Delägare av Aktiebolag

Hej allihopa,
jag behöver eran kunskap och era tips.

Jag ska gå göra en person till delägare av mitt företag. Tanken är att hen ska få 49% av aktierna för att jag skall vara majoritetsägare. Vad bör jag nämna i ett avtal för att skydda mig själv om vi väljer att gå skilda vägar för att skydda varumärket och ekonomin?

Jag är helt ny till detta, utgå från att jag är en total nybörjare inom detta.

Hej, svårt att rabbla upp allt här.

Men läs på om aktieägaravtal. Finns säkert en del mallar eller exempel du kan hitta.

Du bör få med vad som händer med aktierna ifall ni går skilda vägar. Får de säljas till vem som helst eller har du förköpsrätt?
Vad händer om din partner gifter sig och sedan skiljer sig? Får ni in en partner till på 24,5% då hälften går till ex-make/ex-maka?

Får din partner hålla på med konkurrerande verksamhet?
Skadestånd om din partner hittar på dumheter?
Etc

3 gillningar

Innan du tar in nya delägare se över om det är aktuellt att uppdatera bolagsordnignen med någon typ av förbehåll. Lättare att ändra den när du sitter på all rösträtt.
https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/bolagsordningforaktiebolag/frivilligaparagraferiettaktiebolagsbolagsordning.485.html

Om jag förstått saken rätt så innebär exempelvis ett förköpsförbehåll att befintliga aktieägare har förköpsrätt när andra aktieägare vill sälja sina aktier. Läser man på sidan ovan finns även Samtyckesförbehåll vilket kanske kan vara aktuellt för dig.

Du kan begränsa rätten att fritt överlåta aktier genom att ta in ett samtyckesförbehåll. Det innebär att styrelsen eller bolagsstämman måste ge sitt samtycke, alltså sitt godkännande, innan en aktie får överlåtas till en ny ägare. Förbehållet kan gälla för de flesta typer av överlåtelser, exempelvis köp, byte och gåva.

Kombinera detta med ett aktieägaravtal som tvingar delägaren att sälja om de inte längre är en del av verksamheten.

Om vi går utanför aktiebolagslagen kan dock aktieägarna själva ingå avtal med varandra om att tvångsinlösen ska få ske i vissa situationer. Aktieägarna upprättar då ett aktieägaravtal som gäller mellan de personer som ingår avtalet. Här bestämmer parterna själva vilka villkor som ska gälla.

Jag är varken redovisningskonsult eller jurist så råder dig att konsultera bägge de professionerna innan du sjösätter upplägget jag beskriver men det är vad jag själv hade gjort i din sits.

@AimHigher ger bra råd.

Det är hyggligt vanligt att ifall man planerar att ha flera partners i bolaget som delägare att man tvingar alla att skriva äktenskapsförord. Vilket kan vara rätt smart ifall en partner inte skiljs på goda termer med sin respektive. Har varit med om att en respektives advokat värderat upp aktierna i skyn, alla partners frågade ifall hen ville köpa allas aktier med 95% rabatt gentemot advokatens värdering.

3 gillningar

Din liknelse mellan aktieägaravtal och äktenskapsförord är klockren.

Medhåll på allt som skrivits ovan. En bra mall för aktieägaravtal innehåller många jobbiga frågor om kriser, osämja, sjukdom, skilsmässa och död… men det finns en anledning till det - det är bättre att prata genom det innan det är skarpt läge.

Några extra viktiga frågor:

• Vad vill ni med företaget? Vad är målet? Tillväxt, vinst, att ha ett bra jobb? Hur ska ni styra och leda firman?
  • Ska ni båda jobba i firman? Vad händer om en vill eller måste sluta? Får denne fortfarande vara delägare?
  • Vad händer om pengarna tar slut? Hur mycket mer pengar är ni beredda att satsa, när ger ni upp? (tänk t.ex. hur pandemin slog till mot besöksnäringen, nästa kris kan drabba annan bransch även om det känns stabilt nu)
  • Vad händer om en av delägarna vill frigöra kapital? Stora utdelningar, sälja aktier etc… vad är OK och vad är inte OK?

Att anlita en jurist van vid dessa frågor är absolut inte fel. Det är en stor fråga med långsiktiga implikationer. Beroende på hur pengar hanteras i detta kan det vara bra att snacka med en revisor eller skattejurist också så man inte gör några dumheter på den sidan.

1 gillning

Vi har alla dina punkter i aktieägaravtalet jag har med min partner. Inklusive äktenskapsförord…
Det var inga roliga diskussioner att ha, men nu har vi haft dem och vi har inte bråkat

1 gillning

…vilken lön får ni ta ut?
…hur ska lön förändras om det går dåligt el. bra?
…hur skall aktierna värderas, med vilken/vilka principer i fall någon lämnar?
…vem ska göra värderingen…oberoende värderingsman?
…HUR SKALL BESLUT FATTAS?

1 gillning

Jag ska ge dig mitt absolut bästa tips som kostade mig i runda slängor 500 000kr i läropengar och två års sömnlösa nätter med huvudvärk efter att jag tog in en delägare i ett bolag som “verkade helt fantastisk” och som jag dessutom känt i många år. En dyrköpt läxa. Sedan dess har jag sett hur man BÖR göra.

Ge för ALLT i världen INTE bort 49% av ditt bolag på ett bräde. Villkora aktierna så att de “släpps” lite i taget under en period av två år. Om din nya partner inte lever upp till förväntningarna (eller du) så kan båda oavsett skäl säga upp samarbetet. Om det görs inom 6 månader så får personen noll aktier. Därefter släpps lite åt gången men avtalet ska vara baktungt till din fördel.

Så kommer jag alltid att göra framöver eftersom man aldrig kan veta hur folk är innan man faktiskt börjar jobba nära dom. Det är lätt att hålla en fasad i ett par månader, men omöjligt att göra under en längre tid.

Och när vederbörande vill omförhandla avtalet så gör ALDRIG det.

Mina dyrköpta råd.

3 gillningar