Tips kring uttag av vinst från framgångsrikt aktiebolag

Jag har tillsammans med två goda vänner ett aktiebolag som går lite bättre än vad vi föreställt oss. Vi omsätter idag ca 8 miljoner, och inom ett par år är vi uppe i åtminstone 10 miljoner. Hela vår verksamhet bedrivs online och vi har väldigt få omkostnader (ca 20-40k per år).

Vi har alla tre rätt välbetalda jobb som anställda på andra företag, och att ta ut pengarna från aktiebolaget skulle innebära statlig inkomstskatt på i stort sett allt. VI har inte heller några större behov av att ta ut pengarna som lön, då vi klarar oss på vår vanliga inkomst, och ingen av oss är sugna på att säga upp oss.

Med det sagt vill man ju någon gång dra nytta av kapitalet. Men eftersom vi inte är några större ekonomer så vet vi inte riktigt hur detta skulle gå till. Här behövs alltså idéer på hur vi kan förvandla dessa intäkter till något som skulle gynna oss privat.

Vi är i fas med att starta varsitt holdingbolag, för att maxa utdelning. Men längre än så har vi inte kommit i tanken.

Hur hade ni lagt upp det?

2 gillningar

Bumpar upp detta lite :blush:

Grattis till vad som låter som ett väldigt lyckat bolag.

Jag hade gjort precis såsom du skrev.

När holdingbolagen är på plats kan ni föra över överskotten till respektive bolag så att vardera delägare själv kan förvalta över sitt kapital.

Jag hade därefter delat ut enligt förenklingsregeln och satt resten i en företagsägd KF. Nya 3:12-regler är på ingång som eventuellt kommer gynna er.

3 gillningar

Coolt! Är i liknande sits där jag inte gynnas av att ta ut pengarna.

Jag kör precis som du är inne på till ett holdingbolag som jag äger själv. Där investerar jag det mesta i fonder och resten utdelning enligt 3:12 samt mindre ängel investeringar i startups.

Så kan man låta dem växa obeskattat tills man behöver dem :slight_smile:

Häftigt läge, grattis!

Du kan ju personligen bara använda förenklingregeln i ett bolag. Menar du då att ni skulle börja ta lön ur det gemensamma bolaget för att där dela ut baserat på lönesumma? Eller är det primärt ett sätt att flytta bort pengarna från det gemensamma bolag så att ni kan förvalta dem i respektive holdingbolag? Det senare låter absolut som en bra idé.

Hur bra tjänst ni er era vanliga anställningar? Kan ni löneväxla där och sätta av extra till pension och på det sättet ta lön ur ert gemensamma framgångsrika bolag?

Jag har skrivit lite om en liknande (men inte identisk)) situation här. Kanske kan något av det vara till nytta. Särskilt om ni en dag vill sälja bolaget, leva på kapitalet eller sluta era andra anställningar.

Grattis igen och lycka till!

Kan väl också lägga till denna tanke: Om ni inte är så förmögna privat så finns det ju ett värde i att få ut en del pengar privat, även om det är till hög skatt. När ett bolag som ert går som tåget kan det kanske vara värt en viss ”onödig” skatteavbränning för att få nytta av dem idag.

Tänker att det går att göra en mix av de här olika möjligheterna som dels ger lite mer pengar idag men också låter er förvalta en stor mängd oskattat kapital i egna holdingbolag för framtiden.

Ni kommer att få betala bolagsskatt på den “initiala” vinsten i dottebolaget. Utdelning till moderbolagen är skattefria.

Värdetillväxten i det du investerar i, i moderbolagen beskattas utifrån hur du har investerat dem. Tex i en KF betalar du schablonskatt löpande på hela beloppet så de är redan beskattade vi uttag från den.

1 gillning

Absolut, bolagsskatter kommer man såklart inte undan i detta fall.

Vad gäller återinvestering av pengarna menar jag främst att det gynnar sig för investeringar i onoterat (men delvis även KF) – istället för att ta ut pengarna, skatta mer pga statlig inkomstskatt el likn och därefter investera privat :slight_smile:

Så kan man ta ut det när man har lägre inkomst, när man är redo för 5:25, eller när beloppet är så stort att skatten “planar av”.

4 gillningar

Tack alla för era kloka svar!

Gällande nya 3:12-reglerna (2026?):

börjar fundera på om det, med nya reglerna på plats, skulle vara mer förmånligt rent utdelningsmässigt att låta bli att skapa tre holdingbolag. Förenklingsregeln skulle med holdingbolag ge ett utrymme på ca 300k.

Har vi istället kvar allting i bolaget, där vi delar ut sex stycken löner á 52.000:- (vi har möjlighet att ge våra respektive lön då de mer eller mindre redan arbetar med företaget), så borde den lönbaserade utdelningen landa på ca 500k (om jag räknat rätt, vilket jag tvivlar på).
Samtidigt kan man då löneväxla 100% av sin ”riktiga” lön.

Då skulle det alltså inte alls löna sig att starta holdingbolag?

Tips på blogg om när det kanske inte kan löna sig med Holdingbolag, eller t o m motsatsen. Precis som du säger när man tar ut stora löner (vilket vi inte gör).

Tack draken! Ja, jag har alltid fått höra hur holdingbolag ska vara så fördelaktigt, men gräver man i det är det inte alltid hela sanningen.

Arbetsgivaren har bara avdragsrätt för 35% av lönesumman, så vill du växla mer så är det en icke avdragsgill kostnad för arbetsgivaren.