Jag ska starta aktiebolag med två andra. Har kollat med 4 olika advokatbyråer som uppger att de tar 35-50 000 kr för att upprätta ett aktieägaravtal. Vad får jag egentligen för det som inte redan regleras i aktiebolagslagen + hembudsklausul? Jag vill egentligen bara säkra upp för olika riskabla scenarion i framtiden.
Förstår att detta är en advokatsfråga men ni kloka har säker lite egna erfarenheter.
Lojalitet, sekretess, styrelsearbete, arvoden, om någon vill lämna, modell för värdering av aktier, pantsättning aktier, uppsägning av avtal, vad händer om någon lämnar, riktlinjer för utdelning/återinvestering, nyemissioner, val av styrelse m.m.
-Vesting
-Drag along/Tag along
-Good leaver/bad leaver och vad som händer när någon inte vill vara med längre
-Värderingsmodell vid tvångsförsäljning
-Konkurrensklausul
-Styrelsens utformning
-Annat man vill komma överens om och villkora med ägandeskapet i bolaget
…Är saker som brukar kunna finnas med, “off the top of my head”. Avtalet för mitt företag är i runda slängar tio sidor, men då hade vi en investerare, och avtalet reglerar i princip de krav som investerarna ställer på grundarna, samt de krav som grundarna vill ställa på varandra.
Nu vet jag inte vilken bransch och vilken tillväxtpotential ni har, men om företaget blir en raket som är värt en miljard om tio år så vill ni inte ha slarvat med aktieägaravtalet
Det brukar inte gå att ta sig ur annat än att alla är överens om att riva det och skriva ett nytt. Sätter sig någon på tvären då kan det bli riktigt jobbigt.
Beror nog lite på om man har realistiska ambitioner att bli det nya Spotify, eller om man bara är några kompisar som ska göra en grej tillsammans och potentialen att växa är mycket begränsad.
Det är många som inte har och det är många som önskar att de skaffat sig ett. Se det som en försäkring och sprid kostnaden på 10år så känns det inte lika dyrt längre
Om ni har det som en liten hobby utan ambitioner så spelar det väl ingen större roll men är målet en omsättning på flera hundra tusen eller miljoner är ju 15 kkr/person ingenting.
Ingen planerar skilsmässa vid vigseln men många skiljer sig ändå…
Tre vänner med en grej som potentiellt kan växa. Dock ej någon vision om ”nästa Spotify” eller liknade. Så kanske lite mitt emellan? Inte en kul grej vid sidan av, inte heller något grandiost.
Jag har en tudelad syn på det här med aktieägaravtal. I många bolag behövs de inte alls. Men när de väl behövs ångrar man ofta att man inte tog hjälp av professionella jurister eller advokater för att skriva dem. Det är nämligen i konfliktläget som värdet av ett aktieägaravtal visar sig. När alla är överens är allt lugnt.
För att hålla nere kostnaderna skulle jag säga att ju tydligare ni kan vara med roller, ansvar och förväntningar, desto bättre. Juristens uppgift är egentligen att översätta era intentioner till ett juridiskt bindande avtal och framför allt identifiera fallgroparna: Var kan det gå fel? Vad händer om ni inte längre är överens?
Mitt råd är därför att använda en AI för att få fram alla frågor ni behöver ta ställning till och komma överens om. Diskutera dem tillsammans och dokumentera era svar. Gå sedan till en jurist och säg: “Här är våra svar och överenskommelser. Hjälp oss att formulera dem i ett avtal.” Så hade jag nog gjort.
Det är väldigt svårt för en utomstående att förstå varför ni valt att göra på det sättet. För mig låter det som extra viktigt med ett avtal om ni inte går in med samma kapital. Personen som inte har ägande sitter i en riktigt sunkig sits ifall bolaget tar fart. Vad händer om hen vill investera i bolaget om ett år men bolaget då gått upp en miljon i värde? Är det fortfarande samma insats eller är det den nya som gäller? Hur värderas hens arbete i bolaget? Vad händer om bolaget konkar? Då är ni två som gått in med kapital som ni förlorar medan den tredje slipper undan utan förlust.