Starta eget ångest

Hej

Jag tror jag är i behov av lite råd och jag ber om ursäkt för denna röriga frågetråd

Jag har tagit mod till mig fått tjänstledigt från mitt arbete för att starta eget på 1 år.
Min vision har alltid varit att göra något själv och min tanke är att testa en rad idéer för att det är kul och få nya insikter och bygga nya nätverk.
Jag har varit en anhängare av FIRE rörelsen som kom till insikt i att jag aldrig vill sluta arbeta men jag vill försöka bygga detta bolaget som ett livsstils företag framförallt som kan bidra med att täcka de utgifter som avkastningen på eget kapital inte täcker.

Min bakgrund är inom försäljning och jag tänkte försöka mig på att ha en del som är konsult inom affärsutveckling samtidigt som jag arbetar på olika sidor och appar för SAAS och andra roliga typ av lösningar.
Jag kommer gå från relativt hög lön till i princip ingen lön alls i värsta fall ett år.
Jag har alltid tänkt att det bästa man kan göra är att sälja först och nu när jag befinner mig i detta läget så behöver jag starta ett AB?!

Jag tycker det verkar väldigt dyrt att ha en redovisnings konsult för 20K per år när man inte har några inkomster samtidigt så är jag total nybörjare på bokföring och skattefrågor.
Jag försöker hålla kostnaderna till ett absolut minimum i uppstart fasen eftersom jag inte vet vad som kommer fungera.
Med i ekvationen hör också att jag kanske vill fortsätta driva bolaget på fritiden efter min tjänstledighet gått ut om någon mer passiv inkomst möjlighet går vägen ifall jag inte säger upp mig.

Så jag tänker inte ta över världen, jag har svårt att skriva en affärsplan för jag vet inte vilken av dessa 50 idéer som kommer vara något som är kul och fungerar.
Känner inte att jag passar in i någon starta eget guide vilket får mig lite att tvivla på att jag gör rätt.

Jag undrar också hur mycket pengar jag ska sätta in i bolaget då jag kommer ha väldigt små kostnader men behöver väl en revisor om jag ska låna ut aktie kapitalet till bolaget?
Enskild firma kanske är bättre i min situation och sedan starta AB när jag har fått något uppe och snurra?
Eller finns det någon guide som är typ starta AB för snåljåpar?

Får samma känsla med starta bolag är som när man fått sitt första barn, man är otroligt enkel att sälja på alla möjliga saker och så står man där med en barnvagn för 40 000 för att allt annat är så osäkert “sa han i affären”.

Någon med erfarenhet som känner igen sig i min situation eller några goda råd om hur jag ska tänka?

Tack!

Mvh
Entusiastiskt förvirrad

6 gillningar

Hej och välkommen! Helt okej att vara lite förvirrad och smått förtvivlad men mitt bästa tips är att ta det med ro och låta dina affärsidéer komma naturligt. Jag skulle definitivt rekommendera enskild firma i ditt fall eftersom det inte kräver ett kapital (för att starta ett aktiebolag däremot behöver du minst 25 000 i aktiekapital) och så kan du låta det växa därifrån. När du börjar få in ordentliga intäkter kan du fundera på att göra om det till ett aktiebolag men den dagen den lyxen.

5 gillningar

Hej! Så kul! Kolla upp om det finns någon gratis företagsrådgivning med typ Nyföretagarcentrum eller Almi där du bor :slight_smile: Ofta finns både one-on-one träffar men också grupper eller kurser där du kan träffa andra i samma situation, det kanske vore bra för dig att bolla dina idéer mot någon för att komma fram till vad du ska börja med. Lycka till!

4 gillningar

Välkommen till forumet @Sleepfaster!

Här är några avsnitt som jag skulle rekommendera:

Även denna är bra:

Sedan håller jag med om att prova sig fram och det som jag pratar om i alla avsnitt ovan:

Sälj skinnet innan björnen är skjuten. :slight_smile:

8 gillningar

Skillnaden mellan privatekonomi och bolagsekonomi är lite svår att greppa innan man väl är där. Enskild firma är inte mkt smidigare skattemässigt vilket jag bittert fick erfara. Tror tyvärr det är ett nödvändigt ont att lära sig om skatter under redans gång för även ifall du skaffar revisor vill du förstå vad den pratar om. Man får mkt tips och råd men för att verkligen göra det som passar dig bäst krävs kunskap från din sida.

Affärsplan i all ära men i verkligheten måste man hela tiden anpassa sig efter rådande situation. På mina 4 år har det varit pandemi o finanskris. Man etablerar kundkontakt o sen säger personen upp sig så får man börja om. Hade kunnat skriva ny affärsplan varje månad :joy:

4 gillningar

Jag skulle definitivt rekommendera aktiebolag. Det är ingen besparing med enskild firma, bokföring och bokslut ska göras då också. Bara krångel att blanda ihop med sin egen ekonomi. Och jobbigt att hålla på och ombilda i ett senare skede.

AB. Alltid AB.
Men det låter som att du behöver tänka ett varv till på vad du ska syssla med, så det inte blir som:

2 gillningar

Som nån skrev så är ALMI lr liknade bra, jag har haft en Mentor med hjälp av dom vilket är super, och gratis.

1 gillning

En fördel för TS är att hen försvarar sitt SGI genom att starta EF (initialt). Kan ju vara tryggt när man är helt färsk. Om / när man når upp till 5-600K i årsomsättning så kan man titta på att ombilda till AB.

Att kolla med nyföretagarcentrum är inte heller dumt.

Det går säkert att hitta en redovisningsekonom som gör ett bra jobb för betydligt mindre än 20K.

Skydd av SGI under en uppstartsfas gäller även för aktiebolag. Har flr mig att detta ändrades för ett par år sedan.

1 gillning

Jag ser inte det här som något krav. Särskilt inte om du inte har några inkomster. Skaffa ett bra bokföringsprogram och vänd dig sedan till forum för hjälp. Vismas forum är bra och alla nybörjarfrågor du kan tänka dig kring bokföring och skatt är redan besvarade flera gånger om.

Jag skulle satsa på ett AB som du kan driva vidare parallelt med anställningen när din tjänstledighet är över.

25 000 i aktiekapital är minimum. Är du i behov av mer än så går det att strukturera det som ett lån.

Det är inte revisorplikt så vidare du inte anställer eller omsätter mer än 3 Mkr. Inga behov av att blanda in revisorer med andra ord.

3 gillningar

Hade jag varit i din sits gällande redovisningskonsult skulle jag försökt hitta någon billigare. Finns även de som har fast pris på bokslut, årsredovisning samt per verifikat om du vill veta vad du får betala.

Då du inte lär ha mycket att bokföra borde det kosta långt under 20 000:-

1 gillning

Jag står också i groparna för att starta eget, slänger in en relaterad fråga här:
Brukar man köpa ett paket av någon aktör där “allt” ingår: bokföringsprogram, redovisningskonsult, hjälp med årsbokslut,
eller brukar man teckna ett abonnemang på typ Visma bokföring och sen ta in en redovisningskonsult som kan koppla upp sig mot ens bokföringskonto hos Visma?

1 gillning

I ett AB måste bolaget stå för sjuklön de första 14 dagarna. Beroende på TS ålder så kan hen välja kortare karens än det i en EF, t.ex. 1 karensdag.

1 gillning

Grattis till att du bestämt dig för att ta steget till att bli egenföretagare.
Det är fullt förståeligt att det i början känns överväldigande med alla val och möjligheter.

Personligen tycker jag det är bra att du går in med ett tänk kring kostnadskontroll, så länge du är införstådd med att vissa saker kommer att kosta pengar.

Gällande dina frågor har jag ett par konkreta råd som kan vara av nytta för dig.

• Har du möjlighet att kombinera din anställning med ditt egna företag till en början? Om ja kan detta vara vägen att gå, och känna av “vattnet” innan du ger dig på det helhjärtat.

• EF funkar mer än väl till och börja med, speciellt med den typ av konsulttjänst du tänkt erbjuda. När dagen väl kommer kan du alltid starta ett AB och ta det därifrån.

• Revisortjänster för 20 k per år kan undvikas till en början, speciellt om du inte har speciellt många fakturor. Det finns digitala tjänster idag som kostar en bråkdel av detta, förvisso får du vara bredd att göra en del arbete själv. Jag ser dock detta som en möjlighet till att lära sig grundläggande bokföring, vilket är något jag tror du kommer ha nytta av genom hela livet.

• Sälj först, allt annat senare :slight_smile: Med detta menar jag att du kan se till att få in betalande kunder, när du väl har gjort det är det väldigt enkelt att expandera företaget och lägga till mer nödvändiga kostnader.

• Till sist vill jag bara tala om att du inte behöver vara allt för orolig, självklart känns det lite läskigt i början men med tiden kommer alla bitar falla på plats. Se till att erbjuda kvalitativa tjänster som generar nöjda och betalande kunder. Allt annat kommer komma av sig själv.

Lycka till på din framtida resa!

4 gillningar

Tips gällande startkapitalet på 25 tkr.
Jag har ett inaktivt bolag. Tog en del kostnader i början men satte sen allt i en KF, börjar nu närma mig mina 25 tkr i det bolaget igen :slight_smile:

Tycker du har gjort rätt, lyssna på ovan personer och dra igång bolaget. Testa dig sen fram, var inte heller rädd för att våga ta betalt!

Du har fått många kloka råd ovan och jag tycker du har en stor fördel som redan har försäljningen med dig.

Jag upplevde det enklare att komma igång med en enskild firma och gjorde all bokföring själv första åren. I början använde jag Speedledger som då (vet inte hur det är nu) hade en tjänst där man kunde får hjälp med att reda ut hur vissa transaktioner skulle bokföras, när jag inte klurade ut det själv. När jag sedan kom upp i omsättning och vinst blev det naturligt att starta ett AB. Det tog jag hjälp av en redovisningsbyrå och lämnade även över redovisning, lön och bokslut.

Allt det praktiska kan du få bra hjälp med via Nyföretagarcentrum. Almi vänder sig främst till de som varit igång ett tag eller som vill ha hjälp med finansiering. Individuell rådgivning på Nyföretagarcentrum är kostnadsfri.

Det viktigaste av allt jag har lärt mig under mina 10 år som egen konsult är att inte planera för mycket. Sätt kundens fokus i fokus. Vad har de för utmaningar? Vad vill de köpa av dig för att lösa de utmaningarna? Fundera inte på vad du vill sälja i första hand, utan vad kunderna vill köpa och paketera det sen på ett bra sätt.

Gör en grov plan och testa snabbt. Justera löpande. Jag vet inte hur många onödiga timmar jag lagt på att paketera tjänster som aldrig lyfte, innan jag istället tog kontakt med kunder. Intervjuade, observerade och lunchade med för att sätta fokus på deras behov och hur jag kunde hjälpa dem med det.

Och som sagt. Med försäljningsbakgrund har du en grym fördel. Dra nytta av din erfarenhet och flytta över den till det nya sammanhanget bara.

Kör hårt!

1 gillning

Hej

Stort tack för alla svar! Känns nästan överväldigande att ni tog er tid i att svara på min starta eget ångest.
Min arbetsplats vill få mig att stanna en månad extra så det ger lite extra kvällar och helger för att testa mig fram. Måste helt enkelt “sleep faster” :-)!
Det kommer nog bli AB ändå men kommer vänta så länge det går tills jag kan se en chans till att jag har hittat ett värde som kunder vill betala för sedan kommer jag nog betala för revisor tjänster löpande och använda mig av forum initialt för att slippa de fasta kostnaderna, tack för bra tips! Har också börjat nätverka lite med andra i start up fas:n hitta kompanjon.se som verkar finnas en del spännande idéer där samarbeten kanske är en väg framåt, dock är hemsidan inte den bästa. Ifall någon har en rolig ide som ni vill förverkliga så är jag öppen för att se ifall det är något jag kan bidra med att utveckla.

Tack Jan för tips om tråden starta eget steg för steg den ger en bra bild i vilken ordning man ska göra saker. Jag har lyssnat på alla era poddar så de har jag hört dem innan men inte samma sak som att man har förmågan att ta allt till sig :slight_smile:

Stort Tack för all pep och finna råd!

4 gillningar