Företagsupplägg

Hej! Under det senaste året har jag bedrivit lite hobbyverksamhet men som utvecklat sig till en stadig (dock liten) inkomstkälla och jag funderar nu på hur jag skall göra och skulle verkligen uppskatta lite input.

Än så länge överstiger utgifterna intäkterna men kommer inom kort börja generera vinst och så lär det bli framöver då inköpen i princip är klara.

Det blir intäkter på någonstans mellan 2000-11000 kr per månad och i princip allt är vinst om man inte räknar med eventuell lön till mig själv. Detta är pengar jag inte behöver direkt utan planen är att låta allt gå in i ett sparande för typ pension. Jag tjänar redan en bit över statlig skatt om det har någon betydelse.

Jag antar att jag måste/bör starta någon form av företag?
Kan man lägga upp det på något smart sätt rent skattemässigt?
Kan jag behålla all vinst i bolaget och investera dem i värdepapper för långtidssparande (och är det fördelaktigt att göra så)? Är enskild firma utesluten baserat på att jag hamnar högt i skatt från mitt vardagsjobb?

Vad blir det för omsättning per år ungefär?

Det enklaste vore om det gick som hobby. Det kan du göra om du går med max 12 500 kr i vinst per år och uppfyller några andra kriterier, men det verkar som du kommer gå över det. Då krävs endast “anteckningar” och kvitton över transaktionerna och ingen regelrätt bokföring.

Näst enklast är om du använder egenanställning. Det passar om du tar betalt för arbetad tid. Du skickar in dina fakturaunderlag till bolaget och så skickar de en faktura till kunden. Egenanställningsbolaget drar bort alla skatter och ger dig en lön efter skatt. Du kan sätta av pengar till semester och löneväxla till pension. Men du kan inte dra av utrustning.

Nästa steg vore att gå direkt till AB. Då kan du dra av kostnader för utrustning som du köpt och du kan få den bästa skatteplaneringen. Men var beredd på att administrationen går på 10 000 kr - 20 000 kr per år i löpande kostnader.

Tack för input, uppskattas! Omsättning på cirka 80 000 kr för 2024, tror det kommer växa till åtminstone 100 000 kr i år. Inkomsterna kommer från försäljning av varor, de flesta köper bara enstaka varor så många kunder men väldigt liten intäkt per kund så att säga.

När du har det som hobby så får du spara underskott från några av de senaste åren och dra av det från intäkterna vissa av åren efter. Utrustningen kan du behöva räkna på förslitningsavdrag på (avskrivning). Du kanske fortfarande går plus minus noll om man räknar på det sättet.

Skatteverket har en broschyr med lite räkneexempel, SKV 344.

Om du går över 120000 måste du vara momsregistrerad.

Jag skulle nog starta ett AB om du kan få bokföringen skött för rimlig summa. OM du behöver leja ut den blir det nog väl dyrt om du bara drar in 100.000 per år.
OM du gör bokföäringensjälv utan att blinka med lämpligt program kan du ta ut intäkterna som utdelning utan större avbränning.
Då blir skatten på bruttot först 20,6% vinstskatt och sedan 20% på utdelningen som du betalar . dvs 36,4 % skatt på bruttot totalt.
Dessa pengar kan du sedan ISK förvalta.

1 gillning

Du skriver inte vad verksamheten handlar om men det finns en annan variant om du hanterar begagnade varor, som man ofta gör vid hobbyverksamhet. Detta kallas vinstmarginalbeskattning, se länk: