Pension för företagare: frågor kring träda (5:25), statlig skatt och hur det fungerar att sköta investeringarna

Hänvisar till bra avsnitt med @monica, Jan och Caroline om pension med eget bolag. Jag vill gå i pension vid 63 år och 1 mån och undrar, jag jobbar som hyrläkare och fakturerar bemanningsföretagen som jag får uppdragen ifrån.

Jag behöver jobba en del för att dryga ut pension då jag kom på väldigt sent att jag kanske behöver ha eget pensionssparande, den vanliga pensionen räcker inte men om jag också får full utbetalning pension så hamnar jag kanske över 55000 i mån som är gränsen för statlig skatt. Så hur är det, bryr sig staten om hur mkt jag drar in till bolaget så länge jag bara tar ut 55 000 sammantaget pension o lön så håller jag mig under statlig skatt? Eller beskattas dom pengar jag samlar i bolaget hårdare bara för att jag är pensionär?

Det andra jag undrar är att ni pratade om att lägga bolaget i träda, vad ska det vara bra för? Är det om man bestämt sig för att aldrig mer arbeta nåt alls och i så fall hur mycket får man ta ut i lön varje år innan bolaget är tömt? Jag tror ni sa att man har 5 år på sig avverka bolaget och i så fall blir det företagets tillgångar/5 år?

Om man inte lägger bolaget i träda, kommer det alltid vara gränsen för statlig beskattning som är det högsta man tar ut, som pensionär förstod jag att när jag tar ut lön går 18% till pension oavsett om jag jobbar el tar ut lön från ett bolag som inte längre drar in pengar. Det är svårt det här. Tack för superpod, hur ni kan göra något så träligt till så intressant.

2 gillningar

@monica, @ac72, @jfb eller någon annan får komplettera, men så här tror jag det är.

Nej. Du kan dra in hur mycket pengar du vill till bolaget men du beskattas privat bara för det som du tar ut i lön och det kan vara 0. Men du betalar ju bolagskatt på vinsten (typ 21-ish procent). En idé kan vara periodiseringsfond, så kolla med din redovisningskonsult.

Ja, precis.