Om allt gÄr i lÄs kommer jag sÀlja mitt bolag till sommaren 2025. Bolaget Àger jag tillsammans med en partner och nu kÀnner vi att det Àr dags för nÀsta steg pÄ resan med nya huvudÀgare.
Med hÄrt arbete och duktiga kollegor har vi lyckats driva upp bolaget dÀr budet Àr 250 miljoner.
Mina aktier kommer sÀljas via ett nystartat holdingbolag och dÀrefter tar jag ut pengarna privat. Har övervÀgt 5:25 trÀdabolag men kÀnner att det Àr bÀttre att ha pengarna direkt och förvalta dem pÄ egen hand. GÄr att argumentera för bÄda alternativen.
Om jag vÀljer att ta ut pengarna privat (efter Äterinvestering) fÄr jag betala ca 32% i skatt (K10+100 inkomstbasbelopp+kapitalskatt)
Det ger mig ca 28 000 000 SEK i skatt.
Transaktionen förvÀntas ske i början av sommaren och den 14/2 2026 ska denna summa sitta pÄ mitt privata skattekonto.
För att minimera skatten vill jag placera dessa pengar under ca 8-9 mÄnader.
Jag hade gjort precis samma sak som jag hade sparat 100 000 70-80 % globalfond 15 sverige 5 tillvÀxt. Summorna i vad förÀndrar inget bara tidshorisont.
Personligen hade jag troligen satt in summan pÄ mitt skattekonto. Ok rÀnta dÀr och det Àr skönt att slippa se pengar jag behöver inom sÄ kort tid riskera att minska vid en krasch.
Men jag Àr kanske unik, för om jag kommit i mÄl ekonomiskt, sÄ skulle jag sluta investera pÄ börsen.
Men du fÄr kÀnna efter och göra det som Àr bÀst för dig.
De ska betalas inom 1 Är. Huvudregeln Àr sparkonto för en sÄnt horisont. Du kanske fÄr 2% minskning i skatt som du betalar. Liksom 3% rÀnta - 30% kapitalvinnst. Om du riskerar lÀgga dem i borsen kan det gÄ Ät bÄda hÄll
Ja, allt kan sÄklart hÀnda men Àr en risktagare i grunden och skulle det ske fÄr jag bita i det sura Àpplet och punga upp. Kan ju ocksÄ plocka ut pengarna och sÀtta in pÄ SKV innan om jag Àr nöjd med avkastning.
RÀntekonton blir ocksÄ problematiskt vid sÄ hÀr stora belopp, Àven om du anvÀnder alla svenska banker sÄ riskerar du gÄ över grÀnsen för insÀttningsgarantin. Det Àr bara ett av skÀlen till att jag tycker att du ska rÄdfrÄga ett proffs. Om de ger dig ett rÄd som Àr 1% bÀttre Àn vad nÄgra randoms kan drömma ihop en lördagmorgon, dÄ har du sparat 1,2 miljoner.
Budget internetrÄd i hundramiljonklassen har en tydlig nedsida.
Fundera lite pÄ om du vill ta ut allt för Àr du entreprenör sÄ Àr det svÄrt att inte börjar vilja bygga nÄgot nytt eller göra nÄgon investering efter en exit. DÄ Àr det mycket bÀttre att ha kvar pengarna i ett bolag Àn att ta ut dem.
De gÄngerna jag har hamnat dÀr sÄ har jag satt in dem direkt pÄ skattekontot. Det Àr enormt befriande att slippa tÀnka pÄ dem och se de pengarna nÀr du vet att de försvinner. Du kommer Àven fÄ massiv panik om de gÄr ner i vÀrde. Du slipper Àven tÀnka pÄ 12 Feb som mÄnga missar och med dessa summor blir det snabbt mycket rÀnta.
Gör du detta sÄ glöm bara inte att aktiva utbetalningsspÀrren pÄ skattekontot.
Om du nu ska dra ut allting privat sÄ Àr det bÀttre att inte göra det igenom ett annat bolag. DÄ kan du likavÀl bara ta ut dem direkt om du Àger akterna privat nu. SÄ slipper du att tÀnka pÄ att sÀlja aktierna till ditt sparade utdelningsutrymme osv. Du slipper Àven stÄ med ett tomt holdingbolag som du nu mÄste likvidera.
Stort tack för alla rÄd! Finns sÄklart inga rÀtt eller fel. Ska kolla upp hur det funkar med skattekontot och utbetalningsspÀrr (nytt för mig) ni ser, jag behöver inget proffs
Jag hade placerat hÀlften i en företagsobligationsfond med Investment Grade-papper med en nÄgorlunda kort duration (och lÀg avgift). Andra hÀlften i teleoperatörer och bankaktier.