Hej! Jag går i tankarna i att starta företag. Har en löst formad ide äntligen
Finns det något inlägg/hjälp/checklista på att starta ett aktiebolag så billigt som möjligt.
De jag pratat med lägger 10-15 tusen om året och det har jag inga problem med om man har en företag som drar in pengar.
Men hur kommer man undan billigast om man inte har gjort detta förut men vill lära sig och inte lägga pengar på något innan man drar in några pengar.
Hur gör man bokslut själv? Program? Bank? Bra sida att läsa för att lära sig hur man gör? Budget tips?
Hittat denna tråd som är givande när man startar men inget om att göra det så billigt och enkelt som möjligt
Eftersom din tid är värdefull så är det synd att börja med det bokföringstekniska. Börja med att bekräfta idéns bärighet. Sedan kan du be en redovisningskonsult om hjälp. Att få in kunder är viktigast.
Har verksamheten inkomster så använd dem till en redovisningskonsult. Använd din tid till att upprätthålla inkomstströmmen.
Har du inga inkomster så behöver du ta tag i det först.
Detta låter omöjligt. För att få fakturera behöver man momsregistrering och f-skatt. Men:
Är det ett tjänsteföretag så finns tjänster som frilansfinans. Ska du köpa och sälja prylar har skatteverket en gräns för privatpersoner. Tror det är 50.000 kr man kan få i vinst utan att redovisa moms eller starta firma. Dubbelkolla med SKV.
På det viset kan du testa din idé helt gratis.
När du väl har ett bevis för att det finns efterfrågan och att du drar in pengar så behöver du inte längre starta aktiebolaget “så billigt som möjligt”, utan kan lägga din tid på att tillgodose kundernas behov.
Jag har fått den här erfarenheten den jobbiga vägen. @Robinjoh eller @Robban89 borde kunna bekräfta eller dementera det jag just skrev.
Jag håller med dig om att det är en bra idé att ta in en redovisningskonsult. Jag håller på att utbilda mig till just redovisningskonsult och har under utbildningen insett hur mkt en redovisningskonsult behöver kunna. Det är inte rimligt att begära att en “vanlig” företagare ska kunna allt detta. (Utbildningen som jag går är en heltidsutbildning på 2 år) Och en bra redovisningskonsult ska skapa ett mervärde för företagaren.
Resonerade så att jag skulle lära mig en del runt ett aktiebolag som jag sen kan testa mina idéer i. Därav att det inte spelar så stor roll om det inte blir ett stjärnskott direkt eftersom jag tänkte göra detta vid sidan av + jobba in utdelningsutrymme (därför budget, för att inte känna stress över att behöva dra in pengar)
Men när ni lägger upp det så, så känns det inte som det kommer inte ge så mycket att göra så utan att testa idéer och sen betala någon för hjälpen
Liten uppdatering -
Så då blir det ett Aktiebolag ändå även om planerad start är lite flytande.
Men tänker på utdelningsutrymmet för har räknat lite på det och får jag uppdrag så kommer det bli en bra buffert i företaget och då kan det vara bra med lite mer utdelningsutrymme.
Förhoppningsvis vänder Sveriges ekonomin mot sommaren, jag hinner öka på bufferten ifall det tar ett tag att få uppdrag.
Har hittat marginalen bank som kan skapa bankintyg och har ränta på kontot. Även om det är 1% så är det bättre än 0… och ingen uppläggningsavgift. 70kr i månaden
Verkar dock inte kunna starta något online. Får ringa på måndag morgon. Tänker att jag kan flytta bank sen om det inte fungerar (konsultandet eller med banken)
1 vecka handläggning och sen en vecka hos Bolagsverket så borde hinna innan årsskiftet
Skönt att inte behöva göra bokslut direkt (har ju 6-7 månader på sig att lämna in)
Planen blir att hitta en bra redovisningsfirma under våren som kan hjälpa till med bokslut och allt runt när jag startar upp verksamheten.
Har 3 ok företagsnamn
Räknat på timarvode och upplägg.
Största inköpet blir troligen en dator och mobiltelefon sen.
Har även börjat undersöka olika konsultnätverk som säljer enmanna företag åt kunder.
De tar 5-17% beroende på företag.
Har dock inte gjort en större marknadsanalys av behovet av just min kompetens är och det är nog min farhåga men jobbar (googlar) på