Hej!
Jag har en kassaflödesrik verksamhet (IT) som jag vill använda för att finansiera kostnader i en verksamhet jag personligen tycker är roligare (finsnickeri).
Denna “roligare” verksamhet har jag svårt att motivera ekonomiskt då jag först behöver köpa en stor mängd verktyg/maskiner, hyra lokal och till sist skapa möbler innan jag kan lägga ut dem för försäljning.
Förhoppningen är att på väldigt lång sikt (minst 10 år) bygga ett namn för mina möbler och sälja till bra priser. Verksamheten ska ju även drivas parallellt med mitt vinstdrivande AB, dvs ca 1 dag i veckan, vilket även det förlänger etableringstiden. Det finns ingen anledning att ta “småjobb” som visar på kunder eftersom jag genererar bättre vinst i den andra verksamheten.
Jag är orolig att skatteverket, inte helt orimligt, ska se detta som en privat hobby, speciellt de fösta 5 åren.
Har någon annan gjort något liknande eller avstått just pga. att den extremt långa ROI-tiden kan krångla hos skatteverket?
Inte gjort det själv, men det finns ingen lag mot att driva verksamhet med förlust… Det viktiga är att du faktiskt har intention (och kan bevisa det) att försöka tjäna pengar på det hela. Har du inga lik i garderoben eller orent mjöl i påsen skulle jag lägga till lämplig SNI-kod och köra, men det kan ju vara värt att fundera ett varv på hur du kan få in lite intäkter inom området (även om det är med förlust) för att underlätta bevisning av att det faktiskt är med avsikt att försöka generera vinst framöver.
Det som många inte tänker på är att Skatteverket gör en helhetsbedömning. Jag brukar ibland tänka på det som att man ska kunna berätta en sann berättelse om sitt företag som hänger ihop från ax till limpa och som stöds av dokumentation eller “bevis”. De gånger jag har gjort det med SKV så har jag aldrig haft några problem.
Jag skulle nog tagit några småjobb just för att det gör storyn bättre och enklare för motparten att förstå. Men att gå med förlust ett tag är ju inga konstigheter, det är det ju många som gör. Jag har ett bolag som ser ut så här:
Inte gjort det själv, men det finns ingen lag mot att driva verksamhet med förlust… Det viktiga är att du faktiskt har intention (och kan bevisa det) att försöka tjäna pengar på det hela
En vän hade ett liknande upplägg, hans plan var att köra lastbil och sedan driva hemmastudio med dyr ljudutrustning och instrument som han “kunde dra av på skatten”. Idéen skärskådades av Skatteverket första året och de krävde att han bokförde det som hobby och inte som näringsverksamhet.
Det stämmer att företag inte måste gå med vinst, men de delar som beskattas som näringsverksamhet måste ha ett tydligt vinstsyfte. Därför är det så viktigt med t ex körjournaler, man måste skilja på de kostnader som gynnar företagets vinst och annat som gynnar personalen eller de anställda i största allmänhet utav skatteskäl. I så fall ska det istället beskattas som lön eller utdelning.
Jag ställde frågan till en AI-tjänst som länkade direkt till källorna på skatteverkets webb.
Skatteverket har tre punkter som måste uppfyllas för att du ska kunna beskatta ditt snickeri som en näringsverksamhet:
Precis så, inga problem att ett AB har två (eller flera) olika inriktningar. Du kan skaffa ett särskilt företagsnamn, tex “Snickarkungen” om du vill för att kunna separera dina verksamheter en smula vad det gäller namn/email/marknadsföring/hemsida etc och så gör du all fakturering från IT-kungen AB.
Själv konsultar jag en smula för att bekosta min tillverkande industri som enbart kostar pengar än så länge. Lycka till!
Hade det inte varit precis samma problem om det var ett bolag? Kanske till och med värre?
Att övertyga skatteverket att det inte är en privat hobby-verksamhet känns enklare om det är ett separat bolag.
Att ett it-företag plötsligt köper in en massa snickeri-grejer som har absolut noll med verksamheten att göra och genererar noll pengar, hade fått mig att höja mer på ögonbrynen om jag jobbade på skatteverket, iaf.