Inte svar på frågan, men jag antar att ni ser framför er att ni kommer att få en positiv avkastning av de aktieaffärer ni kommer att göra. Vad är då meningen med att göra dessa investeringar i ett bolag istället för privat i ISK (eller kapitalförsäkring)?
Håller med alla föregående talare, det finns ingen fördel att göra det här i AB-form om inte bolaget har andra inkomster och det är överlikviditet som ska investeras.
Finns det inget sätt att investera tillsammans utan att man har var sitt KF konto? Aktiebolag går bort om man måste skatta på vinsten. Borde finnas någon lösning tycker jag.
Följdfrågan blir väl då, hur gör de som jobbar heltid med börshandel? Jag hade föreställt mig att man gör det i bolagsform och plockar ut lön. Sätter av till pension, reser på stämmor, köper verktyg som dator och kringutrustning, hyr en lokal och betalar för en tradingplattform/bloomberg, prenumerationer på branschmedia osv.
Det finns ju andra fördelar med att ha bolag och betala skatt liksom. Men visst är det ett starkt argument att man inte vill beskattas två gånger på handeln.
Ska man vara seriös, vilket man ska, räcker det nog inte att sitta framför datorn och klicka lite tänker jag.
Problemet är egentligen startkapitalet, alltså de pengar du sätter in in i bolaget för att inleda investeringen. Dessa har du rimligen redan skattat för och ifall du får avkastning på dessa får du skatta när du vill ta ut avkastningen.
Som skrevs här tidigare, ifall du får en vinst av annan verksamhet i bolaget - då kan du lika gärna investera vinsten i bolaget istället för att plocka ut den och investera privat.
Inte vinstskatt men för att få ut överskottet ur bolaget blir du beskattad. Om du exempelvis lyfter kapitalet som utdelning åker du på 20% i skatt. Dessutom begränsas du av 3:12 reglerna och kan inte få ut hur mycket som helst.
Det en del gör är att skapa eller gå med i aktieklubb. Där man tex bollar intressanta bolag, kanske kör analys på var sitt håll o rekommenderar varann.
Jag tror i långa loppet att det är perfekt att ni har varsitt konto för oavsett hur mycket i synk ni är nu och några år framåt så kommer dagen komma då du vill gå lite tyngre viktat i aktie A och kompisen i aktie B. Med separata konton kan ni ju då enkelt göra det utan tjafs och ekonomisk påverkan
Den dagen nån vill plocka ut en del av kapitalet blir även det mindre dramatiskt.
Men kul grej ni gör som kommer lära er mycket och säkert trigga ett ökat sparande genom att ha en lagkamrat.
Ni ska tjäna pengar men inte betala skatt?
Gillar inte heller skatter och framförallt inte räntor(som andra tjänar på).
Inkomster ska väl beskattas oavsett vad man vill. Varför ska ni slippa det tycker du?