Spara i sitt företag eller öppna ett holdingbolag

Hej!

Jag driver ett eget aktiebolag där jag är ensam ägare och anställd. Bolaget har byggt upp en buffert på cirka 1 miljon kronor som jag inte behöver i verksamheten på kort sikt.

Jag funderar på hur jag bäst ska förvalta kapitalet för att på sikt skapa ekonomisk frihet.

Mina funderingar:

• Är det värt att starta ett holdingbolag när man har ungefär 1 miljon kronor i buffert?

• Kan eller bör man flytta överskottskapital från rörelsebolaget till ett holdingbolag?

• Vilka är de största fördelarna respektive nackdelarna med en sådan struktur?

• Hur investerar ni som har bolagets kapital placerat – indexfonder, aktiefonder, investmentbolag eller enskilda aktier?

• Vilka fonder skulle ni rekommendera för långsiktigt sparande (10–20 år)?

• Hur tänker ni kring risknivå när pengarna ligger i bolaget?

Mitt mål är inte att ta ut pengarna inom de närmaste åren utan att bygga upp ett kapital som på sikt kan ge ekonomisk frihet.

Är det någon här som har gjort en liknande resa med eget AB och uppbyggd företagsbuffert? Hur gjorde ni, och vad hade ni önskat att ni visste från början?

Tack för alla tips och erfarenheter!

Inte bara för summan utan det beror på bolagsrisker som stämningar od. Har själv AB med summor +1mkr men inget Holding bolag.

Största fördelen är att pengarna är avskilt från ditt AB och mera säkra på Holding. Har du tänkt starta fler AB så kan det vara bra med Holding (moderbolag) som äger de andra AB:n (dotterbolag). Är ditt AB safe så ser jag ingen anledning till Holding.

Investerar rakt av i indexfonder. Aktier kräver LEI som kostar några tusen per år.

Jag har ett holdingbolag, det beror mycket på att jag ville kunna starta fler andra bolag. Den största fördelen jag ser med ett holdingbolag är att du särskiljer beskattade pengar kontra obeskattade pengar. Om driftsbolaget skulle börja gå dåligt så vill du inte hamna i en situation där du börjar betala ut lön med redan beskattade pengar, bättre att ha periodiseringsfonder för sånt.