Investera i bolaget

Nu när jag precis skapat mitt AB funderar jag en del på framtiden.

Om jag har ett överskott i bolaget så är det väl bara att investera i exempelvis en fondrobot.

Borde det dessutom inte vara bättre att investera åt bolaget och sen leva på lön (utan att aktivt fakturera företag förtjänster, antingen genom att inte jobba eller att exempelvis jobba gratis/ideellt) istället för att ta utdelning varje år och investera själv.

Då borde man kunna lägga in pengarna direkt i robot om man gör det i företaget istället för en gång om året som det blir vid utdelning.

Tankevurpa?

Jag vet inte om jag missförstått vad du försöker säga men.
Var ska pengarna komma från?
Varför skulle pengar i bolaget vara bättre än i egna fickan?

Citat

Ja, jag skulle säga att du missar en viktig aspekt. Det är att du betalar bolagsskatt på vinsten (du kan dock skjuta upp 25% vinsten i periodiseringsfond). Du vill då ogärna använda det skattade resultatet till lön (om situationen inte är väldigt speciell).

När du istället löpande under året betalar ut lön från årets intäkter (eller upplöst periodiseringsfond) så “slipper du” bolagsskatt för det beloppet det året.

Pengarna kommer från det jag fakturerar och efter jag har tagit ut lön upp till brytgräns.
Jag tänker såklart bygga upp en buffert precis som jag har privat. Men baserat på mina uträkningar borde jag får en tillräcklig buffert efter 1.5 års arbete.

Tänker att mm jag investerar direkt och löpande i företagets konto så borde tiden på marknaden vara fördelaktig snarare än att det väntar på ett konto till man kan göra en utdelning. Men det kanske inte är möjligt att göra ändå, dvs måste vänta till efter årsstämma att investera.

Ah ja då blir det ju dubbel skatt på vinsten. Då låter det bättre att ta ut så mycket det går. Tack

Finns inget som hindrar att du investerar de i bolaget fram till du tar ut utdelningen (Tråkigt om de går ner bara). Men som Joha sa undvik lön på redan bolags skattade pengar.

1 gillning

Finns en del trådar i ämnet. Jag personligen plockar ur så mycket det går ur företaget och investerar privat.
Jag resonerar som så, att innan pengarna har nått mitt privata konto så är dom inte mina, och utsatta för mer risk.

Dock maxar jag lön och pension först, sedan utdelning som investeras privat.

1 gillning

Tack, bra att höra hur andra resonerar.
Läst en hel del trådar men inte stött på (eller missat) varför.
Min tanke är att maxa lön + lägga in motsvarande mot jag får i pension nu och gick på vad alla andra sa när det gäller utdelning, men så börjar man resonera och tänka.

1 gillning

Ja, om man har pengarna på ett företagskonto på en supersnål bank som Swedbank med 0% ränta kan man flytta dem till exempelvis SBAB. De ger väl cirka 3.5 procent ränta. Har du 200 000 kr på kontot gör det väl cirka 600-700 kr i månaden exkl. skatt. Annars kan man alltid riskera pengarna genom att investera dem i fonder eller annat.

1 gillning