Ibland leker jag med tanken att starta eget, främst då jag skulle få större rådighet över affärsstrategi, arbetsuppgifter och arbetstid. Det som håller mig tillbaka är rädslan att stå utan inkomst i uppbyggnadsfasen och låg och/eller oberäknelig inkomst när företaget snurrar. Det hänger så klart ihop med vad jag ska göra, om jag ska sälja produkter eller leverera tjänster. Om det är digitalt eller fysiskt. Vilken bransch. Vad jag kan leverera. Ja, ni hör. Det blir lätt övermäktigt.
Så, om vi tänker utifrån riskjusterad avkastning istället. Vad är egenföretagandets motsvarighet till en global aktieindexfond? Alltså vilken typ av affärsidé har störst chans att ge en stabil avkastning över tid till så låg risk som möjligt? Vad säger ni som driver eget?
En ideal månadsinkomst är vid brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Om detta är vad driver dig till att starta ett eget företag så är du nästan dömd att misslyckas. Ska du starta ett företag ska det vara för att du brinner för något för du kommer få offra så mycket av din tid så är det inte så kommer du tveka och ge upp.
Så fråga inte vad som ger bra avkastning. Fråga dig vad du vill göra och skulle vilja spendera nästan all tid du har de närmaste åren för att nå.
Sen bör du starta företaget när du har ett annat jobb så du kan känna dig lite för. Beroende på bransch så kan det också vara långa led tider innan det kommer igång (Svar från statliga myndigheter osv).
Jag brinner för många saker som jag skulle kunna göra bra. Tyvärr går det inte att veta om det kommer att bli lönsamt i framtiden. Kanske finns det ett mått av våghalsighet som krävs, det som på engelska kallas leap of faith?
Tänker att det bör gå att tänka diversifiering. Lönearbete på 60 procent och företag på 40 procent? Och flera olika sätt att tjänar pengar på som företagare.
Du kan lära dig arbetet som anställd och samtidigt bygga förtroendekapital och kontakter.
När du sedan startar företaget så är uppstartskostnaderna minimala, risken liten (du säger upp dig när du fått ett uppdrag) och marginalerna höga då dina omkostnader förutom lön är minimala.
Jag tycker att du har ett bra tankesätt.
Saken är när man startar ett nytt bolag så kommer det ofta (beroende på bransch) att ta ett bra tag innan man kan/vill ta ut lön. Utöver stressen och pressen som kommer med att driva bolaget blir det lätt överväldigande att även stressa att få in en inkomst.
Mitt förslag, som jag tidigare gjort själv, är att ha anställning/konsultuppdrag där du drar in tillräckligt för att leva på. Om ditt bolag sedan tar fart och du kan börja ta ut en lön så kan du givetvis gå över till heltid med bolaget.
I termer av just riskjusterad avkastning så tror jag också någon typ av konsultverksamhet har lägst risk i förhållande till avkastning om man bara tittar på typen av verksamhet.
Andra sätt att minska risken som jag använt mig av vid start av företag eller mindre sidoprojekt:
Börja smått vid sidan av ditt nuvarande jobb, ta dig till punkten där din nya idé eller verksamhet visar ”proof of life”, dvs du har exempelvis sålt din första kund, sålt en liten produkt till 10 olika kunder osv.
Om du har möjlighet, trappa successivt ned ditt befintliga jobb i takt med att din nya verksamhet visar på någon form av tillväxt
Det du beskriver kallas “lönearbete”. Då fixar du en utbildning och tar anställning någonstans där lönen blir ca 51.000 kr per månad. Det är den indexfond du söker.
Att starta företag är bokstavligen att satsa allt på en aktie. Risken ökar mångdubbelt - men också chansen att få avkastning. Chansen är dock väldigt låg för hög avkastning. Lustigt nog exakt som aktiemarknaden - då den handlar om just exakt detta.
Hade det funnits ett riskfritt sätt att starta företag och göra vinst så hade världen inte haft anställning.
Har du specifik kompetens eller en bra ide/företagsplan: Kör. Offra några år och se vad som händer.
Har du - som det låter - ett intresse av att tjäna pengar och tror att det finns en riskfri väg… Då har du rätt mycket hemläxa att göra innan det är dags att ta steget.
Jag tycker att många här som pratar om företag alltid syftar på en 1-mansshow. Typ en IT-konsult av något slag som får in foten någonstans och sedan får en möjlighet att bli sin egen.
Jag tycker att din idé måste ha en viss höjd, potential och ambition för att det ena ska vara värt att tänka i de här termerna.
Någonstans mitt i mellan 1-mansshow och starta ett nytt bilmärke…