Delägare av Aktiebolag

Hej allihopa,
jag behöver eran kunskap och era tips.

Jag ska gå göra en person till delägare av mitt företag. Tanken är att hen ska få 49% av aktierna för att jag skall vara majoritetsägare. Vad bör jag nämna i ett avtal för att skydda mig själv om vi väljer att gå skilda vägar för att skydda varumärket och ekonomin?

Jag är helt ny till detta, utgå från att jag är en total nybörjare inom detta.

Hej, svårt att rabbla upp allt här.

Men läs på om aktieägaravtal. Finns säkert en del mallar eller exempel du kan hitta.

Du bör få med vad som händer med aktierna ifall ni går skilda vägar. Får de säljas till vem som helst eller har du förköpsrätt?
Vad händer om din partner gifter sig och sedan skiljer sig? Får ni in en partner till på 24,5% då hälften går till ex-make/ex-maka?

Får din partner hålla på med konkurrerande verksamhet?
Skadestånd om din partner hittar på dumheter?
Etc

3 gillningar

Innan du tar in nya delägare se över om det är aktuellt att uppdatera bolagsordnignen med någon typ av förbehåll. Lättare att ändra den när du sitter på all rösträtt.
https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/bolagsordningforaktiebolag/frivilligaparagraferiettaktiebolagsbolagsordning.485.html

Om jag förstått saken rätt så innebär exempelvis ett förköpsförbehåll att befintliga aktieägare har förköpsrätt när andra aktieägare vill sälja sina aktier. Läser man på sidan ovan finns även Samtyckesförbehåll vilket kanske kan vara aktuellt för dig.

Du kan begränsa rätten att fritt överlåta aktier genom att ta in ett samtyckesförbehåll. Det innebär att styrelsen eller bolagsstämman måste ge sitt samtycke, alltså sitt godkännande, innan en aktie får överlåtas till en ny ägare. Förbehållet kan gälla för de flesta typer av överlåtelser, exempelvis köp, byte och gåva.

Kombinera detta med ett aktieägaravtal som tvingar delägaren att sälja om de inte längre är en del av verksamheten.