Funderingar kring att starta eget

Hej!

Jag går i tankar kring att starta egen konsultfirma och har lite funderingar.

1. Ska man köra AB eller enskild firma? Pratat med 2 kompisar som kör eget och båda kör AB. Vad skulle vara anledningen till att köra Enskild firma istället?

2. Vad skulle ni uppskatta att man har för kostnader/mån? Min tanke är att köra interimsuppdrag och då sitta hos kund eller att jobba hemifrån - så några kontorskostnader behöver jag inte. Det jag tänker är diverse försäkringar, ngt tool för bokföring etc och en telefon.

3. Vilket tool ska man använda? En kompis sa att han skulle köra Wint för att det var så himla smidigt. Men det kostar 2000 plus moms/mån och man måste binda upp sig på 12 mån. En snabb googling sa att man får fortnox för 329/mån. Men då måste man göra bokföringen själv. Borde ju inte bli alltför mkt att bokföra? Är det värt att köra Wint?

4. Hur ska man tänka när man sätter upp en kalkyl för om det hela går runt? Jag tänker mig ta ca 1000kr/h och jag föreställer mig att jag kan fakturera 160h/mån 10 månader om året. Jag funderar på att plocka ut ca 65K/mån. Vet att jag kanske skulle lägga mig lägre för att slippa statlig skatt - men tror ändå jag vill ha lite mer i lön varje månad för att leva gott. Då borde det enl ekonomifakta.se ge företaget en kostnad på ca 85K/mån. Därutöver borde man kanske sätta av 10% i tjänstepension? så säg 92k/mån.
    Är det rimligt att tänka att man klarar sig på ca 5000/mån i övriga kostnader (telefon, tool för fakturering, försäkringar etc)?
    Isf borde kalkylen se ut enl:
    1600K - (97Kx12)= 436k i vinst före skatt.

5. Försökte även förstå vad som gäller kring utdelningar vid AB och förstod då att man kunde plocka ut upp till 50% av lönekostnaden i utdelning (lönebaserad utdelning) och då skatta 20% på det? Så isf (65k x12/2)x0.8= 390K

6. Hur mkt borde man sikta på att ha i buffert i bolaget? 3 månadslöner? 6 månadslöner?

7. Vad skulle ni säga är bästa sättet att komma igång? Starta AB under anställning och leta uppdrag och sen säga upp sig? Höra med chefen om nuvarande anställning kan övergå i konsultuppdrag? Annan bra ide?

8. Misstänker att jag missat minst tusen saker och tar gärna er input på det :smiley:

Vad kul att du funderar på att starta eget bolag!

1. Kör på aktiebolag, speciellt med den omsättningen som du planerar för
  2. En snabb koll på mina egna utgifter (exklusive moms):
  • Mobilabonnemang 3600 kr/år
  • Företagsförsäkring 3000 kr/år
  • Företagsbankkonto 1500 kr/år
  • Bokföringssystem 4200 kr/år
  • Webbhotell och domännamn 2000 kr/år
  1. Totalt landar jag i genomsnitt på runt 1200 kr/mån. Jag kör Bokio vilket funkar bra för mig som vill köra bokföringen själv. Om du ska anlita en redovisningskonsult kan det vara bra att fråga dem vad de använder
  2. Jag tar ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt, därefter utdelning och därefter sparar jag kapitalet i företaget för tuffare tider i framtiden. Det är ju inte säkert att man har uppdrag hela tiden och då kan det vara ganska skönt att kunna fortsätta ta ut lön ändå
  3. Det stämmer som du skriver. Här kan du testa själv: https://k10.nu
  4. Se punkt 4
  5. Jag berättade för min chef att jag funderade på att starta eget. Börja där så märker du om det finns en möjlighet att få fortsätta fakturera bolaget. Men mitt tips om inte detta funkar är att börja leta uppdrag innan du säger upp dig. Det är en tuff marknad där ute just nu
  6. Mitt bästa tips är att göra en likviditetsbudget, dvs räkna ut hur pengarna kommer in och hur de används. När du sedan registrerar företaget är det helt okej att t.ex. ange att du kommer att göra 0 i vinst första året så att du slipper betala in preliminärskatten innan du fått in några intäkter. Tänk också på att ha en ordentlig privat buffert eftersom många avtal gör att du inte får in pengarna förrän en eller två månader efter att du utfört arbetet. Det är en stor omställning om man är van som anställd att få lön för innevarande månad
3 gillningar

Superbra sammanfattning🤗 är själv precis igång och ska starta eget så värdefullt med folk som har erfarenhet!

Jag har kommit till att säga upp mig och knutit min första kund till mig. Har närmat mig min privata bank med frågan om företagskonto men ej än fått återkoppling, ger dom någon dag till.

1 gillning

Vad kul, stort lycka till! Jag kan även tipsa om en tidigare tråd jag skrev ihop om det praktiska med att registrera sitt aktiebolag: Starta eget aktiebolag - steg för steg

2 gillningar

Stort tack!

2 gillningar

Hej! Går det att förklara svaret på fråga 1 lite mer utförligt @Anonym eller hänvisa till lämplig annan tråd/poddavsnitt? :slight_smile: Och hur har det gått @Jawor5ka ? :slight_smile: