Ung tjej som vill starta eget!

Hej!

Jag är en tjej som nyligen fyllt 24 år och har alltid haft en dröm om att starta eget företag. Eftersom att jag är ung så känns det som att tiden är på min sida och att det finns möjligheter att ta risker (jag vill helt enkelt inte titta tillbaka på mitt liv och tänka, “jag skulle ha testat!”). Jag har tagit fram en produkt som jag gärna vill sälja och det senaste avsnittet om att starta företag (som för övrigt var riktigt bra) gav mig en hel del tankar kring just detta. Det här med att sälja skinnet innan björnen är skjuten är ett super bra tips och fick mig att fundera över hur jag ska gå tillväga. Jag vill helt enkelt först se om det finns ett intresse för min produkt och jag undrar därför om det är en bra ide att starta upp ett aktiebolag direkt? Värt att nämna är att jag har ett annat arbete sidan om, och kommer inte köra företagande direkt på 100%, utan börja smått att bygga upp sidan om.

Tackar för övrigt för ett väldigt inspirerande forum. Jag lär mig så mycket & det är jag super tacksam över☺️

7 gillningar

Hej!
Är detta en produkt du kan sälja via Blocket eller Tradera eller liknande? För i så fall kan du börja sälja där som en hobby och se om du får sålt något :slight_smile:

5 gillningar

Kul att du är på hugget.
Frågan om företagsform (hobbyprojekt, enskild firma, aktiebolag) är lite knuten till om du kan börja producera och distribuera din produkt utan för stora investeringar. Klarar du av en start, om än i liten skala, utan att låna pengar? Och som tidigare skrev - vilka försäljningskanaler har du tänkt till en början?

Sedan ska jag vara lite taskig - det är en sak att folk är intresserade av produkten och kan se ett behov, ett annat om de är beredda att betala för den. Jag har sett många produkter och tjänster som löser “problem” folk har och som man kan tycka vara toppen men när det kommer till att betala så är det betydligt kärvare. Även om man initialt säker får ge bort saker i reklamsyfte så tror jag att man snabbt ska testa marknadens betalningsvillighet.

Slutligen, Stort lycka till!

1 gillning

Tack för tipset! Hade inte koll på att man senare kan omvandla sin EF till AB.

Vems råd är detta?

Jag tycker att den stora fördelen med AB är att det är en egen juridisk person. Om TS mot förmodan får ekonomiska bekymmer i företaget så kan hon särskilja det från sin privatekonomi. Det är värt mycket.

5 gillningar

Hej Kajsa-Stina!

Tack för din input :relaxed::raised_hands:t3:

Nej det krävs väl inga större summor för att producera och distribuera produkten, det är nånting som jag redan har ekonomi till att göra så att säga och behöver därmed inte ta något lån eller liknande (men såklart det gäller ju sen också att få in nånting i företaget så det går runt).

Planen är att ha en webshop där produkterna kommer säljas, sedan köra marknadsföring på sociala kanaler, med fokus på Instagram & TikTok till en början.

Tack för din input på sista biten. Självklart är det väl det som är det kluriga när man ska starta något & det var lite det jag menade med “intresse” :pray:

1 gillning

Det är detta Jan nämnde, att det just skiljer sig från min privatekonomi vilket känns tryggt och ett stort plus!

2 gillningar

Det behöver ju inte handla om lån, det kan vara så enkelt att man vill hålla sin person separerad från företaget.
Eller att man inte är sugen på att sälja en produkt som kan leda till kostnader (reklamationer etc).

2 gillningar

Mig veterligen är det enda som skiljer AB och EF från varandra när det gäller kostnader att du behöver ett bokslut. Allt annat är lika ur Admin synpunkt men du har alla nackdelar med EF. Bokslut för ett lite bolag är inte jättedyrt.

Enda gången jag anser att EF är att föredra är om man har skog eller lantbruk. Då finns det regler som gynnar EF över AB.

4 gillningar

Jag skulle gå direkt på ett AB mycket hellre än EF, enligt många av de resonemang som nämndes i avsnittet.

Jag tycker ingen minsta nivå av intäkt är ett krav för att starta ett AB, så länge man förväntar sig intäkt det närmaste året eller så. Dyker ingen intäkt upp kan man avveckla bolaget eller använda det till annat.

Sedan tycker jag det är värt att tipsa om att många digitala affärsidéer kan man jobba mycket långt med innan man startar något bolag alls. Om inga stora inköp behövs osv. Eventuella kostnader för digitala verktyg kan senare föras in i bolaget. Så länge du är själv och innan du börjar ta betalt så ser jag inga problem att vänta lite. En annan fördel med detta är att man som förstagångsföretagare fokuserar på rätt saker, inte admin och formalia kring bolaget.

Lycka till!!

1 gillning

Aktiebolag är billigt att driva. 25 tkr i aktiekapital är det enda som krävs. Visst, det är ju en viss investering men sett till fördelarna tycker jag alltid det är en bra idé. Driftskostnaderna är också minimala vilket är bara löpande bokföring och ett bokslut årligen. (Detta är båda två saker någonting du kan lära dig att göra själv i början.) Och så länge du inte börjar tjäna miljoner så behövs heller ingen revisor.

För mig personligen så startade jag mitt första bolag väldigt tidigt trots att jag inte hade särskilt mycket intäkter. Tror jag nästan gick back första året, haha. :smiley: Varför? Jo, för det känns som man gör det mer på riktigt och kunskapen att driva ett aktiebolag är ovärderligt - kommer öppna så mycket möjligheter för dig framöver!

Tycker du tänker helt rätt om att testa produktintresse. Detta kan du göra hyfsat enkelt med en simpel landing page som du driver lite trafik till genom marknadsföring (t.ex Facebook). Vill du vara riktigt listig så kan du sätta upp det så att när personen försöker göra ett köp så är produkten ‘Out of Stock’, och sen tracka allt detta så du ser mer än att bara folk kommer till din landing page. Men finns många sätt att testa detta på!

Kör på, tänk inte så mycket och ha kul! :smiley:

1 gillning

Som flera sagt innan. AB idag är rimligt lätt. Sajten verksamt.se är grymt bra och guidande.

Lika bra att göra “rätt” från start tycker jag. Du får ju också lära dig det bättre från start och separera ekonomin.

Är du ännu inte säker om du vill satsa så kan du ju dock som någon sa tidigare testa betalningsviljan lite som privatperson på hobbynivå och dra igång verksamheten när X personer köpt din produkt. Det är ändå en del arbete med AB som kanske inte är värt det om du lägger ner om ett halvår.

Min fru satte upp ett AB nyligen för tjänster inom hälsa. Stolt över Sverige här och hur enkelt det var. Själv kör jag lite större AB med centraliserad ekonomistyrning så hade inte koll på exempelvis verksamt.se innan.

3 gillningar

Ny medlem här.

Jag har alltid undrat om det finns stipendier eller bidrag man kan söka för att finansiera aktiebolagets summa på 25 000 kr. Finns det överhuvudtaget stipendier till detta syfte?

Som jag sagt massor av gånger tidigare, AB är absolut det bästa. Visst kostar det lite i uppstart och det behövs att kapital att sätta in (som dock inte försvinner!) men den stora poängen som @Anonym påpekar ska absolut inte underskattas.

Om du tror du kan få snurr på bolaget utan att bränna mer än 15 000 innan första intäkten kommer, så är det absolut AB som gäller. Om man inte klarar det så bör man fundera över om man kan göra det på något annat sätt så länge, dvs inte gå hela vägen när det kommer till skapa en produkt utan se om man kan leverera något mindre kostsamt som ändå kan ge en intäkter tidigt och använda dessa för att sedan utveckla produkten ännu mer…
I de fall det krävs en stor investering för att köpa in något för att kunna producera, ja då måste man verkligen va säker på att det finns köpare till produkten. Detta kan bör man isf kontrollera INNAN man startar bolaget/gör stora investeringar.

Det är iaf mina tankar!

2 gillningar