Första inlägget så jag hoppas att jag inte bryter mot några regler eller praxis.
Jag och min fru står inför valet att starta EF eller AB med syfte att bedriva hobbyverksamhet. Det handlar om mycket blygsamma inkomster - ca 15-20k per år med en viss möjlighet att kanske utöka inkomsterna till 20-30k per år på kort sikt, på lång sikt är det svårt att avgöra om det går att utöka detta ytterligare. I vinst räknat går vi i nuläget minus pga inköp och omkostnader för detta då det hittills enbart har varit en hobbyverksamhet.
Idén med att starta EF eller AB är för att kunna göra vissa inköp något mer förmånligt eftersom hobbyn tar mycket tid i anspråk och ger en viss inkomst, om än väldigt liten.
Jag har läst igenom de trådar jag hittat gällande AB eller EF men oftast har de handlat om mer inkomstbringande företag. Finns det någon fördel för oss att starta AB istället för EF? Påverkar det exempelvis möjligheten att göra inköp?
Är det frågan om hobbyverksamhet (syftet är inte att tjäna pengar men det råka bli en konsekvens efter ett tag) så behövs inget företag och man deklarerar det under övriga inkomster med 30%skatt på överskottet på din personliga deklaration.
Vill ni tvunget starta företag så är det ju smidigast med EF, ni betalar då ca28% i egenavgifter och sedan ca 32% i komunalskatt på överskottet. Men med fördel att du får 18% avsättning till statlig pension.
Med AB blir det ännu mer administration och man betalar 21% i bolagsskatt och 20% i utdelningsskatt.
För 20.000 i överskott per år är det inte värt besväret att starta företag. Momsavdrag i företag för inköp av redskap m.m blir visserligen 20% men såvida det inte är jättestora belopp ni köper för blir det administrativt krångligare med bokföring, momsredovisning, näringsbilaga m.m
De verksamhet kommer troligtvis inte godkännas för F-skatt. Så inte säkert att ni får välja att driva det som företag över huvudtaget.
När jag skulle starta fick jag avslag på min smyckesverksamhet. Jag pratade med handläggaren på telefon och sa att jag planerade att öka, men fick avslag ändå. Blev superbökigt. Jag drev det i min mans enskild firma första året och sökte igen året därpå.
Det kan finnas en poäng att starta företag för att få tillgång till återförsäljare som enbart säljer till företag.
Om det momsen du tar sikte på så bör du dock betänka: du kan inte dra av mer moms på inköp än du betalar genom försäljning. Med så liten omsättning kan din verksamhet bli momsbefriad, vilket är en fördel (du betalar ju mindre skatt). Men då kan du lika gärna köpa prylarna privat. Så länge återförsäljaren säljer till dig dvs.
Tack! @Bel Du tar helt klart upp några saker som är värd att ta i beaktning.
Jag har tänkt, kanske naivt, att vi skulle “tjäna” på det ändå på grund av att vi kan göra vissa inköp via firman och inte privat. Men det kanske inte är så pass lönsamt att köpa via firma att det överstiger kostnaderna givet vår ringa förväntande omsättning.
@Lars_Andersson1 Tack. Jag tror vi närt en lite naiv och oinsatt syn på fördelarna med att kunna köpa in vissa saker via firman. Även om en del redskap och verktyg kan kosta en del så blir det mycket administration på köpet, precis som du beskriver. Det lönar sig att ställa frågan till mer insatta helt enkelt:)
@Baggin Intressant. Då finns det helt klart risk att vår verksamhet inte heller skulle godkännas.
@Mulchbug Ja det är ju en bra poäng! Men jag förstår inte riktigt vad du menar med “inte dra av mer moms på inköp, än du betalar genom försäljning” - utveckla gärna till en mindre ekonomiskt kunnig person:)
Undrar också över det med momsen. Ingående och utgående moms kvittas, och ibland samt i en uppstart kan ju inköpen och den ingående momsen vara högre än intäkterna och den utgående momsen vilket innebär att man får tillbaka på momsen.
Anta att du köper material för 60kr och säljer en pryl för 100kr, då betalar du 25% av hundringen i moms. Men du får också dra av momsen på 60. Dvs kalkylen blir 100-25-60+15 = 30 kr har du gått i vinst.
Vi vänder på siffrorna och du köper för 100 och säljer för 60, dvs en förlust. Staten tar 15kr av din försäljning i moms, men du får inte dra av mer moms än du betalar, dvs 15kr
60-15-100+15 = 40kr i förlust
Så räknar vi på ett momsbefriat företag:
Första exemplet 100-60 = 40kr i vinst.
Andra exemplet 60-100 = 40kr i förlust.
Med andra ord, att vara momsbefriad är alltid bättre för du får större vinst om det går plus, men du får samma förlust om det går minus. Momsbefrielse är samma som att köpa och sälja saker som privatperson.
Om jag har fel så får någon gärna rätta, jag sysslar inte med företagsekonomi själv. Har dock själv haft tanken att man kan starta företag för att köpa saker utan moms, och sen skjutit ner idén efter lite efterforskningar.
Det blir lite tokigt i dina exempel eftersom du räknar moms som en faktisk kostnad eller intäkt för företaget. Så funkar det inte. Om man är momsregistrerad påverkar moms aldrig resultatet – den går bara in och ut genom företaget. Det är alltid siffrorna exklusive moms som avgör vinsten.
Att deklarera högre ingående moms än utgående är fullt möjligt.
Edit: ser ut som frågan utretts tidigare och jag har fel i mitt grundantagande:
Så om man lyckas övertala bolagsverket att man faktiskt driver en näringsverksamhet med allt det innebär och blir momsregistrerad, kan man då alltså gå med förlust varje år och således köpa billigare prylar till sin hobby?
Nej, så är det inte. Det kan vara normalt att ha högre ingående än utgående moms vissa perioder. Har du konsekvent ingående moms men ingen eller väldigt låg försäljning så kommer Skatteverket regera.
Du kan inte bli momsregistrerad bara för att köpa billigare prylar. Verksamheten måste ha vinstsyfte, annars bedöms den som hobby och då försvinner avdragsrätten direkt.
I ett aktiebolag blir det ännu tydligare: går du back år efter år äter du upp eget kapital, och då har styrelsen en skyldighet att agera. Man kan inte köra ett AB hur länge som helst på förlust bara för att få tillbaka ingående moms.
Jag lånar tråden lite och har börjat snegla på detta utifrån min YT-kanal. Jag är utan utgifter för denna hobby så här långt och har inkomster på ca 20k under 2025. Eftersom jag inte har en sysselsättning, men samtidigt har fått inkomsterna som en tydlig konsekvens av hobbyn står jag och kliar mig i skallen om det är “vanlig” hobbyverksamhet eller om SKV vill ha in T1 eller T2 av mig.
Ja, jag kan ringa och fråga, men i mitt eget huvud känns detta som en “vanlig” hobby då inga samarbeten sker etc. “Problemet” kan ju vara att jag inte har en anställning på annat håll och att SKV därför skulle få för sig att se detta som mitt jobb. Har du/ni några tankar att chippa in här?
Dvs i ditt fall borde det bli blankett T2 att lämna in i samband med deklarationen för 2025. 20 000 kr från en YT‑kanal utan några riktiga kostnader är i praktiken hobby. Skatteverket ser “internetinkomster” som hobby så länge det saknas vinstsyfte, struktur eller mer seriös verksamhet.
Har du överskott från hobby ska det in på T2 om man ska göra det korrekt . Om du i övrigt inte har nån anställning spelar ingen roll – det här borde inte uppfylla kriterierna för näringsverksamhet.