Placera företagets pengar #2

Två år sedan skapade jag denna tråd:

Och det slutade med att jag öppnade en kapitalförsäkring med mitt bolag som jag sparar pengar i.

Jag startade också ett holdingbolag, utav andra anledningar, som äger verksamhetsbolaget. Varje år görs en utdelning från verksamhetsbolaget till holdingbolaget, och från holdingbolaget till mig personligen. Då holdingbolaget innehar det mesta av kapitalet så valde jag att flytta kapitalförsäkringen från verksamhetsbolaget till holdingbolaget.

Men då ringde banken och frågade varför jag låter en massa pengar ligga på verksamhetsbolagets konto utan ränta. Jag svarade med att pengarna investeras så småningom, det är bara det att jag måste vänta på utdelning. Men då det rörde sig om ca 8 mkr vinst, som samlas på under året, så tyckte banken att jag borde placera pengarna i en räntefond under tiden.

Samtidigt så känns det inte lönt att starta ett aktie- och fondkonto eller ännu ett kapitalförsäkring när jag redan har ett. Dessutom är sparhorisonten endast 1 år. Och en del av pengarna går ju till löner och utgifter så då vill jag ha pengar till buffert som inte är låsta i en fond. Det är ju inte heller så att det alltid ligger 8 mkr hos verksamhetsbolaget då pengarna delas ut varje år; under början av räkenskapsåret så finns det inte alls mycket pengar att investera med. Sen vill jag inte lägga ännu mer tid på administration.

Undrar om det någon här med liknande bolagsstruktur som vill dela med sig hur ni gör och resonerar?

1 gillning

Vilken bank har inte sparkonto med ränta för företag? Eller att företaget köper statsskuldsväxlar? Men det är kanske för lite pengar för det senare…

Men instämmer att räntefond känns onödigt.

2 gillningar

Ärligt talat, om du har så pass hög vinst (grattis till lyckat företagande) så varför inte investera några tusenlappar i att anlita någon av de rekommenderade oberoende finansiella rådgivarna några timmar? Det är ju inga större problem att hitta runt 4% i räntekonton idag och vill du ha helt säkert så har du ju alltid skattekontot.

3 gillningar

Märkligt med kontot. Du kan ju ha ett “checkkonto” med åtminstone 2% ränta där du kan röra pengarna fritt. Eller så låser du delar på tex 3 månader med 4%.
Jag har också ett holdingbolag där jag just nu har 10m+, uppdelat på 4 konton med tre månaders ränta på 4% på en klassisk storbank. Det blir rätt mkt pengar på ett år. Delar av dessa skall också investeras senare iår på lysa och avanza auto.

1 gillning

Hmm… måste du vänta på utdelning? Kan du inte göra koncernbidrag och lösa det med lån som sedan bara kvittas i samband med utdelningen? (eller så missar jag något).

Kan vara rimligt. Sedan finns ju aktörer som t.ex. Avanza där man väl kan fördela på olika aktörer (insättningsgaranti) och ändå få bra ränta. Jag själv kör Avanza + SBAB + Lunar.

Kan du inte lägga det på redovisningsbyrån?

1 gillning

Kort fråga: Gäller insättningsgarantin ett AB?

Japp. 10 tecken

Ja, om TS inte har ett behov av att visa vinst i verksamhetsbolaget funkar det med koncernbidrag.