Hej i forumet. Första försöket att putta in något efter många timmars konsumtion av många kloka och spännande spaningar. Vad vill jag då? Jo Inom något eller max ett par år är det dags för mig att efter många många år kliva ur som minoritetsägare ur ett fåmansbolag. Huvudägarna vill driva vidare och inte göra exit.
Nu blir frågan hur jag bäst gör exit. Bäst är att betala låg skatt tycker jag. Men lagen ska givetvis följas.
Förutsättningarna
3:12 reglerna är i spel.
Jag sitter med i princip obegränsat utdelningsutrymme då lönesummorna varit betydande
Min andel i EK ca 10 MSEK
Aktieägaravtal tillåter att ett av mig helägt holdingbolag köper mina aktier.
Avtalet reglerar också att bolaget ska på min begäran göra återköp av aktierna till substansvärdet
Att bolaget skulle dela ut stora delar av kapitalet är inte aktuellt.
Jag tänker att jag borde starta ett holdingbolag och köpa över aktierna dit till anskaffningsvärdet (har läst att det ska vara Ok) men undrar vad som händer med utdelningsutrymmet och vad blir skatteeffekten netto vid uttag?
Annars återköp av aktierna direkt. Då får jag reavinst motsvarande EK men kan jag då nyttja utdelningsutrymmet som ju brukar leda till 20% skatt på utdelningar.
Någon som gjort liknande eller vet? Alla tankar eller tankespjärn är välkomna. Eller kan tipsa om en bolags/skatte-kompetent rådgivare?
Vad uppskattar du marknadsvärdet av dina aktier till? Andel av EK är inte det relevanta.
Om du har en k10:a som över stiger marknadsvärdet av din andel så finns det ingen anledning att starta ett holdingbolag. Du får isf ut allt till 20% beskattning.
Skulle du vilja driva vidare ett AB kan du starta ett bolag efter transaktionen.
Ifall du skulle sälja in dina aktier till ett holdingbolag så försvinner din k10:a som du arbetat upp.
Anledningen till att folk säljer in dina aktier i ett holdingbolag är att köpeskillingen överstiger deras k10:a och att de inte vill trigga skatt.
Gör också debut i forumet i och med att jag precis varit igenom liknande tankar.
Lite beroende på hur stort utdelningsutrymmet och vad du vill göra med pengarna finns i stort sett två huvudsakliga alternativ:
Ta ut till dig privat direkt, skatta 20% (på det du har i sparat utdelningsutrymme
Överföra till Holdingbolag till
a) anskaffningsvärde, men då försvinner utdelningsutrymmet
b) utdelningsutrymmet, vilket gör att du sparar utdelningsutrymmet (men vinstskattar på mellanskillnaden)
c) marknadsvärde, osäker vad som händer här dock då marknadsvärdet för mig översteg utdelningsutrymmet mycket.
Punkt 2) kan göras mot revers om du inte har pengarna tillgängliga idag.
Främsta anledningen för dig att överföra till Holdingbolag, utifrån stort utdelningsutrymme, är om du kommer vilja återinvestera pengarna.
Har du inga konkreta planer på att återinvestera tycker jag 1) eller 2b) är klokast.
För mig landade det i att överföra till Holdingbolag då jag knappt hade sparat utdelningsutrymme.
Behöver du pengarna privat eller tänker du starta upp något nytt? Mao har du nytta av pengarna i ett företag eller tänker du köpa något för allting?
Glöm inte att även om ni har haft stora löner så beror det på hur stor andel du äger hur mycket utdelningsutrymme du har.
Ett alternativ är att du säljer din andel till ditt företag för utdelningsutrymmet eller då så mycket som du vill ta ut till 20% beskattning. Resten låter du vara kvar i holding bolaget där du kan använda pengarna till att starta något nytt.
Priset på en försäljning kan vara nästan vad som helst så länge det inte är mer än vad bolaget är värt. Så se till att ha papper på vad du baserar värderingen på.
Sen när det gäller dessa belopp så är det helt klart värt att prata med en skattekonsult så du får det rätt i just ditt fall.
Välkommen!! Och tack för bra input. Jag tänkte förtydliga 2b och 2c bara:
2b: du sparar inte utdelningsutrymme utan du nyttjar det. Privat har du sålt ditt aktiebolag till samma värde som din k10:a dvs att du kommer behöva deklarera och skatta på vinsten.
2c: du säljer aktierna till ett värde som är över din k10:a och överstigande värde kommer beskattas med 50% upp till ca 9-10 mkr efter det med 30%
Jag tänker att eftersom du inte är ensam ägare eller majoritetsägare är det inte lika lätt att bara likvidera innehavet. Du behöver en majoritet av styrelsen bakom beslutet att köpa upp dig eller i alla fall hitta en köpare till dina andelar. Om styrelsen går med på att köpa upp din andel till substansvärdet är det väl ganska lätt, annars blir priset vad en köpare är villig att etala…?
Vad gäller utdelningar måste utdelning vara lika mellan alla aktieägare. Även detta regleras i styrelsebeslut…
Kanske ute och cyklar… jag är inte särskilt insatt i strukturer med flera ägare.
Hur gör man då?
Jag tänker mig motsvarande i ett börsbolag som bestämmer sig för att bara dela ut till vissa aktieägare?
Omvandlar man till preferensaktier eller något liknande kanske med en engångsutbetalning?
I mitt bolag har vi bara bestämt belopp som ska delas ut på stämman och sen delat upp det internt. I ett börsbolag är det självklart inte lika lätt. TS har ett ett fåmansföretag och då är det enklare. Vad avses med utdelning? | Rättslig vägledning | Skatteverket
Du menar i tid eller? Alltså att ni själva väljer när och hur stor del av er beslutade utdelning som ska betalas ut.
Beloppet är väl samma per stamaktie.
Edit:
Jag läste nu länken du skickade med. Ser dock inte hur det är fördelaktigt att göra så, då en av er utdelningen delvis beskattas som inkomst?
Eller har jag helt missuppfattat dig.
”Den del av utdelningen på en aktie som översteg den lägsta utdelningen på någon aktie i företaget ansågs vara ersättning för en arbetsprestation. Den delen av utdelningen skulle därför tas upp till beskattning i inkomstslaget tjänst ”
Detta kräver väl också att det finns minst två verksamhetsgrenar.
Med marknadsvärde tänker jag vad mina aktier skulle betinga vid en försäljning till en extern part. Det är med stor sannolikhet inte aktuellt under överskådlig framtid. Det är såklart synd (jag skulle skatta att ett externt bud på hela bolaget skulle kunna ge mig 3-4 x min andel av EK ). men är man inte “herre på täppan” så…
K10=Utdelningsutrymme är ca 40MSEK i dagsläget 20% på fsg-beloppet således oavsett värdering. Lägre % blir ju svårt att få.
OK fattar. Kommentar: Jag tror jag läst någonstans att utdelningsutrymmet följer aktierna vid exempelvis en gåva eller arv (förhoppningsvis inte aktuellt i närtid ) men det är ju specialfall.
Aha tack!
Att sälja privat med nyttjande av utdelningsutrymme och 20% förstår jag transaktionsmässigt (tror jag ). (Det jag nog inte känt att jag har haft koll på, är att jag kan nyttja utdelningsutrymmet även vid en försäljning och inte bara utdelning - som jag nu förstår kommentarerna.)
Men kan du utveckla lite kring de olika stegen i 2b?
Menar du att jag i 2b:
a) säljer mina aktier privat till ett “visst pris” till mitt holdingbolag, inom ramarna för utdelningsutrymmet & substans (eller annan rimlig värdering)
b) betalar mina privat sålda aktier med en revers som upprättas av mitt holdingbolag
c) därefter privat betalar 20% reavinst på mellanskillnaden mellan mitt anskaffningsvärde och försäljningsvärdet?
Nu gjorde jag själv inte 2b tillslut, men det hade fungera något som nedan. Vid detta upplägg, som är lite mer avancerat, hade jag dock tagit hjälp av erfarna. Nedan är endast en sammanfattning av så som jag förstått att det fungerar baserat på ett samtal med en revisor och en bekant som gjort så många gånger. Kan vara så att det kan finnas små fel, men principen stämmer.
Så:
Du säljer dina aktier till ditt holdingbolag för utdelningsutrymmet. Har du 100 kSEK i sparat utdelningsutrymme är det 100 kSEK du säljer för, eller så mycket som du nu vill “spara” i utdelningsutrymme, som någon annan här ovan också skrivit.
Betalningen görs “mot revers”, dvs ditt Holdingbolag blir skyldig dig pengar genom att du ställer ut en revers (läs: lån) till ditt eget bolag. Du har alltså gjort en vinst personlig på mellanskillnaden mot anskaffningsvärdet, även om du inte har pengarna i handen än. Denna personliga vinst skattas som vilken aktieförsäljning som helst. Här kan man även ta marknadsmässig ränta på reversen, vilket anses skattemässigt fördelaktigt av de jag talat med.
När Holdingbolaget har fått pengarna betalar de tillbaka lånet till dig. Det är alltså först nu du som privatperson får pengarna för försäljningen.
För mig handlade det om ett relativt litet innehav och knappt sparat utdelningsutrymme, så ovan blev för krångligt för mig. Jag körde alltså på anskaffningsvärde (25 kSEK) mot revers så jag slapp betala vinstskatt. Behövde inte ta hjälp av någon jurist för avtal el likn.
Låter som att du har mycket sparat utdelningsutrymme och att det handlar om större summor – så jag skulle tagit hjälp av en expert. Kan spara dig många tusenlappar då hela processen är svår att ångra när den väl är gjord.
Tack för tips! Fanns ju ”bra” rättsfall för min del på din länk: ”Avstående av utdelning till förmån för annan delägare”. Var det detta du avsåg?
Det blir ju som jag förstår det tydligt att jag kan komma överens med bolaget om att bara dela ut till mig, överenskommet belopp som hela eller delar av köpesumman. Och eftersom det räknas som utdelning (vilket ju är rimligt när jag inte längre jobbar kvar) kan jag nyttja mitt stora utdelningsutrymme och då få 20%. Är det kanske viktigt med timingen här?
Absolut det förstår jag. Men jag kan tänka mig att det står i aktieägaravtalet hur värderingen ska göras och enligt vilken metod som ägare kan lösas ut.
Läs där först!
Jag hade sagt att substansvärdering inte är så vanligt ofta för att det inte har någon större förankring i det riktigt värdet. En del bolag har bara hembud som begränsning, vilket innebär att övriga delägare har möjlighet att matcha en extern intressent men att då priset sker till ”marknadspris”
Nej, stämman tar ett beslut om utdelning. I mitt fall så har jag mer utdelningsutrymme än min delägare och vi kan då fördela summan mellan oss så att vi båda hamnar på lågbeskattat utrymme. Prata med din redovisningsekonom om du vill veta hur det ser ut för dig. I mitt fall är det avstämt med jurist och redovisningsekonom så jag har fullt förtroende att detta upplägg är legit. Du kan även läsa om detta i Björn Lundéns bok “Fåmansföretag & Skatteplanering” kap. Differentierad utdelning, sid 86.
Du kommer överens med de andra aktieägarna, inte bolaget om att utdelningen ska tillfalla dig. Så är ni överens håller ni årsstämma eller extrastämma och beslutar om utdelningen. Nemas problemas.
I utbyte får den andra delägaren högre lön? Eller varför skulle hen gå med på detta?
Jag har aldrig hört talas om detta med hittade mer info från FAR. Spännande att det fungerar. Jag har alltid trott att likhetsprincipen ska gälla för alla aktieägare och att den inte går att förhandla bort.
Tack för info.
Ja det finns beskrivet scenarier i aktieägaravtalet där inte substansvärdes-värdering ska tillämpas, men det är inte aktuella scenarier i mitt fall. Jag kan enligt avtalet inte tvinga fram exempelvis en avkastningsvärdering i samband med att jag vill “kliva av”.