Vad gör jag med vinsten i bolaget?

Hej!

Är ny här och har lite funderingar kring vad man gör med vinsten i bolaget. Jag flyttade tillbaka till Sverige efter många år utomlands och tog med mig min verksamhet. Har startat ett aktiebolag och nu börjar vi närma oss årets slut. Allt här är i princip annorlunda samt mycket högre skatter, så vad gör ni för att få pengarna som blir kvar i företaget att växa?

Jag tar ut lön upp till brytpunkten, har en ok pensionsförsäkring, kommer ta ut så mycket jag kan i utdelning nästa år men det blir ändå en hel del över. Jag vet att man kan fondera en del för sämre tider tex, jag kan skjuta till ytterligare pengar till pensionen men vad gör jag med resten? Hur får jag pengarna som blir fast (om jag inte vill ta högre skatt) att växa? Lysa i företaget? Hur gör ni?

3 gillningar

Kapitalförsäkring hos Avanza eller Nordnet. Investera pengarna som om det hade varit dina privata pengar i globalfond/etc. Tycker LYSA är lite dyrt för företag (0,6% avgift).

2 gillningar

Räkna på lönebaserat utdelningsutrymme oxå, så kan du ta ut mer än schablonbeloppet i utdelning med lägre skatt.

Du kan sätta av delar av vinsten i periodiceringsfonder. Se sedan till att dit kapital i bolaget är bra placerat.

Först och främst grattis till en fin verksamhet! Hoppas att du gett dig själv en klapp på axeln och firat.

Den stående rekommendationen i forumet är:

• Lön upp till brytpunkten

• Därefter en del tjänstepension (inte minst för att komma åt försäkringsbehovet)

• Eventuellt periodiseringsfond

• Maximal utdelning enligt K10.

• Investera överskottslikviditet på samma sätt som privat (jag kör LYSA även i företaget)

Jag följer ovanstående steg ganska exakt.

Jag tycker så här. Tjänstepension kan du klämma in efter K10 om du vet du har svårt att hålla i pengar.

1 gillning

Instämmer.

1 gillning

Jag kör kapitalförsäkring, aktie- och fonddepå, sparkonto samt lite investeringar utanför börsen.

Tack för tips!

När du säger investera överskottslikviditet, investerar du allt som blir över? Eller en viss procentsats av vad som blir över? Lysa tex är ju mer en långsiktig plan så inte så smart att ta ut här och där eller ändra om. Lägger jag en del i en periodiseringsfond har jag ju visserligen en säkerhet om jag skulle behöva pengar kommande år snabbt. Hoppas ju självklart att det fortsätter gå bra, men man vet ju aldrig.

Om man gör allt det här, och pengarna växter i företaget… visst är det väl ändå så att man i slutändan inte kommer undan att betala skatt på vinsten?

Att undvika att ta ut dom för att undvika att betala skatt är ju egentligen bara att skjuta skatten på framtiden, givet att man NÅN gång vill ta ut dom.

En god anledning till att investera t.ex. på börsen via företaget (istället för att ta ut dom och investera dom privat) är att man gör det med oskattade pengar, dvs en större påse pengar som kan växa med 7-8 % årligen.

Missar jag något?

Ja, du missar att summan av att skatta före eller efter har ingen betydelse så länge skatten är densamma.

100kr x 1,2(20% avkastning) x 0,7(dra av 30% skatt) = 100kr x 0,7(dra av 30% skatt) x 1,2(20% avkastning)

Så det smartaste är att få ut pengarna så snabbt som möjligt utan att betala mer skatt.

Håller inte med. :wink:

Särskilt inte om man tar hänsyn till hela försäkringspaketet som är kopplat till TJP.

Det är ju bara för du är en försäkringsknarkare. :wink:

Personligen tycker jag både sjukförsäkringen och premiebefrielsen är onödigt dyra och inget jag behöver.

Det stämmer väl inte om man investerar på en KF, som beskattas likt en ISK med ett scahblonbelopp årligen

Ja men sedan ska ju pengarna tas ut på något sätt. Och då åker man ju på någon form av skatt, vid utdelning eller lön.

1 gillning

Juste, jag tänkte inte på att kapitalvinsten också beskattas dubbelt (först schablon och sedan typ 30 % på kapitalvinsten).

Men om det är skit samma rent ekonomiskt är det väl precis Lika Smart att låta pengarna ligga kvar i bolaget, som att ta ut pengarna så snabbt som möjligt? Kanske är det smartast att ta ut dom illa kvickt om man räknar med att bli stämd i bolaget eller liknande :smiley:

På riktigt? Premiebefrielsen kostar ju bara några tior? Är inte det att försöka spara in på fel ställe?

Jag får det till ett par hundralappar. Jag vet inte vad du har för siffror men mina är ett antal hundra per månad.

+1 på den, eller snarare absolut sist i turordningen för min del. Större flexibilitet att spara i bolaget och inga ekonomiska fördelar att ha i TJP. Har för mig @Monica visat på detta många gånger.

1 gillning

Bolagsskatten på den initala vinsten kommer man aldrig undan.
Om du betalar skatt värdeökningen i bolaget beror helt på hur den värdeökningen uppstår (i KF, depå etc) och hur den tas ut (som lön, utdelning eller trädabolag). Väljer man tex tillväxt i en KF jmf med att ta ut och investera privat i en ISK så står bolaget för schablonskatten. Så det är i mångt och mycket ett antagandespel om vad man tror är bäst totalekonomiskt.