Hej!
Jag och två vänner driver ett konsultbolag inom IT. Just nu äger vi alla en lika stor del i bolaget där vi alla även såklart är anställda.
Vi har hört att det kan finnas fördelar med alternativa ägandeformer, till exempel att vi startar ett företag var och sedan äger då dessa tre bolaget som vi är anställda på i dagsläget.
Hur bör man tänka kring detta och vad finns det för varianter, och vad är deras respektive för- och nackdelar?
Vad är målet? Nygga upp och sälja konsultbolaget? Starta separata bolag med olika verksamheter? Vill ni tre göra något mer långsiktigt än konsultbolaget? Eller bara skatteoptimering?
Det finns fördelar med holdingbolag, exempelvis att nyttja 3:12 över flera år som har olika utdelning. Underlättar också ägarbyten. Men det ger också nackdelar, exempelvis att det blir svårt att knyta aktieägaravtalet i konsultbolaget till er som individer. Om ni nu vill göra det.
I dagsläget är planen att bygga och växa bolaget men det finns ingen plan för att sälja i framtiden. På sikt kanske vi kommer att börja med utveckling av våra egna SaS produkter också.
Syftet med frågan är optimering, både i skattesyfte men även att maximera flexibilitet i framtiden - men jag vet inte om det är något som realistiskt är en faktor man behöver bry sig om här.
Var och en anställd i sitt eget AB där man själv sköter löner, Tjp, förmånsbilar osv. Sen ett gemensamt AB ut mot kund där ni vardera äger 1/3 privat. Så hade jag styrt upp det när jag väger in alla aspekter.
Eller om vardera äger 1/3 via sina egna AB?
Då kan ni också ta utdelning som ni vill i egna bolaget utan att bli påtvingade att ta ut vinst som privatperson när de gemensamma bolaget gör utdelning. Eller om gemensamma mot förmodan säljs
Då vi förr hade gemensamt bolag tyckte vi finessen var att äga det gemensamma AB:t privat så att man kunde ta en schablonutdelning från det gemensamma (delat på två personer) och sen utdelning enligt huvudregeln 3:12 (lönebaserat) från sitt egna AB där respektive hade sina egna löner osv. (Utdelningsreglerna 3:12 gäller ju också per bolag per person så att säga)
Då slapp man också koncernredovisning vilket kändes/var mycket bökigare om det egna AB:t ägde del av det. Vi hade det som en koncern första åren omkring 2012 men då var regelverket annorlunda så då var man gynnad av det. (Där en hade aktiemajoritet och en röstmajoritet i huvudbolaget om jag minns rätt)
De gemensamma anställda hade vi som “deltidsanställda” i respektive AB så inga anställd fanns i det gemensamma hos oss.
Tror kanske också det var lättare att motivera julgåvor, friskvårdsbidrag mm från respektive bolag eftersom vi ägde aktierna privat osv.
Dessutom kunde jag då ha mitt egna AB ihop med min fru och de anställda i den verksamheten fritt från den andra.
Intäkterna från det gemensamma kom in i det gemensamma AB. Sen togs de gemensamma kostnader som hängde ihop med det i samma AB och vi behöll även lagom vinst där för att täcka en schablonutdelning efter årets slut. Resten av överskottet fakturerades löpande/månadsvis vidare till respektive delägares AB.
Där mitt egna AB dessutom bedrev annan verksamhet också i det egna bolaget. (Min frus verksamhet med anställda var ihopvävt med det)
Risken är att faktureringen ses som förtäckt lön av Skatteverket.
(Att ha ett AB som bara har en kund är riskabelt då i många fall detta kan ses som att AB inte tar någon egen risk och indirekt är anställd hos kunden)
Om ni ägare har samma/liknande syn på hur er ersättning ska se ut men lön, pension och förmåner så hade jag valt att ha ett AB som ägs direkt av er som privatpersoner
Skulle en eventuell försäljning ske/bli aktuell kan man då starta ett holdingbolag.
Ni slipper bolagskostnader med att ha fler bolag, bokslut, årsredovisningar mm samt skatterisker.
Äger ni via holdingbolag så får ni inte med er något löneunderlag alls till er K10:a. Vilket begränsar er till 200 tkr i utdelning per år (givet dagens 3:12-regler)
Men detta är en viktig punkt att ha med sig. Att enbart fakturera från ett eget AB till ett annat AB som också är delägt kräver en del dokumentation för att inte hamna fel. Särskilt eftersom jag hade sagt att det egna ABt inte tar någon större företagsrisk med upplägget.
Att AB däremot äger aktierna som ett holdingbolag är ju självklart inga problem.
Hur placerar ni långsiktigt sparande i ett aktiebolag?
Är en Kapitalförsäkring i SEB med breda indexfonder et bra alternativ? (har blivit erbjuden en årlig avgift på 0,2%).
Har hört något om att en kapitalförsäkringen bör ha sitt säte utanför EU vilket SEB ska ha. Någon här som vet om detta är något man verkligen behöver tänka på?