Hej!
Jag har så länge jag kunnat minnas drömt att kunna ha ett eget företag som ger mig friheten att styra mina arbetstider och position. Har haft massor med ideér men det är liksom ingen ide som jag tror fullt ut på. Jag och polaren har under 1.5 år nu haft “möten” om vad vi skulle kunna skapa tillsammans då han har samma visioner. Planen är att börja med det samtidigt som jobb/plugg. Ibland kommer en ide på tal som båda blir sjukt taggade på och så brainstormar vi och skissar tills att båda känner sig tveksamma till idén och sen så rinner det ut i sanden. Vi har liksom aldrig kommit till nästa steg. Många skriver ju att man ska bara prova sig fram tills man hittar något som funkar men det känns så jäkla fel när man kommer in i perioder av tvekan innan men ens kommit igång.
Min fråga är väl egentligen vad borde vi göra för att ta nästa steg med ideér som vi inte 100% tror på? Lämna gärna eran åsikt eller vad som helst då vi börjar bli stressade o desperata över detta problem…
Har haft lite samma problematik själv faktiskt, men har nu skaffat familj och fått ett jobb som jag är nöjd med så har lagt tanke på is tills vidare.
Några tips jag tagit med mig under åren:
Grunda aktiebolag utan någon egentlig verksamhet. Detta är mindre krångligt än man kunde tro och ger dels känslan av att man är påväg och ger dessutom en plattform för att småskaligt prova på framtida idéer.
2.Fortsätt brainstorma, million dollar idea kommer förr eller senare.
3.Våga ta det första steget även om idéen kanske inte verkar vara världens bästa. Ta kontakt med potentiella kunder och investerare, samla feedback. Lancera idén i liten skala för att se att ni “räknar rätt” då ni skissar på idéerna, d.v.s. samla faktiskt data för att göra era antaganden mer exakta framöver. Samtidigt ger detta möjlighet att känna sig mer bekväm med processen och slippa lite av rädslan för de olika momenten.
Om jag hade landat ett jobb som jag verkligen tyckte om så tror jag att min stress hade minskat rejält!
Tar med mig tipset om att starta upp ett AB utan full genomtänkt verksamhet, det borde bli mindre friktion när idéen ska testas. Även att gå lite djupare lite snabbare på beräkningar och skisser för bekvämlighet och självförtroendet
Hoppas även att en million dollar idea trillar in snart
Det är ju där en del av tvekan kommer då man tänker: “Kommer nån verkligen köpa det här av just oss?”
Planen är ju att starta det som en sidoverksamhet så det finns ju inget krav på att vara lönsam från start. Känner att jag har lite pengar som jag skulle kunna “offra” i ett AB förutsatt att man tar tag i det och lär sig något. Såklart en rimlig summa
Man kan likaväl starta enskild firma istället för AB oxå… Ha de som sidoverksamhet funkar, men om man vill ha full frihet i att välja sina arbetstider å hur företaget sköts så gäller de att ha de som huvudsyssla å inte som bisyssla…
Konsten är att sälja en produkt eller tjänst som andra vill ha å därför få lönsamhet så de går å livnära sig…
Det beror på. Det är ju helt värdelöst om man tänkt att hålla på med en affärsmodell där man tar risk. Kul att bli personligen ansvarig för nåt skit som kunnat undvikas genom en enkel bolagskonstruktion. Det finns också ett stort värde i att skilja bolaget från ens egen ekonomi. Särskilt om man ska köra något tillsammans med en polare.
Ge gärna några exempel på idéer ni funderat på, kanske är de inte så dumma eller så får vi en bild av vart era tankar går.
Ett tips om ni är intresserade av att starta företag är att jobba på ett riktigt litet bolag. Då får man ganska snabbt koll allt som händer från säljmöte till faktura
Strta bolag med polare kommer inte fungera i längden. Antingen slutar ni vara polare när vinsten ska delas eller så blir det aldrig av.
Hitta en idé du tror mest på. Hitta kompetenser du behöver / saknar själv i folk du inte känner. Engagera och övertyga dem att din idé är bäst. Avtala ett mål pch ersättning och sedan bara kötta! Dag in och dag ut.
Vad hette han som började tillverka handgjorda vykort/julkort i Nepal som han sålde in innan han ens visste hur man gör papper?!
Björn nånting?!
Han har skrivit en bok om det där som vara väldigt rolig om jag minns rätt. Kontentan av hans grej var ’sälj in det, och om/när du gjort det, så löser du det praktiska’. Dessutom tryckte han hårt på ’skit i hemsida och visitkort och broschyrer’ och annat sånt tjafs. Sälj in idén helt enkelt.
Så. Om ni nu har många olika idéer som ni själva skjuter i sank… kanske ni ska testa om ni kan sälja in det till tilltänkt målgrupp och först därefter skjuta den i sank OM ingen nappar?!
Jag räknar med att lägga mycket tid på det egna och är villig att offra fritid. Vill heller inte sitta hemma helt o hållet och jobba. Många har väl någon form av hybrid veckor där det är blandat. 3dagar hemma, 2 dagar kontor tex. Det hade fungerat tror jag.
Självklart måste man vara realistisk och ha viss tro till sin idé, men en av de bästa prediktorerna för framgång är att man producerar mycket, eller testar många ideér.
Thomas Edison är känd för ett 10-tal olika uppfinningar, men han hade över 2300 patent.
Mozart skrev över 600 verk, Beethoven över 700, Bach över 1100.
Det är väldigt liten chans att ni lyckas träffa rätt om ni inte börjar prova skarpt.
Man behöver inte ta risker å ha koll på vad som kommer in å att inte utgifterna är högre än inkomsterna… Har haft personlig borgen med viss summa i AB , fast de är länge sen å de gäller kanske inte idag…
Startar man tillsammans så är de bättre me AB, men även där kan man ha var sin firma istället…
Nej men att inte skilja företaget från den privata ekonomin är i sig en risk och fullkomligt onödigt när det nu finns enkla, smidiga och kanonbra juridiska konstruktioner som ett AB.