Jag har byggt och sålt 2 bolag vilket gjort mig ekonomiskt oberoende. Mina lärdomar + ställ era frågor

Fick lite feeling efter senaste avsnittet om Rich Dad, Poor Dad, då detta var en bok som ändrade mitt tankesätt från att vara anställd till att bli entreprenör.

Jag minns att jag vid den tidpunkten ville ha råd och tips för att starta mitt första företag, men hade ingen att vända mig till. Tänker att jag i den här tråden delar med mig om mina erfarenheter av att starta, bygga och sälja företag, plus svarar alla ev. frågor.

Förhoppningsvis kan det motivera och hjälpa några som går i liknande tankar.

Min bakgrund

Kort om min bakgrund; jag kommer inte från någon rik familj. Inte fattig heller, utan helt vanlig medelklass. Ingen i min familj var entreprenörer.

Jag var ganska medelmåttig under största delen av min uppväxt. Inte dåliga betyg, men heller inte jättebra. Absolut inte dum, men heller inte den smartaste. Jag har inga historier om hur jag vid 5 års ålder visade en fantastisk entreprenörs-gen genom att sälja lemonad eller jordgubbar på torget.

Take away; Du behöver varken vara super-smart, duktig i skolan, eller har rätt bakgrund för att lyckas som entreprenör.

Hur jag började min entreprenörs-resa

Precis Robert pratar om i boken Rich Dad, Poor Dad så knuffade livet runt mig efter att jag tagit examen från universitetet. Jag hade 3 år från universitet i bagaget och massvis av studieskulder, men kunde inte få något arbete. Min utbildning var ganska värdelös.

Jag var i en situation då jag var tvungen att välja; gå tillbaka till ett arbete jag hatade, eller hitta en annan lösning.

Mitt val blev att försöka hitta en annan lösning. Jag visste att frihet var otroligt viktigt för mig. Jag hörde från en kompis att det fanns en plattform som hette Upwork, där man kunde hitta arbete som frilansare.

Sagt och gjort signade jag upp mig, och började söka vartenda arbete som var möjligt. Jag sökte till skribent, översättare och chatt-operatör. Det var här mitt mindset ändrades; jag insåg att jag helt plötsligt kunde påverka min lön, samt att ett arbete är inte något jag ”får”, utan snarare ett utbyte; jag får bara betalt för det värde jag levererar.

Jag startade upp en enskild firma och under de kommande två åren tog jag i princip varje arbete jag kunde få. Jag lärde mig massor, tjänade helt okej, men framförallt hade jag skaffat mig en livsstil där jag själv kunde bestämma mina tider, samt påverka min egen lön.

Take away; Att börja som frilansare kan vara ett bra sätt att bli van vid entreprenörslivet. Du får lära dig att bara du är ansvarig för att saker blir gjorda. Du måste skaffa klienter. Du måste lära dig och skapa värde för att få in pengarna. Det är oftast noll investering, du lär dig massvis, och det går att göra vid sidan av ett vanligt arbete.

Mitt första bolag

Efter att ha arbetat ett par år som frilansare hade jag lärt mig massvis av saker om online-marknadsföring. Dessa kunskaper fick mig att skapa en tjänst där jag kunde ta betalt per sälj av tjänsten, istället för antalet timmar jag arbetade. Jag insåg att genom att göra detta så kunde jag få in väldigt mycket mer pengar än att slita som frilansare. Jag slutade med mitt frilans-arbete och drev bolaget på heltid.

Upplägget för bolaget var egentligen väldigt enkelt; vi hade en bra tjänst där det inte krävdes jättemycket arbete. Arbetet som krävdes för att skapa själva tjänsten anställde jag två konsulter att göra. Jag själv kunde satsa heltid på det som kunde få bolaget att växa; att driva in nya kunder.

Efter att ha drivit bolaget i två år så sålde jag det.

Utan att ha börjat som frilansare och lärt mig massvis om online-marknadsföring, så hade jag aldrig haft kunskapen att starta mitt första bolag.

Take away; Under dessa två åren skedde skiftet i mindsetet ”Jobba som frilansare och själv kunna påverka min lön” till ”Sälja en produkt/tjänst där inkomsterna kan öka fastän jag inte lägger ner mer tid”.

Mitt andra bolag

Några månader efter jag startat mitt första bolag så startade jag mitt andra bolag. Denna gång var det en produkt jag sålde. Återigen, all kunskap jag hade där hade jag fått genom att arbeta som frilansare, samt mitt första bolag, där jag lärt mig om online-marknadsföring och kontakter.

Under fem år byggde jag upp detta bolag som jag sedan sålde. Under dessa åren lärde jag mig extremt mycket om att bygga upp ett bolag ”på riktigt”. Jag lärde mig om marginaler, P&L statements, företagsekonomi m.m. Nedan har jag sammanfattat några av de viktigaste lärdomarna jag fick under dessa år.

Entreprenörskap handlar om uthållighet – det är ett maraton

Något jag fick lära mig den hårda vägen. Att lyckas bygga upp ett företag kan ta många år. Och de som vinner är oftast de som fortsätter att kämpa på och arbeta med att ta sig framåt. De flesta ger upp alldeles för snabbt.

Det finns inga genvägar

Många som vill starta företag vill gå från noll till hundra på 6 månader. Tror det var bill gates som sa ”Most people overestimate what they can achieve in a year, and underestimate what they can achieve in a decade”.

Hitta en affärsmodell som visat sig fungera, och sen gör allt du kan för att bli bäst på det

Många nya entreprenörer vill hitta på nya och smarta idéer som ingen kommit på tidigare. Faktum är att detta dels är svårt, och har stor risk att misslyckas. Varför? För du har ingen aning om folk faktiskt vill betala för din produkt/tjänst.

Jag har sett entreprenörer bygga upp fantastiska bolag genom att bli bäst på Yoga, Facebook-annonsering, städning, mobilabonnemang och trädfällning. Gemensam nämnare är att de alla valde en affärsmodell som tidigare visat sig fungera, och sedan spenderade år på att bemästra det.

Sluta prata om att starta företag, börja göra

Samma område i vår hjärna aktiveras när vi pratar om idéer som när vi faktiskt utför dem. De flesta fastnar i idéstadiet där de entusiastiskt pratar om alla fantastiska möjligheter, men fallerar när det kommer till att faktiskt utföra dem.

Om möjligt, hitta en mentor

Det är mycket enklare att lära sig från någon som redan gjort din resa. Försök hitta någon lokalt. Gå till ett co-working space och var med på meet-ups.

Ha inte övertro på dina idéer

Idéer är enkla att komma på. Det är utförandet som verkligen räknas. Försök att så snabbt som möjligt få någon typ av traction för att se om din idé funkar. Det kan vara en potentiell kund som är intresserad, eller att någon visar intresse i att köpa din produkt.

Ge inte upp

Viktigast av allt; ge inte upp. Om du verkligen vill bli en duktig entreprenör så kan du bli det. Det kanske tar ett par år. Eller tio. Eller femton. Men i potten finns det så mycket att hämta. Inte bara av eventuella pengar, men framförallt i spänningen och allt roliga som kommer med att bygga ett företag.

Summering

Ett ihopslängt inlägg om min entreprenörsresa, jag hoppas det kan inspirera någon. Är säkert massa saker jag missade men tyckte jag fick med det viktigaste.

Hoppas vi kan avstå från kommentarer om att jag är en skrytpelle, för meningen är enbart att hjälpa aspirerande entreprenörer.

Om ni har någon fråga så är det bara att skriva i tråden. Jag kommer dock inte svara på några detaljerade frågor om mina bolag och liknande då jag vill vara anonym.

91 gillningar

Hur såg din familjesituation ut under perioderna du drev företagen? Tänker att det är knepigare starta eget när man t ex har lån, småbarn och ena föräldern är föräldraledig etc. Jag är i den situationen nu och är rädd för att misslyckas.

5 gillningar

Kul inlägg och roligt att du delar med dig, driver själv bolag.

Du ångrar aldrig att du sålt dina verksamheter? Står själv i valet och kvalet men landar i att det är värt att bygga på långsiktigt.

Jag går mer i tanken att avveckla mitt egna engagemang för att fokusera på något nytt. Eller fallerar alltihop ifall man som ägare byter fokus?

2 gillningar

Intressant att läsa!
Går själv i tankarna på att jag skulle vilja göra något eget, eller snarare, jag vill sluta sälja min tid (begränsad potential) och istället börja sälja något annat med större potential.

Filar på lite idéer men har inte kommit till skott ännu, svårt att veta vart man ska börja.

Kommer jag på några frågor så ska jag se till att ställa dem här sen.

3 gillningar

Hur går det till när man säljer företag? Har aldrig riktigt förstått den processen. Vem vill köpa? Annonserar man ut sitt företag? Hur sätts priset?

5 gillningar

Jag hade flickvän, inga barn. Detta gjorde det helt klart enklare. Ett tips kan vara, om möjligt, att starta något inom konsult-verksamhet vid sidan av ditt arbete. Behöver knappt kosta något alls och du kan behålla ditt arbete (kanske gå ner till 80 % om möjligt)?

2 gillningar

Kul! Nej jag ångrar absolut inte att jag sålde. Bägge gångerna sålde jag för att jag byggt något som genererade bra kassaflöde och som jag själv växt så mycket det gick. För att fortsätta behövdes det byggas upp ett större team med resurser.

Dessutom; även bra att säkra pengar och kunna fortsätta med nya projekt.

Förstod inte helt din tanke med att avveckla ditt bolag?

Det beror på vilket företag och vilken bransch. Det kan vara att potentiella köpare kontaktar dig. Annars är det relativt vanligt att vid försäljning använda sig av en broker (förmedlare).

Köparna kan också variera, riskkapitalister, fonder, investerare, strategiska köpare i samma nisch etc. Vid mindre bolag kan det även vara privatpersoner med ett mindre bolag.

Värdering beror på företag, inkomster, tillväxt, framtidsutsikter m.m. Man brukar räkna på en multipel på vinsten (EBITA) de senaste 12 månaderna. Standard för många online-företag (som inte är superstora) är allt mellan 3-8x EBITA.

4 gillningar

Tack för ett inspirerande inlägg! Sambon o jag har drivit företag i många år och sett hur många i vår bransch dukat under både under pandemin och nu under lågkonjukturen med höga räntor och elkostnader.
Det som gjort att vi överlevt är nog inte för att vi är speciellt mycket bättre än någon annan på att driva företag utan att vi redan från första stund fokuserat på så lite och låga utgifter som möjligt samt en genuin seriositet gentemot kunder. Inget äckligt “säljsnack” eller försöka lura på kunderna mer än de faktiskt behöver osv. Snabb bra service och en “ärlighet” som vi kände saknades i hela branschen.
Att vi dessutom är ett litet företag gör att vi kan tillhandahålla produkter /tjänster till privatpersoner som de stora jättarna inte kan göra då lönsamheten blir för låg per såld produkt /tjänst.

Kunderna känner att de kan lita på oss, att vi är rättvisa när nåt går fel utan att för den skull “smöra” för sviniga otrevliga kunder som inte förtjänar det. Kunderna känner sig trygga, rekommenderar oss och återkommer.
Egentligen är det inte så mycket svårare än så.

Är dock lite trött på det nu och skulle gärna sälja företaget för en o annan mille o sen ta lite “rast” i nåt år :joy:

Men men, vi går runt, kan ta ut lön och halvtid räcker i genomsnitt på grund av alla år av effektivisering av arbetsflöden så jag får väl säga att vi är ganska nöjda trots allt.
Hoppas nu ingen tror att det på nåt sätt har varit lätt :joy:
HELVETE vad vi har jobbat vissa år… Nu efterhand kan man skratta åt åren med 6-månaders perioder av 7 dagars arbetsvecka och 10-12 timmar om dagen (utan att kunna ta ut så mycket mer i lön såklart :confounded:)
Idag skulle jag hellre sätta företaget i konkurs än att jobba så mycket igen :blush:
Men vetskapen att hårt arbete lönar sig och att jag klarar mer än jag någonsin trodde var möjligt är ovärderligt.

Vill bara avsluta med att jag misslyckades totalt i skolan och hoppade av gymnasiet, någonstans säger väl det allt om hur misslyckat vårt skolsystem är? Jag är banne mig jävligt SMART men ändå fattade jag ingenting i skolan när jag kom till högstadiet… Det enda jag funderade på hela tiden var: varför ska vi läsa /göra den här totalt meningslösa uppgiften?

11 gillningar

Rätt person på rätt plats vid rätt tidpunkt, att starta företag är långt ifrån ett säkert kort bara för att du sliter arslet av dig, det började bra, men när jag läst hela texten får jag en känsla av nyrik know it all, och en konstlad ödmjukhet.

Många har gjort 80-100timmars veckor och garanterat slitit mer än både dig och mig tillsammans, och sen ändå gått under i Pandemin, alla branscher kunde inte ställa om hur mycket tid och kraft man än la ner.

3 gillningar

En fantastiskt intressant historia. Törs man fråga inom vilken bransch det går att jobba som du gjorde, med frilansuppdrag? Är det IT, management, konstnärligt osv? Du skrev att du som medelmåtta “frilansade ett par år”… detta är ju kanske inte så självklart som juniorutvecklare till exempel. Ofta brukar det vara självgående seniorer som företagen litar så pass mycket på att man vågar ta in utanför de stora konsultbolagen. Du skrev att du “tog i princip varje arbete du kunde få”… är det inom någon viss bransch eller var det servitörjobb, skräpplockare, flyttgubbe, telefonförsäljare osv?

Spontant skulle jag säga att du är aningen blygsam i din beskrivning av dig själv. Inte många lyckas med de du har gjort, speciellt inte de som är beskrivna som “medelmåttor”…

Stort grattis till en fin resa!

/

4 gillningar

Absolut finns det en hel del tur i det hela också, så är det!

Däremot så skapar man sin egen tur. Jag slet som ett djur och hade även ett flertal misslyckade projekt under denna tid.

Jag fick min tur tidigt i karriären. Vissa sliter i 10 eller 20 år innan de får sin ”tur”. Andra får det aldrig. Men är alternativet att inte försöka alls?

Påstår absolut inte att entreprenörsskap är något enkelt, och för mig, som jag nämner är det inte bara ”att bli rik” som är viktigt.

Däremot tror jag att i princip alla som vill, kan starta och lyckas med ett företag. Många har känslan att de inte kan för att de inte är smarta nog/har rätt kunskap.

2 gillningar

Stort tack!
Alla frilansuppdrag jag tog var som jag sökte själv via frilansplattformar.
I början var det väldigt simpla uppdrag som inte krävde någon kunskap direkt, typ; översätta texter, chattoperatör, spela in ord på svenska. Under tiden fick jag mer kunskap och började lära mig saker på sidan av inom online-marknadsföring, och kunde sen ta mer uppdrag relaterat till det.

2 gillningar

Kul tråd och tack för delandet Erik! Även enig med dig beträffande utbildning med mera. För att komma igång och åstadkomma de dagliga sysslorna som på sikt leder till stordåd inom många branscher är alternativkostnaden för vidareutbildning många gånger väldigt hög.

Ditt första bolag verkade ganska pang på, skala upp tjänstebolag utifrån ett befintligt behov. Får känslan av att ditt andra bolag tycks ha varit en helt annan resa.

Skapades produktbolaget utifrån vetskapen om att produkten var efterfrågad - eller var det en period där du var tvungen att testa marknaden?

Ifall det var en iterativ period av marknadsundersökning och utveckling - kan du inte berätta hur du överkom denna period? Hur gjorde du för att undersöka marknadens behov? Hur fick du dina första kunder?

Övriga funderingar:
Vilka var de främsta baksidorna med respektive företagsmodell?

Det första bolaget tycks ha varit en sorts mini-agency. Det låter som ett manövrerbart företag tills den dag man önskar ha tiden till andra projekt/annat. Hur många timmar skulle du säga att du lade i snitt per månad och hur mycket genererade det i fickan?

Vad har du siktet på härnäst? Nytt företag?

3 gillningar

Kan du inte berätta lite om misslyckandena? Tror det kan vara minst lika lärorikt och intressant för oss för andra.

2 gillningar

Kul att läsa och tack för att du delar med dig. Jag känner i vissa bitar igen mig själv, då jag alltid sen tonårstiden, mest på kul, skapat produkter (mjukvaruprodukter alltså) som jag sen försökt ta betalt för.

Angående frågan om misslyckanden…Många gånger kände jag “NU! Detta! Det är den store idén som kommer sälja som smör”, men sen gjorde det inte det. Alls. En gång la jag ett nästan ett år på att bygga upp en tjänst (vid sidan av heltidsanställning), men var sen så trött på allt att jag inte orkade marknadsföra den - tror jag fick intäkter på 500 kr totalt innan jag sen la ner det.

Men sen vissa andra, t.ex. ett enklare tärningsspel för Windows i slutet av 90-talet så började det trilla in hundralappar, ibland tusenlappar, per dag i intäkter. Ett annat väldigt nischat projekt (som jag började med “to scratch my own itch”) blev totalt mer än 500,000 kr i intäkter över några år.

Jag la mycket tid, och jobbade väldigt hårt (om än extremt naivt), och majoriteten av sakerna misslyckades helt från ett ekonomiskt perspektiv.

Dock, nu 20 år senare, så vet jag att det var många lärdomar därifrån runt entreprenörskap. Och med mindre naivitet, mer business mind, och överlag större “satsningar” så är uppsidan större (och nedsidan). Jag var med och startade igång ett företag som finanserades av att vi som grundare inte tog någon lön på ett halvår (hade då familj med fyra barn, och lite sparkapital för att klara mig) med målsättningen “lyckas vi inte sälja nog under detta halvår för att betala våra löner så lägger vi ner” (inom branch B2B mjukvara/tech/marknadsföring) - det växte inom loppet av ungefär 5 år till en omsättning på 100M kr och företaget blev uppköpt.

Min erfarenhet, som är väldigt anekdotisk, av personer som “vill starta företag”, oavsett om det är inom mjukvara som ska skala till miljontals användare, eller städning, hantverkare, fysisk produkt, osv är en brist i att tänka analytiskt. Även när de har en tjänst som skulle kunna funka, är de inte tillräckligt bra på att tänka på unit economics - vad är kostnaderna, hur växer man, vad är kostnaderna runt det, hur ser “acquisition funnel” för nya kunder ut, vad är löpande vs initiala kostnader, osv. Visst kan man ha tur att bara göra något så funkar det (som i mina tonår), men i regel håller det inte särskilt länge.

4 gillningar

Hej Erik, vad roligt att få ta del av din resa. Jag tycker att du beskriver den ganska prestigelöst och känner mig absolut hjälpt! Grejen är att jag själv har tänkt att jag ska gå in och leta efter copywriting-jobb på Upwork, men fegat ur på grund av lite dåligt självförtroende. Dags att göra det på riktigt.

Med vänlig hälsning, Caroline

12 gillningar

Stort tack! Håller absolut med angående utbildning. Gäller dock inte i alla områden såklart. Men tex. inom marknadsföring är det skrämmande hur långt från dagens verklighet universitets-världen verkar vara.

Du har verkligen helt rätt i dina antaganden; första bolaget lite av en mini agency och pang på. Andra bolaget lite mer planering.

Både och. Själva kategorin fanns redan men jag gjorde en ny produkt med en tweak av vad som fanns för tillfället. En bättre variant av nuvarande produkt helt enkelt.

Jag har en relativt kort/enkel strategi för marknadsundersökning. När jag hittar en intressant produkt så försöker jag hitta så många datapunkter som möjligt som bekräftar att det finns behov för produkten. Detta kan vara tex:

• produkten säljer redan på marknad A, men jag vill lansera den på marknad B
  • Jag hittar massvis med recensioner och diskussioner på forum där personer efterfrågar produkten
  • Kunder spenderar redan pengar på liknande produkter, som objektivt är sämre
  • Jag har anekdotisk data om att personer har efterfrågar produkten

Ju starkare data som finns (exempelvis produkten säljer superbra redan på en annan, liknande marknad), desto större bevis för att det kan fungera.

Jag gör även en liknande lista med punkter/data varför produkten inte skulle fungera.
Därefter kan jag göra en slutsats om det är värt att gå till nästa steg.

Steg 2 är sedan att försöka testa produkten så tidigt och billigt som möjligt. Ibland är det svårt och kanske du behöver göra en beställning av produkten, bygga hemsida osv. för att faktiskt testa. Men det kan vara värt att försöka hitta enklare sätt, exempelvis testa annonsering på Facebook innan du ens köpt produkten för att se om det finns intresse. Eller om du har en tjänst, släng upp en hemsida med tjänsten du vill erbjuda, testa driva in lite trafik via Google Ads och se om du får några leads.

Övelag tycker jag att det läggs lite mycket pengar på marknadsundersökningar. Man kan spendera månader att undersöka en marknad med massa data och siffror och sen funkar det ändå inte i verkligheten. Kunder agerar annorlunda när de blir tillfrågade än när de faktiskt ska göra ett köpbeslut.

Företag 1;
Positivt; Enkelt att starta, i princip noll risk, bra kassaflöde.
Negativt; Jobbigt att skala upp. Mer inkomster = mer arbete. Mycket administrativt arbete medkunder.

Företag 2;
Positivt; Stora möjligheter att skala upp, inte linjärt med hur mycket arbete som läggs ner. Gick att skala globalt. Överlag roligare företag att bygga.
Negativt; Högre risk (även om man kan försöka att minimera). Längre tid att få inkomster. Större projekt att starta upp.

Intäkterna varierade från det första bolaget. Jag tog aldrig ut lön riktigt på det sättetutan återinvesterade det mesta.

Nytt bolag på gång. Denna gång med lärdommar jag fått från de två första :slight_smile:

1 gillning

Absolut! Lärdommarna jag fått från mina misslyckade projekt är mycket det som jag summerat i första inlägget. Ofta kommer det nästan alltid ner till samma saker;

• För hög tro på egna idéer utan att egentligen se om det finns intresse på marknaden
  • Shiny object syndrome. Så fort det blir tråkigt och jobbigt så började jag titta på något annat.
  • För många projekt på en gång
  • Inte någon tydligt plan för hur projekten skulle genomföras
  • Gett upp alldeles för tidigt
  • Inte gått in helhjärtat för ett projekt

Två exempel; I början hade jag en sajt som jag ville lansera inom affiliate marketing. Jag visste knappt någonting om området eller hur man byggde hemsidor. Ändå trodde jag att jag skulle lyckas. Jobbade med det några månader och när jag inte fick några besökare alls så gav jag upp.

Exempel 2; Jag började ett projekt där jag inte hade någon plan öht. Jag hade en del kunskap, men gorde ingen analys om det fanns intresse för produkten. Samma sak här, lade ner några månader på projektet, men när resultaten inte kom så gav jag upp. Kanske jag istället bara borde tweakat produkten så den passade marknaden bättre, eller lanserat på en marknad där det fanns en större efterfrågan.

1 gillning

Häftig historia och stort grattis till det lyckade företaget! Som du nämner i början är det så grymt viktigt att testa en produkt så tidigt som möjligt för att se vad kunderna faktiskt tycker, och inte bara bygga upp idéer i sitt huvud.

The Lean Startup av Eric Ries gav mig ett bra tankesätt och tvingade mig att sluta leva på idéer, och istället gå ut och validera.

1 gillning