Jag startade mitt aktiebolag i år och allt går bra hittills. Jag funderar lite kring mina ekonomiska mål i mitt aktiebolag och skulle uppskatta lite feedback från folk som är i samma sits eller åtminstånde tänker i någorlunda banor.
Ekonomiska mål med mitt aktiebolag är att nå 4 IBB * 10 i totalt överskott (med 2026 mått räknat ca 3 220 000 SEK)
Sen kommer vi till uttags strategin, och jag är lite lost på vad som är den bästa vägen framåt.
Alternativ A) Lägga bolaget i träda, investera allt kapital på börsen, efter 4 fulla räkenskapsår som träda så tar jag ut allt till 25% skatt.
Alternativ B) Investera allt kapital på börsen, och ta ut full 3:12 schablon utdelning varje år (sälja innehav varje år)
Det som är intressant med Alternativ B är att jag får ut en snitt månadslön på 21 400 SEK netto (med 2026 IBB räknat)
Och eftersom kapitalet är investerat på börsen och jag endast tar ut delar av det så räcker det i ca 15-17 år förutsagt att det inte sker någon börskrasch dvs…
Målet är att nå X summa, sen är alternativ A eller B som gäller.
Och därav vad som blir klokast, tömma bolaget efter 4 år till 25% skatt eller försöka bygga en bolags maskin som kan dela ut maxad schablon utdelning i 10-15år
Så långt är jag med; men tänker du fortsätta jobba med något parallellt, som inbringar en lön samtidigt som du plockar utdelning enligt 3:12. Eller ska du förverkliga dig själv/ligga på sofflocket?
Kör du på 5:25/4:25 så kan du fortfarande ta utdelning ur bolaget så det blir inte färre år att brygga. Däremot drar ju träda-reglerna med sig saker som att du inte får starta ett nytt bolag som håller på med en för likartad verksamhet.
Ja det är en bra fråga som jag nog inte kan svara på just nu.
Jag ser det som en form utav exit/FIRE, så att kunna få en “utdelning” på snitt 25 000kr netto i månaden täcker levnadskostnader. Speciellt om kapitalet inte sjunker.
Så jag räknar nog med att inte starta något parallelt eller ta anställning samtidigt i detta hypotetiska exempel.
En fråga kring 5:25/4:24
Tolkar jag dig rätt om du menar så här?
Jag kan lägga bolaget i träda tillsvidare (20år?) och samtidigt ta ut schablonmässig utdelning år för år?
För isåfall behöver jag inte ens välja mellan Alternativ A eller B, jag kan göra båda? men inte likvidera bolaget
Ja lägg bolaget i träda och ta sedan ut enligt 3:12. Efter 4 år blir din aktier kvalificerade och då kan du ta ut allt till 25 % skatt. Eller så fortsätter du ta ut schablon enligt 3:12
Ja, som jag förstår det kan du göra båda. Jag har ett bolag i träda och min plan är följande. Jag har dock inte kollat upp att detta kommer fungera, men har flera år på mig att göra det innan trädatiden gått ut.
Under trädatiden, ta ut enligt schablon
Efter trädatiden, ta ut en större utdelning till 25%, men behålla en del kapital i bolaget, för att slutligen
Återkvalificera aktierna och återigen ta ut löpande 3:12-utdelning.
Intressant. Jag har förstått att du inte får ta ut enligt 3:12 efter att bolaget legat i träda i fyra år. Dvs uppfyller du kraven för okvalificerade andelar så räknas dessa som det och du kan inte längre ta ut enligt 3:12. Men det kanske inte stämmer?
Jag kommer att behålla företaget så för mig blir det alternativ B vid FIRE. Ta ut det jag behöver varje år samt för att ev kunna arbeta om det faller in.
Om det är så har jag missat det. Det här med 5:25 verkar ganska godtyckligt, man gör nämligen inget särskilt mer än att avregistrera sig för arbetsgivare, f-skatt och moms och slutar med all aktivitet. Sedan verkar det vara upp till en själv att bevisa att man inte varit aktiv om SKV frågar när man väl delar ut när trädan är förbi.
Det är i det stadiet jag inbillar mig att man lika gärna kan fortsätta med 3:12 eller om så krävs bryta trädan
Jag hade en konsultation med Deloitte gällande detta och de menade att man inte egentligen inte behöver avregistrera moms och F-skatt. Det viktiga är att du inte ska vara verksam i betydande omfattning och det är du inte per automatik bara för att du har F-skatt och är momsregistrerad.
I samma konsultation menade de att jag gör fel om jag fortsätter ta ut utdelning enligt 3:12 om jag inte varit verksam i fem(fyra) år och andelarna kan anses vara okvalificerade vilket var en överraskning för mig. Sedan håller jag ju med om att det måste vara väldigt svårt för Skatteverket att driva detta.
Även om du inte tar ut årlig utdelning så kommer du att kunna ta ut beloppet från K10:an till 20% skatt och resterande till 25% (om du väljer att ta ut allt i en klump).
Spontant är min rekommendation: ta ut allt så tidigt som möjligt för då sker värdeökningen i din ISK eller var du nu vill placera den och slipper betala 25% skatt på den.
Nej, du kan ha kvar bolaget för evigt om du vill, men du kan bara nyttja den låga beskattningen enligt 3:12-reglerna så länge dina aktier anses vara kvalificerade (kika på Skatteverkets hemsida eller googla så blir det nog klarare). Vill du behålla bolaget och inte bedrivit verksamhet de senaste fem (fyra åren från och med 2026) så blir aktierna okvalificerade och all utdelning beskattas med 25% oavsett om du tar ut dem i en klump eller lite varje år.
Håller med, tycker själv det är svårt att förstå, Jag har pratat med Skatteverket om vad ”verksam i betydande omfattning” betyder och de kan inte ge ett direkt svar då det alltid är en bedömningsfråga från fall till fall.
Däremot är det som jag och Monika skriver ovan att du inte kan ta ut 3:12 utdelning om aktierna anses vara okvalificerade vilket de automatiskt blir om du inte varit verksam i betydande omfattning i 4/5 är. Det är alltså inte något du själv kan bestämma över.
Någon som vet vad som krävs för att bli kvalificerad igen? Jag antar att det också är en bedömningsfråga men det kanske finns uppenbara saker som gör att man blir verksam/kvalificerad igen? Exempelvis starta nytt AB med samma SNI-kod eller utgifter för marknadsföring?
Jag har alltid tänkt på trädabolagsupplägget som en option för att kunna dela ut valfritt belopp efter 4-5 år i vila. Men egentligen verkar det inte vara ett val; efter åren utan verksamhet är det inte längre ett fåmansbolag och 25% skatt gäller(?). Det går alltså inte att bygga upp ett kapital i bolaget som delas ut enligt förenklingsregeln under lång tid (5+ år) efter att man slutat jobba?
En tanke jag har är att dela ut det mesta av kapitalet efter 5 år i träda, men behålla ca 3 Mkr som med hyffsad avkastning kan delas ut “för evigt” med förenklingsregelschablonbeloppet? Detta i kombination med FIRE, dvs inget arbete i bolaget. Jag kanske behöver tänka om här?