Många gånger antas det att man behöver uppfinna hjulet för att lyckas… Går att bli väldigt framgångsrik genom att följa/gå i andras lönsamma fotspår.
Det handlar inte om att det skulle vara ”svårt”.
Att skapa en juridisk person som är skild från dig som privatperson är guld värt.
Tack för tips! Boken är beställd ![]()
De är sant, men i alla lägen gäller väl att undvika hamna juridisk trångmål..
Känner verkligen igen mig. Har inga bra tips, men jag startade en konsultfirma med en vän, ett AB, men vi tröttnade snabbt och det var verkligen inte billigt eller enkelt att lägga ner AB (tyckte vi). Skulle rekommendera att göra så mycket förarbete som ni kan innan ni startar AB. Det finns ju tjänster som ni kan använda för att fakturera utan AB
Det drar 25.000 i aktiekapital minimum och en del löpande bokföring att ha aktiebolag även om man knappt har någon verksamhet. Jättebra om ni är ok med att sköta det löpande pappersjobbet själva. Leja ut det funkar bra men det kostar en del.
Ideer är ju en sak att bolla. Det jag tror man behöver mäta dem mot är mot själva orsaken till varför man vill starta eget.
Nu kommer jag inte ihåg i vilken bok (Rich Dad?) där detta bollades i olika varianter:
- Du har ett jobb
- Du äger ett jobb
- Du äger ett system/företag där andra jobbar för dig och du chefar
- Du äger en källa till passiv inkomst.
I en egen firma där man byter timmar mot pengar (hantverkare, konsult e d) så står man alltid själv med missnöjda kunder, deadlines, taskig ekonomi osv. Man måste tacka ja till nästa jobb innan förra är avslutat och båda måste göras fullgott och man kan inte jobba/ledig exakt som man vill för då tappar man kunder.
En egen firma inom försäljning e.d som inte är kopplat till timmar kan vara lättare, men drar med sig en hel del bindande logistik mm
Som anställd har du försäkringar, lönegaranti, kollektivavtal mm. Om du blir sjuk så är det åtminstone inledningsvis inte i huvudsak ditt problem utan arbetsgivarens.
Så fundera på hur väl era bollade ideer matchar “varför” ni vill starta eget. Vad vill ni uppnå?
Lycka till!
Verkligheten för många fåmansföretag är det du beskriver, mycket slit lite betalt.
Tvärtom i mitt fall, jag debiterar mer som egen och kan styra mitt arbete i högre grad än som anställd.
Nyttjandegraden och fritiden är högre och skatten lägre.
Under de första tre åren som företagare så har man rätt till en SGI som motsvarar det man haft om man tagit ut lön för samma arbetsuppgifter. Inget jag tänkte på när jag startade företag för att ‘bara komma igång’, men kan ju vara väldigt viktigt om man exempelvis planerar att skaffa barn.
Uppbyggnadsskede gäller i tre år från det att företaget startats,
Du kan ju möjligtvis känna stress över något du inte gjort, eller?
Att starta bolag med en polare är dumt, om du inte är beredd på att bränna er relation.
Om man som tänkbar kandidat till att starta bolag inte gör en budget eller tänker i dom banorna ska man sluta tänka omedelbart
Ja. Jo.
Och - det är ju oxå ett ypperligt tillfälle att skriva ett ’skilsmässoavtal’ i förväg liksom. Medan man är polare. Vad gör vi om…
en av oss vill lägga ner/lämna/sälja?
vad gör vi om det går dåligt?
vad gör vi om någon av oss skiljer sig (från kärlekspartner alltså)?
vad gör vi om en av oss dör?
osv.
Det är just det, stress över att inte börjat. Stress över att inte hitta idén. Jag vettefan stress över att inte ha lyckats antar jag.
Kanske läge att omvandla energin du lägger på stress till att ’ta-dig-för’-energi så att du börjar testa istället för tro (vilket även stressen verkar vara. Tron att ’jag borde…’?!)?
Lyckats har du redan, du lever och andas, du har redan lyckats med allt.
Du behöver inte åstadkomma något mer i ditt liv, gör bara det som faller in naturligt, men inte för att du har ångest över det. Gör saker som gör dig glad denna korta tid du har på planeten.
Inte någe vidare att känna stress över att man måste starta eget…
De optimalaste va jag tycker är dom som gör sin hobby till eget företag å tjänar pengar på de… Typ dom som gör egen musik eller liknande…
Skippa dem men ta med lärdomarna. Jag skrev t.ex. ner en massa grejer från ett litet test jag gjorde för några år sedan. Elva punkter. Ibland är det inte den ekonomiska framgången utan att man förstår världen på ett djupare plan och utvecklas som person som är den stora vinsten. Men det gäller ju att ta vara på lärdomarna då. Det är något helt annat att själv uppleva en situation än att läsa om den. Jag fick en helt annan respekt för entreprenörer och förståelse för fastanställda.
Kom att tänka på den här historien av en av Netflix grundare:
I korthet så tipsar han en student som vill starta en stor framgångsrik hemsida som låter folk byta kläder med varandra att börja med att låna ut sina egna kläder och upptäcka de praktiska svårigheterna den vägen. Som Tankespjärn skrev: Testa.
Entreprenörer är bra på att sälja in sig själva och saker de gör. Det där är nog en ganska förskönad bild av risken, stressen och pressen det innebär att starta upp något på riktigt. Särskilt i relation till hur få som lyckas och hur lite pengar de flesta som “lyckas” tjänar.
Livsbanan med bäst risk/return eller “riskjusterad avkastning” är förmodligen en hög utbildning i attraktiv bransch. Det blir mycket “survivorship bias” när framgångsrika entreprenörer ska berätta om sin resa. 19 av 20 överlever inte 5 år läste jag någonstans. Jag gissar att många som lyckas är typ 40 år och konsultar inom ett område de har utbildning inom. Vanligt jobb förtäckt som “entreprenörskap” m.a.o.
Det som Seth Godin snackar om som freelancer. Att särskilja från entreprenören. Jag är, i huvudsak, frilansare, kan man säga. Dvs jobbar i stort med sånt jag hade jobbat med om jag vore anställd och hade lätt kunnat bli anställd. Har dessutom inget driv alls att bygga bolag och skaffa anställda etc. Sen att jag fransat ut i kanten och gör roligare kreativa saker, är liksom min bonus - att jag ger mig själv den möjligheten genom att jag kan konsulta med det där ‘som jag kan’.
Att jobba för dig själv betyder ju inte att man styr sin egna tid, för det mesta. Utan kunden eller någon annan styr när du jobbar. Är det lite jobb får man ta ledigt då, är det mycket jobb får man jobba mycket, är nog ytterst få entreprenörer som skulle säga att de själva styr när de jobbar.
Som anställd styr du bra mycket mer isåfall.
Sen finns det många många fördelar med att driva bolag. Men är din största drivkraft att du ska jobba när du vill och styra din egen tid finns det bättre vägar.
Jag har startat, tillsammans med en kompis, ett AB för att min kompis har en hobby som genererar lite intäkter. Jag är med i bolaget för att driva bolaget, så sköter ekonomin och webbshop plus lite generell admin. Min kompis sköter resten, skapande, säljande och köpandet.
Min drivkraft förutom att hjälpa min kompis var just att i lugn och ro lära sig att driva ett aktiebolag i liten skala.
Skulle jag helt plötsligt komma på en grym affärside skulle jag lätt kunna sätta upp ett nytt bolag och förhoppningsvis komma igång med själva ideen.
Jag styr definitivt hur mycket jag jobbar, skulle säga att den stora fördelen är att jag äger min tid till 100%.
Jag har fördelen att jag debiterar 120% fast arbetar effektiv 90% om jag vill!
Men med omsättning ca 250 tkr/månad och debitering 100% och arbetet effektivt är runt 70%, har jag en mkt bra arbetsmiljö.
Bokar av i tidboken Fredagar så jag kan vara ledig, jobbar nästan aldrig över.
Som anställd jobbade jag lika mycket men fick sämre betalt och var mer styrd.