Funderar på att starta ett bolag som bara ska handla med aktier

Har sett att det går att samäga AF-konto men det blir ganska många affärer varje år så det skulle vara besvärligt att deklarera med ett sådant konto, sen lönar det sig bättre skattemässigt med en KF i dagsläget.

Ja pengar ska vi tjäna men vi vill inte betala dubbla skatter. Slippa skatter helt är oftast svårt men man kan minimera dem.

Förvånansvärt många bolag betalar ingen skatt.

Jaså? Kan du ge exempel på bolag som inte betalar skatt på ren vinst?

Är inte detta en We Own Big Forest i mindre skala? Varför är den ena vettig och den andra ovettig?

Tja, ska vi börja med att skillnaden var att WOBF ägde en onoterad aktie och inte en noterad? :wink: Plus att vi betalade jurister och andra rådgivare hundratusentals kronor och det finns en anledning att jag inte vill ta i en sådan konstruktion med tång någonsin igen. :see_no_evil:

Men för att svara on-topic. För en onoterad aktie är det en klassisk lösning för att slå ihop en ägarkonstellation. För en noterad aktie - som TS skriver om - finns det enligt mig inga uppsidor att göra det enligt mig.

4 gillningar

Här är några exempel:

1. Amazon: Trots att Amazon genererar enorma vinster, har företaget i flera år betalat mycket lite eller ingen federal inkomstskatt i USA. Detta beror på olika avdrag och skatteupplägg som används för att minska den skattskyldiga inkomsten.

2. Netflix: Ett annat exempel är Netflix, som har rapporterats ha betalat minimalt med skatt i vissa år, även när företaget gör betydande vinster. Detta kan bero på användningen av skatteavdrag och internationella skatteupplägg.

3. Chevron: Ett av världens största oljebolag, Chevron, har också kritiserats för att ha betalat minimala belopp i skatt i förhållande till sina vinster. Detta trots att företaget gör betydande intäkter från olje- och gasverksamhet över hela världen.

4. IKEA: Har varit föremål för kritik för sina komplexa skatteupplägg, inklusive användning av dotterbolag i skatteparadis.

Varför har folk så kallade “holdingbolag”?
Det låter lite som att ts pratar om ett sådant.

Jag trodde grejen var att man har sina aktier där och vill man någon gång köpa något, t.ex. en samlarbil, en mc, en sommarstuga eller ett lägenhetshus så gör man det via holdingbolaget.

Man tar alltså aldrig ut några pengar och skattar därmed inte heller. Man ägnar sig bara åt att förvalta pengarna inom bolaget för all framtid.

Behöver man betala mat eller räkningar så tar man ut en lön från vanligt arbete vid sidan av eller så får man ta skattesmällen på utdelningen.

Om du bara vill åt den sociala aspekten och att kunna se era innehav samtidigt så erbjuder ju Avanza funktionen att “spara tillsammans” nuförtiden som privatpersoner. D.v.s att man kan se varandras innehav och värde som en pengapåse.

Är det egentligen bara det ni är ute efter? Spara tillsammans | Avanza

2 gillningar

Tack, jag har sett den funktionen. Det vi främst vill är att kunna spegla de affärer som görs i något vi äger gemensamt. Det går att lösa i en AF. En KF verkar dock inte gå att samäga på något vettigt sätt verkar det som.

Inget av dina exempel är vad jag frågade efter. Att globala bolag i med komplexa strukturer ser till att jämka intäkter och kostnader inom ramarna för skattelagstiftning är inte synonymt med att låta bli att betala vinstskatt.

Men skitsamma, det var inte topic för din tråd och du har redan fått lära dig att tanken om att starta ett AB enkom för aktiehandel är mindre god.

Man har holdingbolag för att minska risken genom att skapa en separation mellan verksamhetsbolag och ägarbolag. Om verksamhetsbolaget skulle bli t.ex. stämt så håller man det separat från ägarbolaget. Det vill säga en anledning är ren riskminimering.

En annan anledning är att är att kunna deläga flera verksamhetsbolag med olika ägarandelar etc. Holdingbolag är INTE en skattekonstruktion. Det är en konstruktion för att lösa vissa specifika problem som uppstår när man driver bolag.

Nej. Att göra det här är at BE om problem med Skatteverket kring förmånsbeskattning och en mängd andra saker.

Notera att i företagstrådarna är alltid råden att ta ut så mycket pengar som möjligt från sitt bolags ficka till sin privata ficka så fort som möjligt. Oftast genom:

1. Ta ut lön till brytgränsen
  2. Pensionslösning
  3. Maximera utdelning enligt K10
  4. Först i detta steg investera bolagets pengar

Återigen: du vill som företagare ALLTID ta ut så mycket pengar så fort som möjligt til len så effektiv skattesituation som möjligt. Du vill INTE ha mer pengar liggande i bolag än du behöver.

Och samtidigt gör världens skattespekulation till följd av t.ex. förändrade 3:12 eller 5:25 regler. Skulle jag få detta råd av en rådgivare skulle jag springa därifrån fortare än kvickt.

1 gillning

Ja du. Du kanske inte skall jämföra dig med multiinternationella bolag, åtminstone inte till att börja med…

Du avser att bilda ett svenskt bolag rakt upp och ner, och då gäller svenska skatteregler. Hade din fundering varit lönsam, så hade det drällt av sådana upplägg.

1 gillning

Tack! Det är bra att du säger ifrån på skarpen. Men en lösning på problemet hade varit av större intresse. Vi är öppna för internationella upplägg också.

Snabb googling hittade jag detta: Spara tillsammans | Avanza

Kanske kan vara något?

Tack! Jag har kikat på detta upplägg hos Avanza. ISK/KF går tyvärr inte att samäga hos dem utan man kan bara titta på den andres konto. AF går att samäga men då blir skatten och deklarationen ett aber istället. Det står mer om detaljerna här: Kundservice | Avanza

Holding company är det kallas “en koncern”? Det finns skalbolag “shell corporation” som är laglig i SE men är inte helt laglig i vissa länder. Skalbolag är en bolagsform som skapar mycker debatt i USA. Om man vill ha en komplicerat bolag struktur för att minska skatt behöver man ha en dukig revisor/skattexpert och ekonomiska råd…

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/331701.html

Nu kan jag inte skalbolag, men vid snabb genomläsning på din länk så tolkar jag det inte som samma sak. Koncern är ju att du har ett moderbolag som äger andra bolag och äger du tillräckligt hög andel aktier så blir vissa typer av transaktioner tillåtna, t.ex. att ett dotterbolag kan stödja ett annat dotterbolag via koncernbidrag etc.

Det handlar INTE om att försöka undvika skatt. Det handlar om att få tillgång till vissa verktyg och minimera vissa risker.

Hmm, ska ni gå in med olika mycket pengar, eller varför är det ett problem? :eyes:

Ni kan ju ge fullmakt till varandra så kan båda hantera transaktioner och se till att det appliceras lika

2 gillningar

Ja fullmakter är något vi tittar på. Det är ganska troligt att det landar i ett sådant upplägg.

1 gillning