Jag driver ett konsultbolag och har i det även investerat en del pengar i ett onoterat bolag som precis sålts. Jag har aldrig delat ut några pengar och det börjar bli en ansenlig summa på bankkontot (~8 MSEK). Jag har fått rådet att starta ett separat holdingbolag, då det minimerar risken ifall någon kund skulle skicka ett skadeståndskrav etc. Dvs så holdingbolaget äger bara aktier i konsultbolaget och investerar allt överskott som genereras. Nu till min fråga; bör jag:
Starta ett nytt aktiebolag (HoldCo)som köper aktierna i konsultbolaget och sedan dela ut pengarna till HoldCo? Fördelen som jag ser det är att HoldCo inte har några kopplingar till några som helst projekt och kan ej göras anspråk, samt att jag kan behålla bokföring, bankpaket, bankgiro etc i konsultbolaget och fortsätta; eller bör jag
Starta ett dotterbolag till Konsultbolaget som får sköta all konsulting framöver och så får det gamla konsultbolaget övergå till att bara bli ett Holdingbolag? Fördelen är att alla pengar redan ligger i bolaget. Nedsidan är att det finns en svans av projekt som teoretiskt skulle kunna göras anspråk på…
Nåt annat man bör tänka på? (Antar att man fritt kan dela ut pengar från konsultbolaget till holdingbolaget utan kostnader/problem?)
Tillåter Holding/dotterbolag dubbla utdelningar enligt 3:12 trots att man bara direktäger aktier i holdingbolaget, där dessutom verksamheten inte sker?
Bra fråga, jag har utgått från att man kan det. Jag har ca 1 MSEK i sparat utdelningsutrymme i verksamhetsbolaget som jag tänkte dela ut, jag tänkte att utdelningsutrymmet ”följer med” iom att jag kommer äga holding till 100%, MEN jag har å andra sidan förenklingsregeln och det får man ju bara ha i ett bolag? I annat fall måste jag dela ut pengar innan jag säljer bolaget till holdingbolaget… Nån som vet?
Eftersom man enbart äger ett bolag har jag utgått från att man enbart får utdelningsunderlag från ett. Därför har holdingbolag inte varit aktuellt i mitt fall. Jag direktäger därför mina två aktiebolag.
Såvitt jag vet så följer INTE din K10 med när du säljer ditt driftsbolag till holdingbolaget. Sitter i samma sits och vår revisor säger att man behöver göra ett s.k “andelsbyte”. Sen hur det görs rent praktiskt har jag noll koll på
Intressant. Här lärde jag mig något nytt. Jag har alltid trott att det sparade utdelningsrymmet är personligt och inte bundet till bolaget. Även lawline.se gjorde den tolkningen och skriver då här:
Ett sparat utdelningsutrymme är alltså det belopp av gränsbeloppet som inte “utnyttjas” genom utdelning. Detta kan föras vidare och användas både vid framtida utdelningar och kapitalvinster vid avyttring av aktier. Kort sagt tillfaller alltså ett sparat utdelningsutrymme säljaren, eftersom det är denne som äger aktierna det år som utdelningen understiger gränsbeloppet och således när det sparade utdelningsutrymmet uppstår.
Det går att flytta utdelningsutrymme till HoldCo från bolaget som blir dotterbolag.
Du kan ta ta utdelning på k10 från två bolag om du har löneregeln i det ena och schablonregeln i det andra. Dock måste du äga båda privat. Dessa bolag kan således inte ha intern relation.
Istället för att föra över pengar från bolag A till bolag B så reglerar jag istället kostnaderna. I år låter jag exempelvis bolag A ta de stora utgifterna, såsom lön och förmånsbil. När bolag A’s egna kapital är tillräckligt lågt (efter årsskiftet 21/22) flyttar jag över kostnaderna till bolag B (som i mitt fall har en 3,5 ggr högre omsättning).
Nu blir jag osäker över hur det fungerar med sparat utdelningsutrymme. Min tidigare uppfattning var att utdelningsutrymmet var personligt. Då kunde jag använt huvudregeln i bolag B nästa år men istället dela ut från bolag A. Nu känner jag att jag behöver kolla upp hur det här fungerar.
Intressant! Tror den blir svår förmig då jag driver icke momspliktig verksamhet. Så misstänker det skulle bli ett rejält skatteläckage i bolaget jag inte får dra ing moms i…