Jag undrar kring aktieutdelning enligt huvudregeln respektive schablonregeln.
Arbetar i eget AB som konsult sedan 2019.
Sedan juni 2022 på heltid och då började jag att ta ut lön första gången.
Tar ut lön upp till gräns för statlig skatt (51 tkr/mån).
Har tagit ut utdelning enligt schablonregeln under 2021 och 2022.
Hade tänkt ta ut utdelning enligt huvudregeln för 2023.
Jag har funderingar på att starta ett holdingbolag som jag äger privat.
En av anledningarna till att starta holdingbolag är att skydda kapitalet som intjänats i konsultbolaget.
Den andra anledning till att jag hade tänkt skapa ett holdingbolag är för att maximera utdelningsutrymmet.
Påpeka gärna om jag har gått på en tankevurpa.
Låt säga att holdingbolaget äger en mindre andel av mitt konsultbolag.
Som exempel 10%. Resten äger jag privat.
Borde jag inte då kunna ta ut full utdelning enligt schablonregeln i holdingbolaget då jag äger det privat till 100% samtidigt som jag privat kan ta ut utdelning i konsultbolaget enligt huvudregeln?
Om man räknar: 600 tkr x 0,9 (ägs privat till 90%) x 0,5 (hälften av kontanta löner) = 270 tkr
Diffen blir ca: 200 tkr (schablon i holding) + ca 270 tkr (huvudregeln i konsult) - 300 tkr (Utdelning enbart i konsultbolag om jag fortsatt äger detta till 100% privat) = 170 tkr mer utdelning per år.
Jag vill hellre ta ut mer utdelning privat än att samla det över åren i bolaget. När jag väl vill avveckla verksamheten så småningom så finns det flertalet hinder (tidsmässiga och skattemässiga) för att ta ut kapital i bolaget på mest förmånliga sätt.
Jag förstår inte riktigt hur du ska få upp 200 tkr till ditt holdingbolag…
om det bolaget äger 10% så måste du dela ut 2 mkr, vilket du inte har en k10:a för i ditt konsultbolag (alltså via ditt 90% ägande i konsultbolaget)
Jag vet inte hur det fungerar men kapital för utdelning borde jag kunna allokera till holdingbolaget som koncernbidrag eller? Eller det finns andra regler som förhindrar det?
Jag tänker mig att jag via koncernbidrag kan förflytta kapital till holdingbolaget men det förutsätter kanske att holdingbolaget äger hela dotterbolaget?
Ja, exakt, det var det som jag inte fick ihop. Modern behöver äga 90% för att vara koncern.
Du kan flytta K10 upp till modern från verksamhetsbolaget, det gjorde jag när jag startade utan att det triggar skatt. Prata med en redovisningskonsult så att det blir rätt.
Kort svar:
Enda fördelen med ett holdingbolag är att skydda dina pengar, det finns ingen skattemässig fördel för dig med det.
Långt svar:
Om du äger flera företag får du endast använda förenklingsregeln (3:12 reglerna) på ett av dina bolag (inget skatte fördel med att ha flera bolag).
Att ha ett holdingbolag är endast fördelaktigt för att skydda dina pengar i ett annat bolag ifall att ditt dotterbolag skulle få en skuldfodran på sig då ditt holdingbolag inte är det bolag som får en fordran efter sig.
Ja och nej. Koncernbidrag kräver över 90%s ägande.
Du kan inte flytta din k10 utan du säljer in dina aktier privat till ditt holdingbolag till värdet på din k10:a (givet att marknadsvärdet är högre än k10-beloppet). Detta triggar skatt om 20 % på mellanskillnaden mellan anskaffningsvärde och försäljningsvärdet.
Jag håller med herr ananas. Med tillägger att de flesta enmansföretag behöver inget holdingbolag. Mest nödvändigt ifall du i framtiden ska investera i andra verksamheter (onoterade) eller ska sälja ditt bolag vidare.
Det är ett sätt att skydda kapitalet, särskilt om man driver ett verksamhetsbolag där man jobbar mot kund där man kan få skadeståndsansvar. Jag fick en stark rekommendation av mina jurister att göra det.
Holdingbolag äger 90% och du 10%. I holdingbolaget använder du förenklingsreglen och i dotterbolaget huvudreglen.
Det borde väl ge något ökat om än ingen stor summa. Ett annat alternativ torde väl vara att dela upp dina konsult uppdrag på två bolag, från det ena tar du lön plus utdelning enligt huvudregeln, från det andra endast utdelning enligt förenklingsreglen.
Bör påpeka att jag inte är insatt i dessa regler egentligen utan så jag tolkar den vid en snabb genomläsning.
En liten tanke jag haft är att starta ett utländskt holdingbolag i ett land som har gynnsam företagsbeskattning (t.ex. Irland) som äger ett svenskt AB… Är detta görbart?
Du kan köra två aktiebolag och köra ena året på det ena och andra året på det andra. Då kan du köra förenklingsregeln på ena och huvudregeln på andra. Rätt vanligt bland konsultläkare.