Vår ägare och chef har haft sitt företag i många år men ska inom de närmsta åren gå i pension. Då har vi fått möjligheten att fortsätta driva företaget, vilket är mycket uppskattat. Vi är ett litet företag med under 8 pers, vi som skulle fortsätta driva det skulle bli 3-5 personer som även kommer fortsätta arbeta i företaget. Då det är ett väletablerat företag som går med vinst idag (och sedan många år innan) kommer vi inte behöva fokusera på att sälja mer just nu utan i första läget bara fortsätta som idag tills allt är på plats.
Vi kommer förmodligen ha lika många viljor som vi är delägare samt att vi inte är överens om allt nu, även om vi inte är ovänner på något sätt.
Har ett antal frågor men försöker hålla det lite kort:
Aktieägaravtal? Antar att det är viktigt att skriva ner vad som händer om någon vill sälja/sluta mm. Är det läge att kontakta jurist?
Säg att vi blir 4 delägare, måste man då vara tre (75%) överens för att kunna ta stora beslut?
Ska man starta ett holdingbolag redan nu för att ha möjlighet att ta utdelning för de 1-3 år innan överlåtelsen äger rum? Problem om man är fler delägare till AB som är under holdingbolaget?
En av oss kommer bli VD. Nu har vi i stort sätt lika lön och utför samma arbetsuppgifter, hur mycket mer är det motiverat att ta ut för VD?
Ekonomiska överlåtelsen, ska man sälja på revers? Eller är det bättre att ta lån på företaget eller privat? Alternativ?
En VD är inte bara en roll, så som det blir för er andra. Tillåt mig att vara lite dramatisk: Det är VD som är ytterst ansvarig gentemot styrelsen för att sparka en av er andra, om det behöver skäras ner. Och då kan styrelsen avsätta VD för att ha misslyckats med sitt jobb.
Så det är rätt viktigt här, hur styrelsen ser ut. Om det är externa personer (utöver er) så skulle jag säga att er VD bör ha minst det dubbla.
Behöver lite mer information helt enkelt, även om rollerna för er andra. Kommer alla att bygga bolag? Kommer alla att sälja? Kommer alla att produktutveckla? Personalansvar? Eller finns det olika bidrag kring olika saker som kan behövas framöver.
Tanken är väl att vi delägare sitter i styrelsen tillsammans och att en av oss är VD. Idag finns bara en ägare, chefen som ska gå i pension. Tror inte någon av oss kommer skapa andra bolag i detta skede, enda anledningen till att skapa ett holdingbolag nu är för att kunna ta ut vinst till lägre skatt då det kommer ta 1-3 år innan vi köper loss bolaget vi arbetar i nu. Kommer inte ske någon produktutveckling i närtid.
Det här skulle jag säga är superviktigt att få på plats från början. Jag hade tagit hjälp av en jurist och inte ChatGPT:at fram ett avtal. Ni behöver komma överens redan nu om vad som ska gälla om någon vill lämna bolaget, blir långvarigt sjuk, inte levererar som förväntat eller måste köpas ut. Det är betydligt enklare att komma överens när alla är sams än under en konflikt.
Eller så har styrelseordföranden en utslagsröst när dödlägen uppstår.
Om ni alla äger lika mycket och driver på så ser jag ingen anledning till att en titel ska vara lönesättande. Visst kommer det ett visst ansvar med VD titeln, men kommer inte alla funktioner inom bolaget axlas gemensamt?
Har ni någon som är bättre lämpad än någon annan att vara VD? Eller kommer detta också bli en diskussion?