Starta AB - Org struktur

Jag har lite planer på att starta en verksamhet på sidan av mitt ordinarie arbete.

Det är inte i samma bransch och jag är medveten om att jag inte kommer hinna jobb så många timmar per vecka.
Jag kommer vara min egen men lönen/ersättningen kan man söga blir provisionsbaserad, säljer jag inget så blir det ibga intäkter.

Det kommer ta tid stt bygga upp verksamheten, mest på grund av att tid sknas och det är ganska långa säljcykler så jag villbinte sluta/trappa ner mitt jobb innan jag ser att AB visar att det kan bära sig.

Det var lite bakgrund, nu till min fråga.

Jag funderar på en företagsstruktur.
Tanken och förhoppningen är att jag om kanske fem år ska kunna livnära mig på detta men kanske inte kunna ta ut någon ersättning/lön de rörsta två åren. Men vill efter ett år i alla fall ha kostnadsteckning för bokföringshjälp, dator, mobil, bankkostnader och lite andra småsaker.

Min tanke är att starta en liten koncern.

Att det är ett “Holding AB” i toppen, utan verksamhet och somm till 100 % äger “Produktionsbolaget AB” där verksamheten ska vara.

Min tanke är att vinsten (om kankse två år) i Produktionsbolaget AB ska slussas till Holding AB och där ska jag om tre år (?) börja kunna ta utdelning istället för lön.

En koncern är dyrare att administrera, det kommer kosta, i princip, dubbla bankkostnader eftersom jag behöver ett konto/företagspaket per bolag (kan vara någon tjönst man kanske kan plocka bort.

Vad tror ni?
Krångligt?
Finns det fördelar eller har jag bara krånglat till det för mig?

Välkommen till forumet!

Kan man börja med bara produktionsbolaget och sen efterhand ev. införa ett holdingbolag? Jag har själv funderat lite i de banorna, men aldrig undersökt det närmare. Jag tänker att det kan vara bra t.ex. i det fallet man har flera bolag med olika verksamhetsområden.

Antag att jag byggt upp kapital (eller buffert) i ett av produktionsbolagen, kan jag då på något smidigt sätt överföra kapitalet till holdingbolaget om jag skulle starta ett sådant i efterhand? Helst utan en massa negativa skatteeffekter.

Om jag startar holdingbolaget i efterhand, hur kan jag då få det att bli ägare av produktionsbolaget? Kan jag låta holdingbolaget köpa produktionsbolaget för t.ex. en symbolisk summa av 1 kr? Jag har ju inga pengar i holdingbolaget om jag startar upp det i efterhand, utan alla tillgångar finns ju i produktionsbolaget, eller ev. utskattade ur produktionsbolaget på det privata kontot.

Det verkar ju f.ö. dumt att köpa oskattade pengar (buffert eller medel i produktionsbolaget) med skattade pengar (om jag skulle tvingas använda privata, skattade pengar för att köpa produktionsbolaget, då jag startar upp ett holdingbolag).

Se till att få intäkterna först, det känns som att börja i fel ände med koncernstruktur och funderingar kring hur framtida vinster ska fördelas.

6 gillningar

Vänta med holdingbolag om det inte är så att du ska ha en delägare i verksamhetsbolaget eller skydda vinsten genererad av verksamhetsbolaget om det skulle hamna i obestånd av någon anledning.

Det går att vid ett senare tillfälle göra en sk underprisöverlåtelse av verksamhetsbolagets aktier till ett ev framtida holdingbolag

Lycka till med ditt företagande!

6 gillningar

Jo det kanske är bäst att få lite snurr på verksamheten innan man växlar upp sina planer.

Jag hade fått för mig att det är enklare att ha strukturen färdig och att det skulle vara krångligt att göra den i ett senare läge.

Tanken är att inga andra ska in som delägare, inte heller anställda. En underprisöverlåtelse ska jag läsa mer om, tack!

Ska ingen annan vara med är det mycket enklare att ändra sen.

Jo, man kanske ska börja att gå innan man springer.

Blir ett bolag och i en senare fas, om det går som jag tänkt, då göra en liten koncern (om det fortfarande känns som det bästa att göra).

1 gillning

En av fördelarna med koncern är att du kan nyttja möjligheten till koncernbidrag.

Anta att du har två verksamhetsbolag där det ena gör vinst och det andra förlust, då kan du jämna ut resultatet och därmed slippa betala bolagsskatt på vinsten. Men eftersom ett holdingbolag inte har någon verksamhet finns det väldigt lite att jämna ut.

Annars är det som sagt tidigare att flytta pengar från ett verksamhetsbolag som kommit på eller riskerar att hamna i obestånd.

Eller få frihet att hantera utdelningspengarna som man vill om man skulle råka vara flera ägare.

Finns säkert fler anledningar men aktiebolagslagen är inte direkt lättuggad om man som jag inte är van att läsa den typen av text

Det där med koncernbidrag låter ju perfekt om man har en dyr och ev. förlustbringande hobby som man vill bedriva i ett verksamhetsbolag och finansiera skattefritt med medel från ett annat, vinstdrivande verksamhetsbolag.

Exempel: Ett konsultbolag som är det inkomstbringande. Ett flygbolag som är det förlustbringande.

Funkar det i praktiken?

Jag har inte läst igenom det som står på sidan rättslig vägledning eller kikat efter prejudikat men enligt det som står på den länkade sidan nedan så är det inte särskilt många fall man inte kan lämna koncernbidrag.

Tack för info! Men det här var lite surt:

Varken givare eller mottagare av koncernbidraget får vara ett privatbostadsföretag eller ett investmentföretag.

Jag som funderade på att även dra igång ett investmenföretag då jag ändå var i farten. :grin:

Vad skulle det vara för fördel med flera bolag? Dyrare och krångligare till ingen som helst nytta?

Då var det kört :laughing:

1 gillning

Moderbolaget får vara ett investmentbolag.

Om du har ambitioner att bygga något större eller utveckla entreprenörsskapet så tror jag att det är vettigt att bygga ett en struktur med holdingbolag. Du kan börja med ett holdingbolag som äger ett verksamhetsbolag. Det ger flera fördelar.

• Du kan ta pengar från ett verksamhetsbolag och stoppa in i ett annat. Säg t.ex. att du driver ett framgångsrikt bolag och vill testa på något annat. Då kan du ta pengar direkt från den framgångsrika verksamheten och satsa i det nya. Du behöver aldrig skatta emellan.
  • Om du vill sälja ett bolag så kan du behålla vinsterna oskattade i holdingbolaget.
  • Efter att du gått i pension kan du behålla ditt holdingbolag med pengar i.
  • Jag räknar på merkostader på ca 6000 kr per år för att driva mitt holdingbolag. Visst är det lite krångel men vill jag testa något annat så blir det mycket enklare.
1 gillning