Vi är tre kollegor och kompisar som har plan att starta firma ihop. Konsultbolag för byggbranschen, bygg- och projektledning, projekteringsledning, KA, besiktning mm.
Två av oss har eget AB där var och en är verksam i. Den tredje är anställd idag men är på tå och kan växla in när vi kan realisera planerna.
Kan någon rådgöra hur vi lägger upp detta tillräckligt bra från start.
Grundidén var att alla skulle vara anställda i sina enskilda AB och låta det gemensamma bolaget fronta mot kund med varumärke och fakturering. Våra enskilda kunde exempelvis fakturera vårt gemensamma (kundpris minus överenskommen procentsats) för att skapa lite vinst i gemensamma bolaget och ha råd med admin, redovisning, marknadsföring mm.
Tanken med detta var att alla tre skulle kunna välja lönenivå och förmåner på egen hand och bekosta det från sitt enskilda AB.
Detta upplägg resonerade vi fram, faller när en eller flera av oss börjar arbeta mer med företagandet (personal, anbud, kundrelationer, verksamhetsutveckling) och mindre åt slutkund med debiterbar tid.
Är det då klokast att alla vi tre är anställda i det gemensamma bolaget och tar ut löner och förmåner från det och bara använder våra enskilda AB som holdingbolag (säger man så?)
Skatteteknisk verkar det vettigast att äga gemensamma bolaget med våra enskilda. Kan någon verifiera det? Tänker utdelningspengar mm. Kan ju vara vettigt att flytta upp utdelning till sitt enskilda AB om man inte vill ha ut pengarna privat på studs?
Vanliga misstag?
Do’s and don’ts?
Vi gör detta främst för att vi har kul ihop i jobbet, vi kompletterar varandra bra och är alla tre drivna och “vill mer”
Samtidigt som vi tror att vi kan tjäna mer pengar tillsammans än var och en för sig. Vi tänker anställda, underkonsulter mm.
Been there, done that. Vi hade ett enda gemensamt AB. Vi var också alla kompisar från början och kom bra överens, men saker och ting händer efter några få år - livet kallas det visst. Planera och ta höjd redan från början för att en eller flera delägare kommer att vilja sluta förr eller senare.
Ett upplägg med gemensamt bolag som front och individuella bolag som fakturerar fronten hade nog varit betydligt bättre i vårt fall. Hur man sen ska göra med administrativa uppgifter är en annan huvudvärk. Vi delade på dessa uppgifter en hel del, men det kändes ändå som att vissa delägare la mer tid än andra och att det blev orättvist.
Det gäller att alla är överens om hur arbete med den gemensamma delen ska ersättas. Den tiden man lägger ned med t.ex. marknadsföring, rekrytering (om man vill ha anställda), personalfrågor, administration etc. behöver ju värderas minst lika mycket som det man drar in på ett konsultuppdrag, annars lönar det sig ju mer för vissa delägare att bara jobba i uppdragen, och fakturera kunder.
Har inget eget företag, är 100% anställd. Men min tjej har eget med polare från studenttiden och det verkar som om det börjar bli knökigt med olika åsikter och arbetsinsatser och bolag som delas hit och dit, då alla också har eget på egna håll… Kan du köra solo är det nog bäst
Jag har även testat att köra ensam som konsult. Det kan bli ganska - ensamt - om man nu inte absolut trivs bäst med att vara ensam. Men jag upplevde det som en enorm fördel att starta med flera kompanjoner som kompletterar varandra och som man kan bolla idéer med. Dessutom har man fler känselspröt ute på marknaden och man kan ofta få hjälp från kollegor att komma in på uppdrag. Dock vill man inte ha “alla ägg i samma korg”. Men räkna med att det inte bara är fördelar med att ha kompanjoner.
Vi arbetar var och en hos flertalet kunder i olika typer av projekt och har goda referenser samt återkommande kunder. Problemet vi löser är ju egentligen så enkelt som att vi täcker den kompetensbrist våra kunder har.
Se till att ta hjälp att skriva ett aktieägaravtal av någon som skrivit sådanna flera gånger. En tråkig kostnad att ta när man ska dra igång ett nytt företag kanske. Fördelen är att många potentiella problem kommer upp och nu kan diskutera fram när alla är kompisar. Vet också tillfällen där bolag inte bildats för man insett att man haft för skilda tankar om företagandet som kom fram när aktieägaravtalet skulle göras.
Ett råd är att inte bara tänka vad som är skattemässigt bäst i början, bolaget kan utveckla sig och andra förutsättningar uppstår. Kommer bli komplicerat ändå med föräldraledighet och sjukdomar.
Fördelen med att alla kör egna bolag är att man kan välja vilken lön man vill ta, vilka bil man ska köra. Olika viljor och förutsättningar kan göra att onödig energi läggs på sånt.
Om någon är bättre än de andra på administrationen, uppskatta det och var beredda att betala för att slippa hantera den. Eftersom ni är i byggbranschen, titta hur Structor gör.
Skriv ett aktieägaravtal så ni har bestämt och skrivit ner förutsättningarna innan ni börjar.
Gemensamt AB utåt som marknadsförd och juridisk front mot kund. Där tas även gemensamma kostnader och man kan även ha ”gemensamma” anställda och ta deras kostnader där.
Fakturering/omfördelning bakåt till varderas egna AB proportionellt utifrån hur mycket intäkter vardera person genererar/ska ha del av. I egna AB sköts sen egen lön, Tjp, ev förmånsbil, och div personliga kostnader osv.
Sen kan 3:12 utdelningsregler nya/kommande förändra vad som blir optimalt framåt om/när man väger in det. Utifrån tidigare 3:12 var det t ex bättre lägga anställdas löner i våra egna AB för att tillgodoräkna även deras löner. Gjordes då genom att de var 1/2-tids anställda i mitt respektive kollegans AB. Det gav då fördelen lönebaserad utdelning i egna AB, schablon från gemensamma AB, vi slapp koncernredovisning/struktur och frontbolaget var helt skiljt juridiskt/ägande från våra respektive egna AB. Samt att vi kunde fritt blanda in ANNAN verksamhet i vårt egna AB där vi t ex hade fruns leksaksbutik integrerat fullt ut där, med de separata lönerna osv.
Det finns rätt många “Vad händer om?” som ni bör reglera genom ett aktieägaravtal. Bara en sådan sak som ifall någon slutar arbeta i det gemensamma (säger upp sig till exempel) och sedan kan fortsätta lyfta utdelning. Är det rätt enligt er, eller fel? Om någon gör FIRE och jobbar halvtid, rätt till utdelning enligt ägarandel eller inte? Om någon är pappaledig två år?
Poängen är att ni inte kan lösa det där och då, om en av er inte håller med de andra två. Och det behöver inte vara av ondo, utan man kan absolut känna sig berättigad till sin utdelning eftersom man var med och startade bolaget. Men så har livssituationen förändrats lite och man behöver trappa ner för att hålla ihop familjen.
Superviktigt att prata igenom dessa scenarier innan och det i särklass bästa sättet att göra det på, är att ta hjälp från jurist med att skriva ett aktieägaravtal
Det är lite som att gifta sig, tänk på alla tråkigheter först medans ni är sams.
Har själv haft bolag med 3 delägare som fungerade hur bra som helst, dock hade vi nog tur att vi kompletterande varandra till perfektion, alla drogs åt samma håll och ville i princip samma saker. Vi gjorde hemläxan först också och skrev aktieägaravtal och affärsmodell. Vi skrev även in i bolagsordningen att alla beslut över 50 000 kr ska ske med konsensus dvs alla 3 måste säga JA, det räcker inte med 2 mot 1.
EDIT: Vi hade först ett AB där vi hade allt, sedan när vi växte gjorde vi varsina holdingbolag som ägde bolaget. Men vi var fortfarande anställda och fick lön i det gemensamma bolaget men eventuell vinst gick till respektive holdingbolag. Med nuvarande 3:12 regler vill man ju egentligen ha allt i samma bolag för att få med löneunderlaget för utdelning, med nya reglerna efter 2026 spelar det ingen roll om ni bara är 3 st och inte är typ 10 anställda.
Tack,
Har varit inne på tanken att om vi alla tre är anställda i våra egna AB och har verksamheten i AB4 så får vi hitta en timpenning för det administrativa och ‘‘ej kundspecifika’’ arbetet i AB4.
Om en av oss viktar över mot admin, anbud, framtida personal mm så kan det vara rimligt att denne ersätts för sina arbetade timmar.
Snittpriset mot kund skulle den av oss som viktar över åt admin också kunna debitera vårt gemensamma bolag.
Men den modellen bygger på att 2 av oss jobbar i stor utsträckning med debiterbara timmar och den tredje gör det till en halv-/deltid. Annars äts vinsterna upp snabbt.