Starta eget, vill man ha holdingbolag också

Hej
Jag är i startgroparna att starta eget och jag är såld på fördelarna, men är det värt det?
Jag kommer börja i liten skala så utgifterna första året kommer vara viktiga, och då tar det emot att betala dubbelt för kostnader som inte genererar intäkter.

Om jag har rätt så är det 3500kr för att registrera ett AB, men dem andra kostnaderna är jag osäker på.

Hur gör man med bokföringen för ett holdingbolag som blir ganska passivt och vad kan det tänkas kosta?
Dels om man skulle klara av det själv, eller om man behöver lämna bort det?
Behöver man Fortnox till holdingbolaget?
Behöver ett företagskonto för holdingbolaget också?
Finns det rabatter om man har moder och dotterbolag hos samma bank eller redovisningsbyrå?

Om man vill kunna handla med börsnoterade aktier i holdingbolaget, kan man göra det lika enkelt som jag gör med mina privata skattade pengar som jag har i ett ISK idag?

Om du redan vet att du ska börja i liten skala kanske de räcker med enskild firma? Kostar ingenting.

Sedan starta bolag när du börjar komma över 1 miljon omsättning eller behöver ta större risk på något sätt skulle jag säga.

1 gillning

Jag ser inte riktigt poängen med att enskild firma.
Även om det blir i liten skala så kommer det krävas lite investeringar, tex behöver jag ett bilsläp för 30-40 och redan där har kommit upp över det som krävs i aktiekapital.
Om jag har förstått det rätt så behövs ingen revisor heller i små AB. Så det kommer bli ett AB iaf

Det är holdingbolag som är det svåra, för det låter som att det är lättare när värdet på allt är noll från början än att ta det här i efterhand men sedan är jag lite rädd för kostnader. Det är därför jag är nyfiken på kostnaderna så jag vet lite om det är lönt eller om man ska vänta.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig med att starta litet. Men “Prepare for the worst and hope for the best”.

1 gillning

Ett holdingbolag startar du väl främst när du funderar på att ändra ägarbilden. Onödigt i detta skede.

• man måste ha rörelsekonto
  • man måste ha bokföring, svårt att avgöra om du kan göra det själv.
  • man måste inte ha ett bokföringsprogram
  • man kan ha tex KF lr AF i ett AB hos en nätmäklare i ett AB
  • Ang. rabatter är svårt att svara på. Men om du har en redovisningsbyrå för det ena bolaget så är det inte så mycket jobb för dom att även göra det andra. Tveksam om banken ger mängdrabatt, fråga.

Vad ska du med två bolag till? Är det början till ett imperium eller hur tänker du?

1 gillning

Jag tycker du är helt rätt i tänket på att börja med ett AB. Enskild firma är bara kladdigt.

Att du skulle behöva ett holdingbolag i tidigt skede ser jag inte skäl till dock.

2 gillningar

Beror ju lite på vad de är man ska göra också. Är de att sälja lite jordgubbar längs vägen är de nog enklare och billigare med enskild firma.

Om man oroar sig för 3500kr registrering och om man måste betala för två bankkonton tänker jag spontant att man inte behöver tänka på att starta två bolag de första man gör :slightly_smiling_face:
Inget fel att ha de, om behovet finns.

Fördelen med holding är väl att isolera sina tillgångar mer från själva verksamheten, eller om de förenklar ägarskapet och strukturen på något vis.
Du kanske kan börja med ett bolag som äger detta släp och annat, sedan starta ett nytt senare som du hyr ut detta till eller dylikt. Äger första bolaget de andra bolaget till 100% får man väl även flytta över tillgångar som man vill. Men inte något jag har erfarenhet av.

Skulle gissa att två bolag kostar i runda slängar:

• registrering, 3500kr x 2
  • bank, 1200kr/år x 2
  • bokföring & bokslut, 10000kr/år x 2 (om du gör mycket själv)
  • ansvarsförsäkring?, 3500kr/år

Vet inte hur mycket merjobb de är med ”koncern”.
Finns säkert info om detta på verksamt.se

1 gillning

Till skillnad från många andra har jag inga problem med att du börjar som enskild firma om du ligger under brytpunkten för statlig skatt.

Som företagshandläggare i bank har jag erfarenhet av många stora enskilda firmor. I ett extremfall var det en större fastighetsägare med ett eget kapital långt över 100 miljoner(!) som drev verksamheten som enskild firma.

Redovisade vinst upp till gränsen för pensionsgrundande inkomst och tog resten som räntefördelning till 30 procent skatt.

Jag upplever att väkdigt många “småskuttare” bildar aktiebolag helt i onödan. Exempelvis en frisör som drar ihop 200 000 kr om året behöver knappast ett AB.

4 gillningar

Det kan vara betydligt dyrare. Men bolagen kan samförsäkras och behöver inte bli dyrare för att det är två bolag

2 gillningar

Många som startar sitt första eget företag har nog ofta en övertro på sina affärsidéer och väljer att lägga ned inom ett eller ett par år då det visat sig att konceptet inte riktigt höll då kundunderlaget var för tunt, konkurrensen för hård, arbetsdagarna för långa, omkostnaderna för höga osv. En enskild firma är nog det bästa alternativet att starta med för de allra flesta nybörjare då den kan läggas ned lika lätt som den startades alternativt omvandlas till AB senare om verksamheten visar sig utvecklas positivt.

Själv valde jag dock att starta med aktiebolag som ensam konsult för ett tiotal år sedan då jag säkrat en kontrakterad omsättning på väl över en miljon med minimala omkostnader redan innan jag registrerade mitt AB. Därefter begränsades den framtida omsättningen endast av hur många timmar jag själv orkade jobba och av hur många anställda jag ville ha i bolaget.

1 gillning

Revisionsassistent/redovisningskonsult här.
Håller med om vad @Taskedenditmankommer skriver, tycker det är bra punkter.

Blir så klart extra kostnader om du har 2 st bolag. Det är kanske inget som du behöver börja med initialt men beror så klart på hur din situation ser ut. Syftet med holdingbolag är främst att du kan koncentrera kapital i toppen och fördela riskerna längre ner i strukturen. Du skulle kunna vänta med att bilda Holdingbolaget och göra det längre fram om ditt rörelsedrivande bolag går bra. Annars får du dubbel kostnad för löpande redovisning, bokslut, årsredovisning, deklaration mm. Kostnad för detta är svårt att säga utan att veta hur omfattande ditt bolag kommer bli.

Om du vill bilda bolag så är det ganska lätt att göra själv på verksamt.se.
Kostnad för själva nybildningen ligger på ca 2 000kr.
Jag bildar nya bolag åt våra kunder löpande och kan hjälpa dig om du vill eller om du vill bolla frågor.
Är ny på forumet så har inte koll på om man kan skicka DM eller så.

3 gillningar

Glöm inte aktiekapital på minst 25k för ett AB också.

Jag har ett holdingbolag som bara äger och förvaltar värdepapper (onoterat och i KF)
Jag betalar en revisor ungefär 10k/år för att ta hand om allt och göra bokslut etc åt mig.

1 gillning

Behöver, nej.
Men det vore nog väldigt väldigt bra även för många ”småskuttare” just med separeringen av privata och bolagsmässiga förehavanden.
Det finns väldigt få nackdelar med att ha ett AB idag…

1 gillning

Det är ju iofs inte pengar man behöver elda upp eller så.
Dessutom otroligt lätt att hitta enkla investeringar som motiverar ett sådant kapital, oavsett verksamhetstyp.

1 gillning

Precis, 25 000 är ingen kostnad utan kan placeras ex på räntekonto hos bank eller dylikt.

1 gillning

…eller användas till investeringar som ändå behövs, så länge inte avskrivningarna tar ned balansräkningen för långt.

1 gillning

Tack för alla svar, jag var inte beredd på sån här respons.

Aktiekapitalet är inget problem, jag kommer att stoppa in 100-200k.

Vad ska man med ansvarsförsäkring till i ett holdingbolag?

Det låter som att det i runda slängar kommer landa på 10-15k för att ha ett extra bolag. Då är jag inte bortskrämmd.

Ja, lite imperium-planer har jag. Som det ser ut nu så kommer jag bli tvingad till att starta eget om jag vill ha jobb inom min branch när skolan är slut.

Samtidigt börjar min ISK bli ganska stor och då öppnas möjligheten att diversifera mig med oskattade pengar med ett holdingbolag. Tex kan det bli fastighetsinvestiringar tillsamman med min bror som är hantverkare.

Alternativt att jag fortsätter med min ISK och kommer då ha möjlighet att få utdelning från två AB.

Den absout största konstnaden jag kommer ha i livet är skatt och då vill jag se till att bakbinda mig så att jag får betala ännu mer.
Jag ska fundera lite till med det lutar åt att det blir ett holdingbolag

Min erfarenhet är att det kanske mer är en fråga om “göra allt själv” eller inte snarare än enskild firma vs aktiebolag som är den egentliga frågan. På den tiden jag hade EF så skötte jag det mesta på egen hand trots att jag varken var bra på det eller tyckte om att göra det, när sen verksamheten ökade kändes det naturligt att gå över till AB och då samtidigt skaffa en riktig redovisningskonsult.

Det jag inte gillade med EF var “fördröjningseffekten”, när det skulle betalas skatt osv lång senare och det ständigt var lite oklart vad som var mina pengar och vad som inte var det . Med med någon inhyrd ekonomifunktion som skötte det skulle skillnaden mot AB säkert varit mindre.

Om jag inte minns fel så är väl möjligheten att ta ut dubbla aktieutdelningar som storägare rätt begränsad i samma “koncern”. Men här finns det folk här som kan det klart bättre än mig.

@improwise, Det stämmer. Man får inte någon bättre skatteeffekt just gällande utdelning om man använder holdingbolaget enl bolagsstrukturen nämnd ovan.

Vidare gällande EF så bör man beakta att man då är personligt betalningsansvarig i firman. Vilket inte är fallet i AB. Finns ju för och nackdelar med båda varianter.