Holdingbolag, ja eller nej? Starta företag med andra

Hej!

Jag ska starta ett aktiebolag tillsammans med en kollega.

Jag har tidigare ett aktiebolag där jag drivit en annan typ av verksamhet. Detta bolag är dock “vilande” sedan 2 år tillbaka. I detta bolag finns ca 300tkr från en tidigare försäljning av en lokal.

Bör mitt gamla aktiebolag äga mina 50% av aktierna i mitt nya bolag?
Fördelar?
Nackdelar?

Min partner i det nya bolaget har inget företag sedan innan.

Jag hade gjort så dels för att du kan betala din del av aktiekapitalet med oskattade pengar samt att du kan skydda framtida vinst genom utdelning samt att det underlättar för dig vid e.v exit i framtiden.

När det kommer till “pappersarbetet” så se till att det är ditt bolag som är med och stiftar det nya företaget och inte du som privatperson.

Jag hade även uppmuntrat min affärspartner att ha eget holdingbolag så blir det inte strul när du vill dela ut en större summa pengar. Om din affärspartner då äger sina aktier privat blir det lite av en “skattesmäll”.

1 gillning

Tack för svar Viktor!

Bör det gamla företaget då fungera som ett holdingbolag eller är det ok att använda det för annat också? Tex om jag gör något gig utan min kollega eller köper någonting där min kollega inte behöver något av samma värde, kan jag då ta det i mitt gamla aktiebolag eller kommer det bara bli krångligt med bokföringen?

Som jag förstått det så är det inga problem för ditt bolag att äga aktier i andra bolag och samtidigt bedriva annan verksamhet. Här får gärna någon fylla på med faktiska erfarenheter.

Med det sagt så bör ni två prata igenom hur den typen av affärer ska hanteras med varandra så du inte gör nått jobb via ditt egna bolag som din affärspartner tycker borde gått genom det gemensamma bolaget osv.

Det diskuterades bolagsordning och aktieägaravtal i en annan tråd där några skulle starta bolag tillsammans. Ska se om jag hittar den tråden.

EDIT, här är tråden jag tänkte på: Delägare av Aktiebolag

Har ni räknat med att skaffa anställda och göra vinstutdelningar? 3:12-möjligheterna påverkas tydligt av hur du äger.

Om du som privatperson äger 50% av ett AB kan du räkna hem 50% av löneunderlaget i din K10. Om du däremot äger ett Holding AB som i sin tur äger 50% av det gemensamma bolaget får du inte räkna med något löneunderlag från det delägda bolaget. För att göra det måste ditt Holding AB äga mer än 50% av det gemensamma bolaget.

Om ditt Holding AB äger exakt 50% är istället utdelningen skattefri upp till Holding AB och därifrån kan du hantera dem som vanligt (schablonmetoden för utdelning etc).

2 gillningar

Initialt kommer vi enbart vara vi två, men vi är ju då anställda i aktiebolaget.
Vinstutdelningar hoppas jag absolut kommer ske.

Så jag kan inte ta ut utdelning från bolaget om mitt holding bolag äger utan då tillfaller utdelningen holding bolaget. Men från holding bolaget kan jag sedan ta ut pengarna med 20% skatt? Uppfattar jag det rätt?

Ja, inom vissa gränser. Notera att detta handlar om hur mycket pengar du kan ta ut till den låga skattesatsen på 20%. Du kan ta mer utdelning, men då skattas den som lön (och troligen ligger du över brytgränsen för statlig skatt då när du kombinerar lön och utdelning, dvs norr om 50%).

Om äger Holding AB som i sin tur äger 50% av Verksamhet AB så går utdelningen först skattefritt till Holding AB och från Holding AB kan du sen ta ut enligt schablonmetoden, dvs c:a 200 tkr om året till 20% skatt.

Om du äger dina 50% aktier i Verksamhet AB direkt kan du räkna på “huvudmetoden” i 3:12-reglerna om det blir bättre. Ju större lönesummor, desto större utdelning kan du ta till 20% skatt. Gränsen för denna “lågskattade” utdelning är för närvarande 50% av lönesummorna i bolaget, så om de totala lönesummorna är 2 MSEK kan ni ta 1 MSEK i lågskattat utdelning, så det blir en halv miljon till dig före skatt och 0,4 MSEK efter.

För att det ska bli bättre att direktäga måste alltså utdelningen från Verksamhet AB vara mer än 400’ om året (200 tkr per delägare), vilket i sin tur ju kräver att det bolaget går med 500’ i vinst före skatt, och att det har lönesummor på över 800 tkr/år (och att övriga villkor i huvudmetoden är uppfyllda).

Vad som är bäst är inte självklart, men om Verksamhet AB kommer att växa med fler och fler anställda och gör hygglig vinst så kan det vara bättre att direktäga. Men det är ju en del jobb att också driva upp ett företag så man både har höga lönesummor och en hel del vinst kvar efter att lönerna och alla skatter är betalda.

Att båda äger via holdingbolag har också sina tydliga fördelar, men man tappar som sagt den generösa aspekten av 3:12-reglerna.

Hur hela regelverket kring fåmansbolag (3:12) och sedemera karensbolag (5:25-bolag) kan du läsa mer om på många håll inklusive många trådar här på forumet. Det är inte gjort för att vara lätt. :slight_smile:

Ju mer jag funderar, desto fler aspekter kommer jag på att skriva. Men för att inte göra tråden längre än nödvändigt vill jag som sista kommentar flika in att båda varianterna är möjliga att ändra med tiden.

Om du eller ni direktäger från början så kan ni bilda holdingbolag och sälja till era egna bolag senare. Om du startar med att äga via holdingbolag så kan du köpa ut dina egna aktier privat senare (även om man får se till att göra rätt så man inte utlöser någon skatt utan att tänka på det när man gör affär med sig själv). :slight_smile: