Jag har kommit till en punkt där jag känner att ansvaret på jobbet ökar i högre takt än lönen. Jag har under det senaste året funderat starkt (som många andra) på att bli egen konsult.
I mitt yrke (ej chef) så ligger lönerna på omkring 50-70tkr per månad beroende på senioritet osv. Timarvodet för de konsulterna jag känner ligger på mellan 800-1200kr per timme. Jag upplever att det finns hur mycket uppdrag där ute som helst just nu, men man kan såklart aldrig vara säker.
Jag upplever dock att det är svårt att VÅGA ta steget. Hur gör jag för att komma över denna mentala spärr?
Kul, jag är i exakt samma sits. Jag har bestämt mig att gå via ett ” paraplykonsultbolag”. De kan hjälpa med att starta AB, bokföring och hitta de första kunderna. Vilken bransch är du i?
“Mod är inte frånvaro av rädsla. Mod är att säga att något annat är viktigare.”
Det vill säga att fokusera på framtiden:
A) Hur kommer det att kännas om 5 år om du INTE tar steget och stannar kvar?
eller
B) Hur kommer det kännas om 5 år om du tar steget och du ser dig själv ha lyckats?
Sedan kan man ju även lägga till det rationella - vad är det värsta som kan hända? Att du får hitta ett nytt jobb. Det vill säga att du har en ENORM uppsida och en högst begränsad nedsida. Det vill säga asymmetrin talar ju verkligen för dig.
Vi är många som driver bolag här i forumet, så bara återkom med sakfrågor så hjälper vi dig (och andra).
Lycka till! Jag slår vad om att om 6 månader kommer du undra varför du inte gjorde det tidigare…
Jag är i liknande situation och bollar gärna med er andra räddhågsna typer antingen här i forumet eller på annat sätt?
För mig har jag landat i att min rädsla egentligen grundade sig i en intressekonflikt då jag också (och samtidigt såklart ) verkligen vill köpa hus. Spontant så tror jag att det underlättar att förstå vad rädslan grundar sig i så att man kan adressera den för vad det är. För mig har det landat i att jag (tyvärr…) behöver göra en sak i taget och under tiden jag letar hus förbereda mig så bra jag kan (med idéer, kunskap och kontakter) för att sedan ta steget att starta eget.
Tror generellt att det finns mycket att lära sig om sig själv om man blir nyfiken på orsaken till motståndet (och andra negativa känslor). Man kan säkert i vissa fall bita ihop och köra på ändå men tror att för många är känslan av motstånd för stor om man inte identifierat vad den vill berätta för en. Dessutom missar man ju ett tillfälle att lära sig nåt om sig själv.
väggen är inte där för att hindra dig. Den är där för att ge dig en chans att visa hur viktigt det är för dig. Väggen är inte där för att stoppa dig, den är där för att stoppa alla dem som inte vill det lika mycket som du.
Du skulle verkligen kalkylera detta noggrant innan du ta steget om enda anledning är mer pengar. Om du motsvarar bruttolön med timpriser ser det såklart ganska attraktivt ut först, men glömma inte vad mer ingår i din anställning:
betald semester
semestertillägg
tjänstepension (till ex. ca. 12k tjp per månad med 70k lön inom ITP1)
sjuklön
diversa försäkringar
mobil, dator osv.
friskvårdsbidrag
kanske tjänstebil
eventuella bonus eller aktieprogram
ev. utbildningar som arbetsgivaren betala
Hag kollade vad en anställda med 70k kr kostar företaget (och här är det låg tjp och inga andra förmåner inräknat):
96k per månad och med bra kollektivavtal och några förmåner kan jag tänker mig att det kan enkelt gå upp till 120k. Det är egentligen beloppet du skulle jämföra intäkter som konsult med.
Tack för tips! Det vanligaste i mitt yrke verkar vara att man går via bemanningsföretag.
Kanske värt att kolla upp bolag som hjälper med bokföring också. Jag har en grund inom redovisning så borde såklart klara av det, men man kanske inte vill ha för mycket på bordet?
Det känns spännande, men samtidigt såklart läskigt! Jobbar som ekonom, mer specifikt som business controller.
Ni som har bra koll. Frugan skulle vilja konsulta ett par dagar i månaden (psykolog). Tänker att jag startar ett AB och fakturerar från det och betalar ur det hon drar in i lön till henne. Jag tänkte köra heltid själv som konsult i en annan bransch. Funkar det så?
Vi ska saxa föräldraledig fram till nästa sommar så känns klokt att vänta med att ta några stora steg tills våra barn är inne i fritids/skolvärlden. Kan jag ha ett AB lite halvt vilande i 8-9 månader?
Jag startade eget oktober 2007, och det som gjorde att jag kunde ta mig över den spärren var den personliga situation jag befann mig i då. Jag och min dåvarande make hade två för stunden bra löner, men visste att vi kunde klara oss på en lön med bara smärre justeringar av våra utgifter. Det var tryggheten jag behövde för att våga ta steget. Sen hade jag tre år på ett heltidsuppdrag direkt, så jag hade mina guldår då, så behövde liksom inte “utnyttja” den där tryggheten, men ATT den fanns där och ATT jag visste att vi skulle klara det och att min make var med på tåget gav mig kick i häcken.
Det där är en relevant fråga att fundera över. Jag vill också lägga till dess motpol: vad är det bästa som kan hända?
+1 på detta. Kör liknande men det är utan eget(har varit “fast” konsult tidigare) och tycker det är riktigt bra. Det enda man går miste om är utdelning vad jag vet, annars är det som att köra eget. Man bestämmer timlön, pension, förmånsbil,köpa momsfritt etc.
Ja det stämmer rätt bra. Jag drar in ca 120 000kr i månaden sen går ca 80 000kr till utgifter. Men resten blir ju kvar till nästa månad…
Men det är en bra idé att ha en buffert på några hundra k ifall det blir en period utan uppdrag.
Imponerande med 80000 sek i utgifter ! Hur lyckas du med det? Du måste leva ett lyxliv . Du får bara mina 4 månadslöner på en månad. Själv hade jag stoppat minst 80000 sek i Isk varje månad . Känner mig som jag får barnbidrag/socialbidrag jämfört med sådana jätte löner . Det är så att vara vanlig arbetare . Grattis
Något att tänka på i jämförelsen mellan helt egen och paraplylösning är att möjligheten till utdelning gör rätt stor skillnad i hur mycket mer fördelaktigt det är att ”vara konsult”, när man är över gränsen för statlig skatt.
Det går utmärkt att ha ett bolag på halvfart under en period, måste bara tänka på att lämna ev. moms eller arbetsgivardeklarationer löpande, och bokföra det lilla som ev. finns. Nackdel är främst de årsvisa kostnaderna för red. program och upprättande av årsredovisning och deklaration, i den mån man behöver hjälp med sådant.
Om det bara är ett par dagar konsultande per månad, kan ni överväga att inte ta ut lön eller registrera som arbetsgivare direkt, om ni inte vill eller måste av andra skäl. Kan ta en utdelning i slutet av året istället.
Tack för bra input! Jag kommer att räkna väldigt noggrant. Det finns faktiskt andra skäl än det ekonomiska, såsom att inte känna sig fast till en arbetsgivare osv.
När det gäller det ekonomiska så har jag redan räknat ut vad jag kostar idag, inklusive (nästan) allt du listar. Om jag jämför den ersättningen per timme mot vad min kollega som är konsult får (efter bemanningsbolaget tagit sitt) så är det närmare dubbelt. Sen finns det såklart även skattemässiga fördelar.
Kanske blir det högre timarvode när man kommer upp i den övre delen jag nämnde som lön, som jag inte kommit till än.
Vi skulle nästan klara oss på enbart min frus lön, men vi har besparingar för att täcka upp mellanskillnaden i ganska många månader, om allt skulle gå åt helvete.
Funderar även på att till och börja med, fakturera via mina föräldrars företag, för att inte förlora rätt till a-kassa som sker vid start av eget AB