket arbete. Arbetet som krävdes för att skapa själva tjänsten anställde jag två konsulter att göra. Jag själv kunde satsa heltid på det som kunde få bolaget att växa; att driva in nya kunder.
Efter att ha drivit bolaget i två år så sålde jag det.
Utan att ha börjat som frilansare och lärt mig massvis om online-marknadsföring, så hade jag aldrig haft kunskapen att starta mitt första bolag.
Take away; Under dessa två åren skedde skiftet i mindsetet ”Jobba som frilansare och själv kunna påverka min lön” till ”Sälja en produkt/tjänst där inkomsterna kan öka fastän jag inte lägger ner mer tid”.
Mitt andra bolag
Några månader efter jag startat mitt första bolag så startade jag mitt andra bolag. Denna gång var det en produkt jag sålde. Återigen, all kunskap jag hade där hade jag fått genom att arbeta som frilansare, samt mitt första bolag, där jag lärt mig om online-marknadsföring och kontakter.
Under fem år byggde jag upp detta bolag som jag sedan sålde. Under dessa åren lärde jag mig extremt mycket om att bygga upp ett bolag ”på riktigt”. Jag lärde mig om marginaler, P&L statements, företagsekonomi m.m. Nedan har jag sammanfattat några av de viktigaste lärdomarna jag fick under dessa år.
Entreprenörskap handlar om uthållighet – det är ett maraton
Något jag fick lära mig den hårda vägen. Att lyckas bygga upp ett företag kan ta många år. Och de som vinner är oftast de som fortsätter att kämpa på och arbeta med att ta sig framåt. De flesta ger upp alldeles för snabbt.
Det finns inga genvägar
Många som vill starta företag vill gå från noll till hundra på 6 månader. Tror det var bill gates som sa ”Most people overestimate what they can achieve in a year, and underestimate what they can achieve in a decade”.
Hitta en affärsmodell som visat sig fungera, och sen gör allt du kan för att bli bäst på det
Många nya entreprenörer vill hitta på nya och smarta idéer som ingen kommit på tidigare. Faktum är att detta dels är svårt, och har stor risk att misslyckas. Varför? För du har ingen aning om folk faktiskt vill betala för din produkt/tjänst.
Jag har sett entreprenörer bygga upp fantastiska bolag genom att bli bäst på Yoga, Facebook-annonsering, städning, mobilabonnemang och trädfällning. Gemensam nämnare är att de alla valde en affärsmodell som tidigare visat sig fungera, och sedan spenderade år på att bemästra det.
Sluta prata om att starta företag, börja göra
Samma område i vår hjärna aktiveras när vi pratar om idéer som när vi faktiskt utför dem. De flesta fastnar i idéstadiet där de entusiastiskt pratar om alla fantastiska möjligheter, men fallerar när det kommer till att faktiskt utföra dem.
Om möjligt, hitta en mentor
Det är mycket enklare att lära sig från någon som redan gjort din resa. Försök hitta någon lokalt. Gå till ett co-working space och var med på meet-ups.
Ha inte övertro på dina idéer
Idéer är enkla att komma på. Det är utförandet som verkligen räknas. Försök att så snabbt som möjligt få någon typ av traction för att se om din idé funkar. Det kan vara en potentiell kund som är intresserad, eller att någon visar intresse i att köpa din produkt.
Ge inte upp
Viktigast av allt; ge inte upp. Om du verkligen vill bli en duktig entreprenör så kan du bli det. Det kanske tar ett par år. Eller tio. Eller femton. Men i potten finns det så mycket att hämta. Inte bara av eventuella pengar, men framförallt i spänningen och allt roliga som kommer med att bygga ett företag.
Summering
Ett ihopslängt inlägg om min entreprenörsresa, jag hoppas det kan inspirera någon. Är säkert massa saker jag missade men tyckte jag fick med det viktigaste.
Hoppas vi kan avstå från kommentarer om att jag är en skrytpelle, för meningen är enbart att hjälpa aspirerande entreprenörer.
Om ni har någon fråga så är det bara att skriva i tråden. Jag kommer dock inte svara på några detaljerade frågor om mina bolag och liknande då jag vill vara anonym.

)