Funderar på att starta ett bolag som bara ska handla med aktier

Jag och en vän vill starta ett aktiebolag som enbart köper och säljer noterade aktier i en kapitalförsäkring som bolaget äger.

Då bolaget inte har någon annan verksamhet tänker jag mig att Skatteverket, Finansinspektioner eller annan myndighet kommer att ha synpunkter.

Finns det några hinder för detta upplägg?
Hur kan man skräddarsy en vattentät lösning?

1 gillning

Inte svar på frågan, men jag antar att ni ser framför er att ni kommer att få en positiv avkastning av de aktieaffärer ni kommer att göra. Vad är då meningen med att göra dessa investeringar i ett bolag istället för privat i ISK (eller kapitalförsäkring)?

4 gillningar

Håller med @Ess.

Problemet ni kommer att stöta in i är att ni kommer att behöva beskatta ert kapital vid uttag. Det slipper ni om ni istället kör privat.

2 gillningar

Skatteverket kommer inte ha synpunkter så länge ni betalar skatt.

Personligen hade jag ju försökt låta bli att starta ett AB enkom för aktiehandel eftersom det är lägre skatt om du gör det privat.

5 gillningar

Välkommen till forumet!

Håller med alla föregående talare, det finns ingen fördel att göra det här i AB-form om inte bolaget har andra inkomster och det är överlikviditet som ska investeras.

10 gillningar

Tanken är att vi investerar tillsammans vilket är både kul och lärorikt samt även att det blir mindre jobb att göra alla affärer på ett konto.

Starta varsitt ISK-konto där ni avsätter exakt lika mycket?

Jaha så det blir vinstskatt trots att vi kör KF? Då tappar man en stor del av poängen.

Finns det inget sätt att investera tillsammans utan att man har var sitt KF konto? Aktiebolag går bort om man måste skatta på vinsten. Borde finnas någon lösning tycker jag.

Jodå. Gift er.

24 gillningar

Följdfrågan blir väl då, hur gör de som jobbar heltid med börshandel? Jag hade föreställt mig att man gör det i bolagsform och plockar ut lön. Sätter av till pension, reser på stämmor, köper verktyg som dator och kringutrustning, hyr en lokal och betalar för en tradingplattform/bloomberg, prenumerationer på branschmedia osv.

Det finns ju andra fördelar med att ha bolag och betala skatt liksom. Men visst är det ett starkt argument att man inte vill beskattas två gånger på handeln.

Ska man vara seriös, vilket man ska, räcker det nog inte att sitta framför datorn och klicka lite tänker jag.

3 gillningar

Problemet är egentligen startkapitalet, alltså de pengar du sätter in in i bolaget för att inleda investeringen. Dessa har du rimligen redan skattat för och ifall du får avkastning på dessa får du skatta när du vill ta ut avkastningen.

Som skrevs här tidigare, ifall du får en vinst av annan verksamhet i bolaget - då kan du lika gärna investera vinsten i bolaget istället för att plocka ut den och investera privat.

2 gillningar

Kanske är den lavinartade ökningen av samkönade äktenskap, egentligen bara människor som gillar att investera tillsammans. :thinking:

6 gillningar

Ja jag tänker samma sak. Kör folk enskild firma för att kunna dra av omkostnader men slippa dubbelbeskattning?

Ja det börjar bli nog så dyrt med ISK/KF-skatt och det är vansinnigt att skatta ytterligare 30% på redan skattade pengar.

Enskild firma skulle också medfört skatt på avkastningen ifall det varit tillåtet att handla aktier och fonder i den.

1 gillning

Inte vinstskatt men för att få ut överskottet ur bolaget blir du beskattad. Om du exempelvis lyfter kapitalet som utdelning åker du på 20% i skatt. Dessutom begränsas du av 3:12 reglerna och kan inte få ut hur mycket som helst.

Nej, kör privat och slipp den här problematiken.

1 gillning

Det en del gör är att skapa eller gå med i aktieklubb. Där man tex bollar intressanta bolag, kanske kör analys på var sitt håll o rekommenderar varann.

Jag tror i långa loppet att det är perfekt att ni har varsitt konto för oavsett hur mycket i synk ni är nu och några år framåt så kommer dagen komma då du vill gå lite tyngre viktat i aktie A och kompisen i aktie B. Med separata konton kan ni ju då enkelt göra det utan tjafs och ekonomisk påverkan :+1::+1:

Den dagen nån vill plocka ut en del av kapitalet blir även det mindre dramatiskt.

Men kul grej ni gör som kommer lära er mycket och säkert trigga ett ökat sparande genom att ha en lagkamrat.

3 gillningar

Ni ska tjäna pengar men inte betala skatt?
Gillar inte heller skatter och framförallt inte räntor(som andra tjänar på).
Inkomster ska väl beskattas oavsett vad man vill. Varför ska ni slippa det tycker du?

Förvånansvärt många tror att aktiebolag inte betalar skatt…

2 gillningar