Att våga starta eget

Hej allihopa!

Tänker att jag vänder mig hit till forumet igen för att ni alltid har så bra råd och synpunkter, och förmodligen mycket bättre koll på allt som rör ekonomi och företagande än jag har :blush:

Jag och min man tar snart examen från universitetet och har under vårterminen arbetat på ett projekt (produktutveckling av livsmedel) på uppdrag av bl.a. en kommun i södra Sverige. De är mycket nöjda med produkten och vill införa detta livsmedel i offentliga sektorn i kommunen (hört att även flera kommuner är intresserade) då det inte riktigt finns på marknaden i Sverige än, men verkar vara på uppgång. De är alltså väldigt intresserade att köpa produkten av oss om vi kan lyckas ta fram den. Detta känns lite som att uppfinna hjulet då vi alla är rookies som inte har mer erfarenhet eller kunskap om företagande än en termin i företagsekonomi. Vi har heller ingen arbetslivserfarenhet i det området vi isåfall ger oss in i, utan är enbart bekanta med processerna genom utbildningen. Produkten är inte särskilt avancerad som kommunen vill börja ta in, men det kräver ju tillstånd, råvara, tillgång till utrustning osv för att producera storskaligt. Om vi lyckas med första produkten har vi massvis med idéer om en hel produktlinje.
Vi är en grupp om fyra som trivs bra tillsammans och fungerat mycket bra under projektets gång, och alla är väldigt exalterade över möjligheten då vi egentligen redan har en kund. Vidare har vi blivit erbjudna stöd och vägledning via universitetet. Samtidigt är vi rädda att vi är underkvalificerade, och för att misslyckas samt gå back ekonomiskt.

Är det någon som har liknande erfarenheter och tankegångar kring att starta eget? Ni som lyckats och ni som inte lyckats, vilka var era framgångsfaktorer och vad önskar ni att någon sagt till er så här i efterhand? Ska man tuta och köra i ett sånt här läge eller finns det faktorer att beakta som kan sätta käppar i hjulet?

Vad vinner ni om ni lyckas?
Vad förlorar ni om ni misslyckas?

Hur bedömer ni sannolikheten att ni lyckas?
Hur bedömer andra nyktra i er omgivning sannolikheten att lyckas?

Ni har en kund. Det kan vara fantastiskt - eller otillräckligt. Men en väldigt bra början.

Jag läser mellan raderna att ni är relativt unga. Ni kanske inte har så mycket pengar att lägga in ännu och engagemanget kanske konkurrerar med möjligheter till andra jobb. Å andra sidan har ni då billiga vanor och är flexibla i sinnet.
Om ni inte har svar på frågorna ovan, fundera på vem som kan hjälpa er att få klarhet i dom.

Jag tänker att det innebär självförverkligande, det största av allt enligt mig. Att kunna ha frihet i vardagen och bestämma över mitt eget liv, skapa någonting jag brinner för och kunna bidra med det till samhället. Vi vinner erfarenhet även om det lyckas eller inte.

Det vi förlorar är väl i värsta fall pengar, och kanske lite självförtroende på kuppen…

Sannolikheten att lyckas eller inte är svårare att svara på, känner mig lite vilsen där då jag inte är tillräckligt branschkunnig.

Vi är 28 och 30, så relativt unga men ändå inte allt för många år att sväva runt om vi nu vill starta familj och allt det där.

Tack, jag ska fundera på det :blush:

2 gillningar

Det är ju du och inte jag som ska väga för och nackdelarna, men spontant låter det som att du har mycket att vinna och lite att förlora. Inte så dumt läge :blush:

2 gillningar

Spontana tankar:

Om ni nu när tanken på att det vore skoj att göra så är nog nu bästa tillfället med tanke på var ni befinner er i livet. Att göra det när bostadslånen är stora och barnen kostar pengar är svårare. Det är nu ni kan lägga 80-timmarsveckor ett tag och leva riktigt snålt om det behövs.

Om jag var i er situation hade jag nog satsat på det.

Jag har inte gjort något som är riktigt likt det den bild jag får av era tankar, men reflektioner är:

• Det två viktigaste personliga egenskaperna att odla: Driv och säljförmåga. Ni kommer stöta på motstånd och vilja ge upp ibland. Ni måste ständigt sälja och förhandla - sälja till kunder, sälja in bolaget till leverantörer, banker, myndigheter, kanske riskkapital, sälja in till framtida anställda varför de ska jobba hos er. Driv är kanske mer en medfödd egenskap än säljförmåga men båda går att utveckla.
  • Dra lärdom av andras erfarenheter. Böcker, artiklar, poddar… många har gjort resan förr. Skaffa er personliga kontakter med folk som har erfarenhet. Mentorer eller bollplank av något slag. Jag skrev några av mina tankar kring det i en tidigare tråd här. Men ni måste fatta era egna beslut och stå för dem.
  • Du nämner universitetet … kolla vad som finns för nystartsverksamhet där. Vid universitetet i min stad finns ganska utvecklad verksamhet med rådgivare och kuvösverksamhet. Även om man bara hänger med på fikastunderna kan det ge en hel del. Det finns också lite riskkapital tillgänligt på “mitt” unitet men det är väl mer riktat till forskare som vill starta bolag kring forskning.
  • Eftersom ni är flera personer, prata genom olika scenarion i förväg, framför allt olika scenarion med strul. När ska ni avbryta försöken? Hur länge kan ni köra utan att ta ut lön? Vad händer om någon av er tröttnar och vill ta ett vanligt jobb, kan den vara kvar som delägare? En mall för ett typiskt aktieägaravtal har många skrivningar om många sätt det kan gå fel och det är viktigt att prata genom alla dessa i grundargänget så att man inte fastnar av en konflikt senare.
  • Kring det konkreta: En viktig sak är att inte fastna för länge med en enda kund. Då blir nog beroende av dem och/eller en konsultfirma åt dem, inte ett produktföretag.

Disclaimer: Jag har förvisso varit med och startat och drivit flera företag, men jag har själv inte varit med om nån riktig krasch så jag är kanske väl positiv. Om man gör “fel” och t.ex. drar på sig personligt betalningsansvar för stora skulder så är det ju jättetrist. De främsta motmedlem mot detta är kunskap (t.ex. om styrelsens ansvar vid kontrollbalansräkning och liknande) och att faktiskt lära sig undvika de värsta fällorna i själva verksamheten.

2 gillningar

Jättebra tips, tack! :blush:

Tycker n verkar ha alla förutsättningar för att lyckas.
Jag skulle undersöka vad det finns för starta eget bidrag där ni bor eller via Vinnova. Även kommunen kan ju göra investeringar. Om er produkt kan passa in på “hållbar utveckling” kan de bli lite extra bonus för er… Ni kan också få banklån om idén är tillräckligt bra och ni gjort allt förarbete.

Innan ni funderar tycke jag ni ska göra en budget, dvs. vad kommer det kosta er att starta ert bolag (lokaler, maskiner, inköp, lager), vad kommer det ge för intäkter - även om ni har en kund nu får ni att kommunen kanske inte kan ge er ett avtal bara för att ni kommer ha en trevlig produkt. Ni måste göra en budget där ni även tappar kunder, kanske inte har en enda kund under en tid.

Ni fyra måste också vara väldigt överens om pengar, det är många företag som går under eftersom delägarna inte är överens. låt oss säga att ni investerar 100.000 var, alla är nöjda. Men efter 6 månader går det dåligt och ni måste investera ytterligare 100.000 - om en av er inte har de pengarna, eller kanske helt enkel inte vill investera då får ni problem.

2 gillningar

Titeln på den här tråden får mig att tänka på vad en äldre och mer erfaren person sa till mig när jag var ung, beträffande att ta risker i livet. När du står inför en risk, ett val och ett vägskäl, tänk då “det kan ju gå bra också”.

1 gillning

Kan väl vara ett kul läge att testa! Ni är väl i ett läge i livet där ni inte har så mycket att förlora.

Några medskick:
*Almi hjälper väl till vid utveckling av affärsidéer för småföretag.
*Kanske hitta en mentor? Brukar finnas tex via fackförbunden.
*Företagande innebär en massa administration förutom själva grundverksamheten. Se till att ansvarsfördela detta, alternativt ta in tex en redovisningskonsult.
*Kom ihåg att kommuner inte bara kan köpa in grejer, är det större summor så måste de upphandla enligt LOU. Läs på om detta!
*Bestäm noga och skriv ner hur ert samarbete ska se ut. Vem ska göra vad? Hur mycket arbetstid ska läggas och hur mycket lön ska tas ut? Hur ska ni lägga upp er arbetsvardag och era mötesformer? Ska nu hyra lokal på nåt kontorshotell? Vad händer om nån vill dra sig ur? (Eller får barn.) Osv. Viktigt att prata ihop sig så ni har samma bild innan ni startar.
*Ett förslag är att ni kommer överens om att testa i ett halvår/år och sen utvärderar om verksamheten ska fortsätta.

2 gillningar