AB, enskild firma eller hobbyverksamhet?

Hej!
Jag har funderat på att starta ett företag för att kunna “jobba” lite extra på sidan om. Planen idag är inte alls att det ska bli något jag gör på heltid utan som ett lillalillasyster-projekt eller kanske bara för att tjäna en slant på något jag tycker är kul eller skulle gjort i alla fall.

Men då är frågan om det är lönt att ens starta ett företag om det inte kommer vara någon större omsättning i det? Som jag tänker idag så inte mer än att det nog går att driva som hobbyverksamhet.

Är dåligt insatt i företagande men jag tänker att även om jag till en start troligen inte tjänar mycket pengar så skulle det kunna vara trevligt att tex kunna göra momsavdrag på inköp och sådant.
Men finns det mycket löpande kostnader som man måste ha ifall man har ett AB som gör att det finns nån gräns mot vad jag måste tjäna för att det över huvud taget ska gå ±0?

Tacksam ifall någon vänlig kan guida mig/hjälpa mig tänka kring detta :slight_smile:

2 gillningar

Skulle säga att det beror på:

1. Huruvida du ligger över brytpunkten för statlig inkomstskatt idag (eller tror att du kommer göra det närmaste åren)
  2. Hur stora intäkter du tror dig kunna generera med din bi-syssla.

I en EF så kan du periodisera intäkter men ligger du redan från ditt “brödjobb” över brytpunkten så blir det mindre bra. Det du kan göra då är att du lägger det du får i en IPS, exakt hur skattekonsekvensen ser ut av detta får du undersöka, vet att någon har skrivit om det i forumet.

För en EF så har du rätt låga omkostnader. Man kan i teorin klara sig med ett gratis bokföringsprogram. För ett AB så behöver du göra årsbokslut + årsredovisning och det enklaste är att köpa den tjänsten.

Personligen betalar jag följande i mitt AB:
SEB Företagspaket, 100 kr i månaden
Bokio Balans, 149 kr i månaden
Årsredovisning Online, 115 kr i månaden

Du behöver med andra ord göra minst 5kkr i vinst för att gå +/- till en början.

Man kan i teorin ersätta alla dessa tre med Bokios “gratis” prisplan men då blir det krångligare med årsredovisningen då du får göra dessa på papper, måste fixa en mall, fixa fastställelseintyg osv osv.

En EF är som ett tillägg till din privata deklaration.

AB:s stora fördel (med nuvarande regler) är att du kan spara utdelningsutrymme enligt schablonmetoden (f.n. ca 190k om året). Det gör att du kan ackumulera utrymme som du kan använda för utdelning av framtida vinster. Här löper man dock en risk att denna möjlighet antingen tas bort eller åtminstone försämras. Intäkter upp till 5k äts ju också upp av kostnaderna. Ska du anlita någon som tar hand om den löpande redovisningen och bokslut + årsredovisning så får du räkna med högre kostnad.

Det finns en del skyldigheter som ett AB medför som man måste ha järnkoll på så att man inte blir en lagbrytare av misstag/missförstånd.

Ska man bara prova att göra enstaka gigg så är nog någon av de där tjänsterna som erbjuder “Fakturera utan företag” att föredra.

Lycka till!

Tack för svar! :slight_smile:
Jag jobbar lite lägre % just nu under småbarnstid då jag prioriterat mer ledighet och har heller inget behov av pengarna så jag kommer inte betala någon statlig inkomstskatt så länge jag inte går upp i arbetstid vilket jag inte planerar närmaste åren.

Men då kanske det smartaste i nuläget är att starta en EF? Och skulle jag märka att det är något jag vill börja göra mer/kan tjäna mer pengar på i så fall starta ett AB då?

Då blir jag inte skild från företagets ekonomi men slipper samtidigt lite kostnader och möjligen lite lättare då man slipper årsredovisning+bokslut osv men måste istället fylla i lite extra på sin vanliga deklaration?

“Trevligt att göra momsavdrag på köp och sånt”. Hur tänker du nu? Gör du avdrag för moms, måste du samtidigt lägga på moms på allt som du fakturerar.

Har du en omsättning på under 37 500 kr, behöver du inte redovisa moms över huvudtaget. Ligger du dessutom under brytpunkten finns det absolut ingen anledning att bemöda sig om att bilda ett AB. Detta stjäl bara tid och kostar pengar.

Du öppnar givetvis ett företagskonto vilket gör att risken för att blanda ihop näringsverksamheten och privatekonomin blir minimal.

Nä precis kör man som hobbyverksamhet behöver man ju inte tänka på moms och annat, men som sagt hade det kunna vara trevligt att kunna göra avdrag på moms (och ja det innebär ju också att man måste dra bort det från försäljning).

Men min tanke är att jag skulle behöva köpa in grejer som kan kosta en betydande peng i förhållande till vad jag till en början kommer sälja för så att då kunna dra av momsen skulle inte vara så dumt. Även saker man behöver både privat och till företag kan man väl dra av moms för delvis (för den del man kommer använda det i företaget)? Typ köper man en laptop som används 80% privat förstår jag det som att man kan dra av 20% av momsen.

Jag har väl inte riktigt förtroendet i alla fall att tro att jag ska kunna få till någon betydande försäljning men det är något jag tycker är roligt att göra.
Det är som sagt inte för att få högsta möjliga timpeng utan mest för prova att få en liten inkomst på det jag gillar och går det åt skogen så har jag åtminstone provat och är en erfarenhet rikare och går det över förväntan, ja då kanske man kan få förtroendet att satsa mer helhjärtat.
Kanske tänker jag helt tokigt, jag vet inte.

För att vara tydlig. Omsätter du exempelvis 30 000 kr är det näringsverksamhet och inte hobby, men du slipper momsadministrationen.

1 gillning

aah tack. måste läsa på djupare, så mycket kan för lite om.