Jag har sålt en affärside till ett bolag. Affärsiden låg inpackad i ett bolag som jag sålde varpå jag då startade ett nytt investmentbolag i mitt namn för att ta emot pengarna i samband med överlåtelsen. Bolaget har ingen omsättning utan är alltså ett “vilande” bolag. Det är helägt av mig.
Jag vet inte hur jag tänka kring att få den summan pengar att växa. Det rör sig om ca 950 000kr och idag ser uppdelningen ut på följande sätt:
Pengar på sparkonto(Avanza med 3,5%) - 95%
Sweedbank Robor Acces Global A- 2%
Splitan Globalfond investmentbolag - 0.8%
Resterande % på övrigt.
Jag är inte i behov av att göra en utdelning närmaste 3 åren, det är då jag tänker att jag ska köpa en BRF och kan behöva en stöttning i privatekonomin genom de årliga utdelningarna.
Hur skulle ni tänka och vad för strategi skulle ni ha valt? Ska det ske en omfördelning och om ja, hur isåfall?
Börja ta utdelning. Finns ingen anledning att vänta med det.
Sen är frågan hur mycket du behöver om 3år? Är det allt eller bara delar? Det du ska ha direkt sparkonto, det som inte behövs på 5-10år global indexfond.
Investera lika för både det som är kvar i bolaget och det du hunnit få ut.
Nu har jag inte räknat på det här fallet så jag vet inte hur stor påverkan det får men om du väntar med att dela ut pengarna, då kan du få ränta på alla pengar. Delar du ut varje år behöver du betala skatt och missar då räntan på det du betalar till skatteverket.
Så länge TS inte vill lägga bolaget i träda så är det inget att vara försiktig med. (TS bör inte lägga bolaget i träda då hen kommer få ut pengarna till 20% skatt innan 5 år via förenklingsregeln)
Utgick från att man placerar pengarna via KF/ISK. Så ni har rätt det blir en minimal skillnad mellan ha kvar de på företaget vs ta ut dem om man tar ett räntekonto.
Men å andra sidan tar man en risk med att inte ta ut då 3:12 reglerna kan försämras.