Hur hjälps vi åt att uppmuntra företagande på Rikatillsammans?

Jag är själv företagare sedan många år och vill väldigt gärna ge tillbaka genom att dela erfarenheter, ge feedback och tips till personer som antingen vill starta företag, eller behöver hjälp med sina företag. Tror även att det är fler företagare på forumet som tänker liknande.

Jag ser ofta på forumet att det poppar upp trådar med användare som vill ha hjälp att starta företag, få feedback på sina idéer osv.
Men oftast blir det några korta svar från olika användare och sen rinner det ut i sanden.

Hur kan vi på ett mer strukturerat sätt inom Rikatillsamamns uppmuntra företagande och få folk med erfarenhet att hjälpa nya entreprenörer?

En tanke jag haft;
Samla ihop alla användare som vill starta starta företag, samt ett antal entreprenörer som vill hjälpa till som mentorer.
Vi har en tråd där med introduktion där alla får posta updates varje vecka hur det går med deras projekt, och där man kan få feedback från mentorer och de andra nya entreprenörerna. Vi sätter en tidsram på låt oss säga 3 månader.

Som ni ser, inte klar idé än men början på något.
@janbolmeson några tankar från dig om detta?

13 gillningar

Är det inte en väsentlig skillnad mellan att vara ”self-enployed” som konsult och att ”starta ett riktigt företag” med en affärsidé, verksamhet, anställda osv?

Att de här två sakerna blandas ihop är en dumhet i det svenska språket.

5 gillningar

Absolut är det skillnad, men bägge är företagare.
Måste inte vara svart eller vitt heller. Jag började som konsult.
Vet andra som började som konsulter och sedan fick så mycket uppdrag att de började anställa.

3 gillningar

Om frågan är att gå vidare, i första hand, kan jag hålla med om att det kunde vara värt att uppmuntra.

Jag tycker det är en utmärkt idé, jag försöker alltid bidra och främja entreprenörskap. I hemlighet har jag ju åsikten att det är entreprenörer och företag som faktiskt bär ett samhälle och att det mesta andra är olika slags stödfunktioner. :wink:

Vad sägs om att vi gör en provpodd - så kan du dela med dig av din resa och sedan kan man ju bjuda in till en sådan grupp. Jag hjälper gärna till med de resurser jag har, men jag har inte kapaciteten att driva ännu ett projekt. Så jag kan vara en stödfunktion. :smiley:

4 gillningar

En dag i livet hade jag verkligen velat testa på detta. Ser framemot svaren. Vad jag har svårast med är: om man inte har en specifik expertis, hur fasiken kommer man på en hållbar idé/produkt/tjänst? :rofl:

2 gillningar

Jag hoppas att ett sådant avsnitt tittar mer på just frågorna bortom att vara self-employed som IT-konsult. Jag tänker också att det är viktigt att tänka in mjuka frågor. Min sambo jobbar i ett ägardrivet företag och där är tillvaron inte så sällan av karaktären cirkus. Ägaren/chefen har olika lustiga idéer om att “hos oss är vi alla en stor familj”. Nästa dag öppnas falluckan och kollega X får sparken av några oklara skäl. Locket på om det. Hur man blir en bra ledare och chef är kanske ett separat tema men den kombinerade rollen av chef och ägare är speciell. Kan man sära på de rollerna så är det rimligen en fördel. Då ökar iallafall förutsättningen att kunna utse någon som faktiskt är bra på att vara ledare. Alla kan göra misstag men är man “i grunden bra” så ordnar det sig nog. Är hela tillvaron ett vandrande från ett klavertramp till nästa är det inte lika kul.

2 gillningar

Hej och mitt första egentliga inlägg här på forumet, trots att jag följt detta communityt rätt länge.

Tanken hade inte riktigt slagigt mig att den här delen av forumet med företagande fanns.

Podd hade varit jättebra.

Jag hade dock varit väldigt intresserad av att träffa människor face to face om någon hade velat det?

Gärna likasinnade i samma position som en själv (jag är otroligt taggad på att starta något och dra igång något asap). Men även om det finns någon längre fram än en själv som vill snacka företagande och affärer.

Mitt nuvarande fokus är just nu att jag laddar upp för att börja ringa företag inom en viss nisch (har samlat ihop en lista om 120 företag med en omsättning nära 3MSEK/år) och antingen;

1. Erbjuda mina programmeringstjänster till dom (skräddarsytt till varje företag)
  2. Enbart göra en inital marknadsundersökning utan några som helst tankar på att sälja och sedan samla ytterligare en lika stor lista med liknande företag och till dessa komma med ett riktat erbjudande om det verkar som att det fanns något gemensamt mellan alla dessa företag som skulle kunna motivera ett smart paketerat erbjudande som kan säljas in till massvis med olika bolag.

Jag vill ringa istället för att maila eftersom jag tror att alla mailar (för att de inte vågar plocka upp telefonen). Jag har 6 års erfarenhet av försäljning sedan tidigare och vet att det gäller att ringa väldigt väldigt många och att ta många nej.

Att tillägga kan sägas att jag även har kontakt med 3 olika utländska konsultbolag som jag även skulle kunna sälja in om företagen skulle ha större behov än jag ensamt kan erbjuda.

Så om någon hade varit sugen på att träffas och snacka affärer, idéer eller liknande så hade det varit väldigt roligt, nästan oavsett vad det gäller.

Lyckas inte dessa planer jag har måste man ha en ny idé att testa

2 gillningar

Gillar idén. Det rent formella och praktiska i att registrera bolag är lättillgängligt på verksamt och här på forumet. En idé kan vara att mentorskap ska kretsa kring stöd i beslutsfattande och hjälpa nyföretagare att hålla fokus på det viktiga (försäljning) i starten och motstå frestelsen att göra logga och beställa visitkort.
#266 @janbolmeson “sälj skinnet innan björnen är skjuten” ska eka hos varje nystartat bolag.

Gillar med idén. Min fru är i startgroparna att starta eget som grafisk formgivare men vi är osäkra på bolagsform i starten. AB är absolut en företagsform vi kommer ha men kanske inte i början (:face_with_monocle:). Hon har en kollega på hennes jobb som förespråkar enskild firma de första 6 månaderna för att samla ihop ett kapital för ”ett AB börjar kosta pengar direkt” dock undrar vi vad det är som kostar istället för EF?

Bankintyg, lite mer till Bolagsverket för AB än EF.
Men resten kostar ju även för EF, företagsbank om man vill ha bankgiro, kort osv, bokföringssystem, hyra, telefon m.m m.m.
Aktiekapital ser vi inte som en kostnad.

Det är väl främst aktiekapitalet som är “kostnaden”, bortsett från sådana mindre poster som du nämner.

Låter som en bra idé! Jag är på väg att starta en webshop med eget lager, har jämt många ideer och vill gå från tanke till action. Har lång erfarenhet att jobba med marknadsföring som anställd. Jag har funderat hur jag kan omge mig med andra som tänker som entreprenörer, jag har bara anställda i min omgivning. Får ofta höra att jag ska vara försiktig och tänka på trygghet, jag tänker annorlunda. Skulle vilja hitta en mentor och eventuellt samarbetspartners. Jag tror att man behöver ses IRL för att känna personkemi. Det finns mycket info online, tror att många fastnar där.

3 gillningar

@Anonym har en enastående tråd som kanske kan hjälpa er Starta eget aktiebolag - steg för steg

2 gillningar

Ja den läser jag lite då och då :smiley:

3 gillningar