Hej,
Jag har i mitt bolag genom försäljning av aktier fått in en större summa. Frågan gäller ju såklart, hur ska jag privat få tillgång till pengarna på bästa sätt inom rimlig närtid. Jag har för avsikt att ta professionell rådgivning, men vill vara påläst inför ett sådant möte.
3:12 reglerna och K10 gäller. Enligt det jag läst in mig på kring K10 kan jag plocka ut knapp 200 k till 20 % skatt per år. Utdelning däröver beskattas i tjänst ~52 % upp till 90 pbb, därefter som kapital 30 %. Om jag då tar ut säg 20 MSEK så blir det 6,39 MSEK x 0,52 + 13,61 MSEK x 0,3 = 7,4 MSEK i skatt. Total skattesats då 37 % (bortsett från de 200 k). Större summa i utdelning ger lägre skattesats.
Är det någon i forumet som gjort en liknande utdelning och bekräftat att ovanstående stämmer?
Kanske några smarta tips i ämnet att dela med er av?
Träda osv finns ju, men man vill ju leva lite redan nu
Att överutdela kan bli en väldigt dyr lösning jämfört med träda. Om du kan vänta, kan du få ut 2,4 miljoner kronor mer efter skatt, förutsatt att dina beräkningar stämmer. Det är en betydande summa pengar.
Jag förstår att du kanske vill leva lite nu, men har du inte möjlighet att brygga med ett lån medan du väntar? Bolagets kapital kanske kan användas som säkerhet här? Jag antar att räntekostnaderna skulle vara mindre än 2,4 miljoner kronor, vilket skulle kunna löna sig rätt rejält. Förutsätter också att du inte tänkt spendera allt under det första året och att ditt lånebehov därför inte motsvarar hela summan.
Jag har själv ingen erfarenhet av detta, så det är mest en tanke.
Din uträkning stämmer.
Skattemässigt är det bättre att använda dig av 5:25-reglerna, lägg bolaget i träda och ta ut lågbeskattad utdelning. Det sjätte året kan du ta ut resterande kapital till 25% skatt. Du sparar ca 24 millar i skatt genom det upplägget.
Om det är akut att få ut mer pengar nu så kan du:
Ta ut ett högre belopp år 1 och skatta inom tjänst (trots att det är dyyyyyrt).
Belåna kommande utdelning - oklart hur det fungerar och vem som ombesörjer det, men jag har förstått att man ska kunna få låna pengar med kommande utdelning som säkerhet. Någon annan har kanske bättre info här.
Fem år är inte jättelång tid så personligen hade jag valt 5:25-alternativet. Jag har lyssnat till bolaget Sparsam Skatts föredrag när det gäller exit för företagare och tycker att de verkar kompetenta. De kan kanske vara till hjälp. 5:25-bolag (sparsamskatt.se)
Hej,
Tack för bra svar, uträkning och nytt uppslag. Det som jag inte nämnde är att innehavet är fortsatt näringsbetingat eftersom inte hela innehavet sålts av. Vad jag förstått då så går det inte att sätta i träda förrän det inte är näringsbetingat längre.