Pension för företagare: frågor kring träda (5:25), statlig skatt och hur det fungerar att sköta investeringarna

Hänvisar till bra avsnitt med @monica, Jan och Caroline om pension med eget bolag. Jag vill gå i pension vid 63 år och 1 mån och undrar, jag jobbar som hyrläkare och fakturerar bemanningsföretagen som jag får uppdragen ifrån.

Jag behöver jobba en del för att dryga ut pension då jag kom på väldigt sent att jag kanske behöver ha eget pensionssparande, den vanliga pensionen räcker inte men om jag också får full utbetalning pension så hamnar jag kanske över 55000 i mån som är gränsen för statlig skatt. Så hur är det, bryr sig staten om hur mkt jag drar in till bolaget så länge jag bara tar ut 55 000 sammantaget pension o lön så håller jag mig under statlig skatt? Eller beskattas dom pengar jag samlar i bolaget hårdare bara för att jag är pensionär?

Det andra jag undrar är att ni pratade om att lägga bolaget i träda, vad ska det vara bra för? Är det om man bestämt sig för att aldrig mer arbeta nåt alls och i så fall hur mycket får man ta ut i lön varje år innan bolaget är tömt? Jag tror ni sa att man har 5 år på sig avverka bolaget och i så fall blir det företagets tillgångar/5 år?

Om man inte lägger bolaget i träda, kommer det alltid vara gränsen för statlig beskattning som är det högsta man tar ut, som pensionär förstod jag att när jag tar ut lön går 18% till pension oavsett om jag jobbar el tar ut lön från ett bolag som inte längre drar in pengar. Det är svårt det här. Tack för superpod, hur ni kan göra något så träligt till så intressant.

2 gillningar

@monica, @ac72, @jfb eller någon annan får komplettera, men så här tror jag det är.

Nej. Du kan dra in hur mycket pengar du vill till bolaget men du beskattas privat bara för det som du tar ut i lön och det kan vara 0. Men du betalar ju bolagskatt på vinsten (typ 21-ish procent). En idé kan vara periodiseringsfond, så kolla med din redovisningskonsult.

Ja, precis.

Statlig skatt är ju bara på den delen över idag ca 50.000 kr/mån brutto. Utöver det betalar du arbetsgivaravgifter. Det är de som blir lägre när du blir äldre. Men det förändrar inte din privata skatt.

Mitt tips är att ta ett möte med @monica så kan hon förklara och titta på det utifrån ditt perspektiv.

PS: tack för din fina kommentar och välkommen till forumet.

1 gillning

Välkommen hit :grinning:

Som Jan beskrev. Företaget är företaget. Du är du. Ni beskattas separat som de olika juridiska personer ni är.

Tycker absolut du ska ta kontakt med redovisningskonsult så du lägger upp det rätt och så det utförs rätt (antar du inte gör redovisningen själv). Hyr gärna in @Monica på en konsultation som kan ge dig råd både som företagare och expert på pensioner. Hon år själv egen företagare.

Jag hade tänkt så här och jag tror även det är den gängse åsikten här på RT bland företagarna. Jag är ingen expert på företagande men har ett eget bolag sedan några år

1. Ta ut lön upp till brytpunkt (49 875 kr/mån för statlig inkomstskatt 2024) vilket också stärker upp din allmänpension. Den brukar höjas varje år så du kan ge dig själv viss löneförhöjning över tid. Dock höjdes den inte i år pga inflationsproblematiken

2. Ta ut utdelning från bolaget. Skattas först i bolaget (21%ish skatt) och sedan med 20% på utdelningen. Man kan typiskt ta ut runt 200 kkr/år på det sättet

3. Pengar kvar i bolaget efter det sätter jag i en företags ägd Kapitalförsäkring (för pengar jag inte behöver inom minst 3 år) och på sparkonto med ränta (för pengar som behövs inom 3 år). I Kapitalförsäkring kan du investera i fonder precis som man gör privat på ISK.

Att lägga bolaget i träda eller inte beror nog på hur mycket pengar det är i bolaget. Jag tänker tömma bolaget under några år efter sista uppdraget sedan stänga det på detta sättet

1. Pengar i bolaget som är obeskattade (typ årets vinst samt pengar i periodiseringsfond) tar vi ut som lön upp till brytpunkt på samma sätt som ovan.

2. Övriga pengar i bolaget tänker vi ta ut som utdelning. Beror på hur mycket man har sparat i utdelningsutrymme via sin K10 i privata deklaration men för oss räcker det

Är det mycket pengar kan man såklart titta på trädabolagsvägen. Helt klart ska du ta hjälp så det blir optimalt för dig.

Lyckat till :grinning::+1:

2 gillningar

Du lägger bolagt “i träda” när du inte längre vill driva bolag, utan vill få ut bolagets pengar. Idag anses dina aktier vara “kvalificierade” dvs du kan ta ut lågbeskattad utdelning ur bolaget och betalar då bara 20% kapitalskatt. Du har dock svårt att få ut allt kapital till låg beskattning så länge dina aktier är kvalificerade. Efter fem år i träda anses aktierna vara okvalificierade och du kan då ta ut allt innestående kapital och skatta 25% i stället. Så det finns för- och nackdelar med båda delarna.

Det är en gråzon om man kan ta ut lön under tiden bolaget ligger i träda. Det har ännu inte prövats i rätten men du ska bevisa att du inte har “varit aktiv i betydande omfattning” i bolaget och för att vara på den säkra sidan bör man bara ta ut utdelning enligt tex Irini Kallides på Walter Kluwers. Jag har ställt denna fråga till Skattemyndigheten för några veckor sedan, men ännu inte fått något svar. Andra experter tycker dock att man ska kunna göra det.

2 gillningar

Följdfråga. Det är som jag fattat det ingenstans man registrerar bolaget som inaktivt/i träda utan bara att det inte varit aktivitet i bolaget. Stämmer det?

Ingen aktivitet som i typ inga intäkter / inga kunder fakturerats, man är inte själv anställd i bolaget och tar inte ut lön. Då är det typ glasklart ingen aktivitet (så glasklart något kan vara i svensk skattelag😂). Eller?

Började fundera när jag läser detta då vi haft bolaget inaktivt (som ovan) i ett par år redan när vi bott utomlands så kanske träda vägen är snabbare för oss ändå, om vi inte vill köra igång det när vi återvänder. Man får alltid nya tankar här på RT :joy:

1 gillning

@Per_Johan_Ohlsson - du kanske kan hjälpa till här? :heart::blush:

Du bedömer själv om du har kvalificerade eller okvalificerade aktier och deklarerar på K10 eller K12 beroende på vad det är. Så uppfyller du kraven kan du det sjätte året prova att deklarera på K12:an. En vanlig rekommendation är att man då bara ska ta ett mindre belopp ifall det är så att det blir nedslag så att att skattetillägget inte blir så stort. Däremot säger Irini Kallides på Wolters Kluwer att bara för att man får godkänt år sex betyder det inte automatiskt att du blir godkänd år sju. Utan varje år bedöms för sig.

1 gillning

Monica mfl på forumet är väldigt väldigt pålästa. Man behöver kolla på den individuella situationen och ex vad man bör satsa på sista tiden innan pensionering. När vi tog hjälp med optimeringen via vår bokföringsfirma var den hjälpen halvbra. Man var tvungen att antingen kolla råden ex här på forumet eller annan kunnig Eller plugga på tillräckligt själv. Vi valde det sista.
Några saker att tänka på som jag tror är rätt.

• Spara undan maximalt i periodiseringsfond sista åren. Dom pengarna vinstbeskattas inte och kan användas till lön och kostnader framöver i 5-6 år ca efter sista avsättning. Speciellt bra om man jobbar fram till riktåldern.
  • Pga trevliga skatteregler om man är över riktåldern kan man ta ut hyfsad lön med extremt låg personlig skatt då. Endast ca 10%.(det bero på extra högt jobbskatteavdrag för äldre pensionär). Dessutom är arbetsgivaravgiften i praktiken nära 0 eftersom det du betalar för inkomst< 50.000 går oavkortat till din egen pension över riktåldern.
  • Såvitt jag kan se är det ännu lite förmånligare att ta ut lön över riktåldern än beskattningen på utdelning även om man måste använda redan i företaget vinstbeskattads medel
  • Kolla på hur mycket företagets administration drar per år. Om man valt att ta hjälp med alla delar kan det vara en avsevärd summa. Optimal tömning av företaget kan i praktiken därför vara både lön och utdelning i ett antal år.
  • träda etc har vi inte övervägt. För lite pengar i vårt AB.
2 gillningar

Jo jag har förstått att hon är en klippa. Hon har en kurs också för företagare men jag har varken tid eller orka att ge mig in på djupet, hellre då lyssna till hennes råd i just min situation. Nu är kl 15.30 snart o börsen öppnar i USA nu ska jag spana på hur det går med lekhinken :slight_smile:

1 gillning

En lördag? Vilka tillgångar har du? :grinning:

1 gillning

Mycket intressant diskussion. Är själv 63 och egen företagare som insett att det kan behövas lite planering. Inser att det mest ekonomiskt optimala är att lägga bolaget i träda (vad jag fattat så långt!). Men, jag vill fortsätta arbeta även efter 67! Om hälsan tillåter förståss.
Då uppstår några frågor/vägval:

1. Är det så att om jag lägger bolaget i träda får jag inte fakturera för värde jag lämnar till mina kunder? Vare sig från trädabolaget eller annat bolag?
  2. Om jag har fulla periodiseringsfonder - kan jag ta ut lön under träda-perioden?
  3. Måste det vara diskret förvaltning av kapitalet eller kan jag jobba aktivt med förvaltningen själv?
  4. Om jag fortsätter driva bolaget, jobbar 25-75% och fakturerar. Väger fördelarna med lägre skatt och arbavg, påfyllning av pension över nackdelarna att jag så småningom behöver ta lön på kapital som redan är skattat?
  5. Jag liksom många av er andra företagare undrar över var gränsen går för när det “lönar” sig med träda-upplägg. Går det att simulera nivåer? Finns det ett break-even? Alltså hur stark behöver BR vara?
  6. Återigen, om jag får vara frisk, vill jag gärna fortsätta min verksamhet uppemot 70-års åldern (om nån vill ha mig :-). Skall jag då lägga i träda och få ut pengarna när jag är typ 76-80! Vem är jag då? Vad kan jag göra med pengarna då?
  7. Vet att det finns olika uppfattningar kring vad lämna till nästa generation. Jag vill i alla fall skapa bra förutsättningar för mina barn (båda 20+). Hur kan det funka att göra dessa till delägare och successivt lyfta över ägarskapet till dem?

Oj, vad många frågor jag har! Som ni förstår har jag funderat en stund. Får flashbacks till föreläsning i finansiering (läääänge sedan!) - å ena sidan, å andra sidan, efter fem olika möjliga lösningar förstod jag allt mindre …

Tack @Susanne_Lacke att du fick mig gå igång! Tack också till @Monica för all klokskap du så generöst delade i podden. Och förståss till @janbolmeson och @carolinebolmeson som möjliggör dessa fantastiska konversationer

1 gillning

Utifrån dina funderingar/frågor skulle jag säga. Släpp trädaspåret och utforska andra spår först.

Mycket av det du fundrar på funkar inte, eller riskerar hamna i gråzonen mot trädaupplägget. Nackdelen med träda är då också att du inte får kvitto på att det funkat förrän du gör/utnyttjar/deklarerar det efter 5år OCH får deklarationen godkänd.

Kan bli stor tidsspillan och skatteförlust om Skatteverket inte godkänner det som träda.

Sen beror det också på hur stora värden/eget kapital det finns.

1 gillning

Om det vore så väl

Mmmhhh det var visst lördag tog en stund innan jag fattade det :flushed:

1 gillning

Ställde precis den frågan i ett annat svar o jag tänker vill man ha sin fulla frihet så är det nog ingen bra ide att lägga bolaget i träda Vad jag tänker är att när jag e less o inte vill mer då vill jag ändå kunna förvalta mitt kapital Då har jag ju plötsligt tid med det o om träda o aktiv förvaltning hör ihop det vet jag inte men det måste ju vara tillåtet ha pengar investerade o låta jobba för dig i ett vilande bolag eller det kanske räknas som inkomst också Isf blir det ingen träda för mig Jag vill kunna leva mer el mindre på avkastningen
Min pension har jag misskött å det grövsta så detta är min chans att äntligen få bli fri göra vad jag vill när jag vill och hur länge jag vill utan piska på ryggen och ha råd med att bara få ta det lugnt

Vill du själv pilla med bolagets tillgångar regelbundet räknas det inte som träda som jag förstått det.

Eller snarare riskerar vid en eventuell granskning NÄR du väl skattat fram pengarna efter 5 år att inte godkännas som träda. Vips räknas allt som vanligt uttag utan träda och skatten på allt blir oplanerat hög.

Det är liksom det här som är lite klurigt med träda. Du får inget facit i förväg. Facit får du först när du redan har skattat fram pengarna efter 5år och eventuellt får deklarationen granskad. Med risk att Skatteverkets handläggare bedömer att du inte uppfyller de lite diffusa kraven för träda. Då går det i regel inte heller att backa utan gjort är gjort och skatteeffekten blir som den blir. Därav att @Monica poängterade att många gör ett ”test” med en mindre summa första året efter 5års träda.

Tyvärr är många skatteregler lite av en ”bedömningssport”. Där man till slut, vid en eventuell granskning, är i händerna på den enskilda handläggarens bedömning. Tycker du då att ett beslut är fel är det då du som ska bevisa att du har rätt och att handläggaren har fel.

Hej Susanne,

När det gäller "träda-bolag/“karens-bolag”, “5-25 bolag” men även reglerna i allmänhet så är min uppfattning att det finns en hel del missuppfattningar.

Jag skriver lite nedan om det, men du får mitt svar på frågan om placering och trädabolag överst. Jag skulle kunna skriva i princip hur långt som helst så jag förstår om det blir mycket information på en gång.

Kapitalförvaltning i trädabolag
Min uppfattning är att det absolut är möjligt att bedriva kapitalförvaltning själv i ett aktiebolag samtidigt som den s.k. träda perioden pågår. Det gäller under några förutsättningar, men min uppfattning är att de stämmer väl överens med de allmänna rekommendationerna på forumet.

Om du placerar kapitalet i någon/några fonder och sedan antingen låter kapitalet vara under trädaperioden eller gör någon/några ombalanseringar av portföljen per år. Jag skulle inte rekommendera fler än halvårsvis eller kvartalsvis (desto färre, desto bättre) så är min absolut uppfattning att det inte medför att du är verksam i betydande omfattning (avbryter trädaperioden).

Det är inte klarlagt exakt hur många transaktioner som får göras för att avbryta trädaperioden, men det finns fall där relativt många transaktioner skett utan att påverka trädaperioden. Se bl.a. Skatterättsnämnden 25-09/D med mellan 11-47 transaktioner per år under en treårsperiod. Det kan noteras att personen tog ut lön från bolaget under perioden och trädaperioden ansågs ändå fortlöpa.

Standardsvaret i branschen är annars att man ska lägga pengarna i s.k. diskretionär förvaltning under trädaperioden. Vilket inte är ett dåligt råd skattemässigt, men då får man väga in kostnaderna för den diskretionära förvaltningen mot risken att man själv anses för aktiv i förvaltningen vid bedömningn av trädaperioden.

Kvalificerade andelar, träda och beskattning
Enklast är att förklara begreppen ur ett perspektiv från ett konsultbolag där man är ensam anställd.

Förenklat kan man då säga att aktierna i ett sådant konsultbolag är kvalificerade under samtliga år som ägaren (eller närstående till ägaren) jobbar i bolaget med konsultverksamheten. Under denna period så beskattas utdelningar/kapitalvinster som lämnas till aktieägaren upp till ett gränsbelopp med 20 % skatt.

Utdelning/kapitalvinst över denna nivå beskattas som inkomst av tjänst progressivt upp till 90/100 inkomstbasbelopp (IBB) det s.k. takbeloppet.

Efter att tjänstebeskattning skett upp till takbeloppet beskattas utdelning med 30 % skatt.

Gränsbeloppet?
Gränsbeloppet är antingen ett schablonbelopp (men man får endast använda schablonen i 1 aktiebolag per år), vilket uppgår till 2,75 IBB per år. Det motsvarar knappt 200 tkr för 2023 och strax över 200 tkr för 2024.

eller

Huvudregeln med lönebaserat utrymme. Det lönebaserat utrymmet beräknas förenklat utifrån 50 % av bruttolönerna i bolaget/koncernen. Det är vissa särskilda beräkningar som jag inte ska gå in på exakt här men för en ensam konsult som tar ut lön till brytpunkten (under 65) om ca 600 tkr per år i bruttolön så bör gränsbeloppet kunna bli ca 300 tkr. Det är något som ofta missas av redovisningskonsulter som ofta tänker att schablonbeloppet är enklast/bäst när det inte finns så många anställda.

Utdelningsmöjligheter, lön och träda
Om det är “värt” att ta en trädaperiod beror på hur mycket kapital som finns i bolaget.
Om bolaget har ett eget kapital om ca 5 mnkr och aktieägaren har nyttjat gränsbeloppet varje år så blir en utdelning relativt kostsam då ca 200-300 tkr beskattas med 20 % och ca 4,7-4,8 mnkr beskattas i tjänst med upp till ca 55 % skatt.

Många väljer då att sluta arbeta i bolaget under en 6 årsperiod.
Man tar då utdelning upp till gränsbeloppet under 5 år när man är passiv i bolaget och det sjätte året tar man ut resterande kapital till 25 % skatt. Fördelen med detta är att man inte beskattas i tjänst för utdelningen och nackdelen är såklart att man inte får ut kapitalet privat direkt utan måste vänta under träda-perioden.

Min uppfattning är att det är möjligt att ta ut lön, men det finns ett annat alternativ till att ta ut lön som ofta förbises. Om man har t.ex. pensionsinkomster/tjänsteinkomster på ca 250 000 kr om året så kan man ta en utdelning upp till gränsbeloppet (beskattning 20 %) och sedan ytterligare utdelning om ca 350 000 kr som beskattas i tjänst (men utan arb.giv avgifter, jobbskatteavdrag)

Totalt har du då tagit utdelning om ca 550 tkr varav ca 200 tkr beskattas med 20 % och resterande 350 tkr beskattas i tjänst men under brytpunkten så till ca 30-35 %.

På det sättet kan man alltså ta ut ytterligare utdelning för att fylla på pensionen, men utan arbetsgivaravgifter. Har man inte skattepliktiga intäkter i bolaget utan kapitalet förvaltas i en kapitalförsäkring och ingen P-fond från tidigare år så bör detta vara mer fördelaktigt än lön.

Möjliga förändringar
Slutligen bör man även vara medveten om att regeringen har tillsatt en utredning för att föreslå förändringar kring reglerna om kvalificerade andelar. Utredningen ska presenteras i maj 2023, man bör därför vara lite försiktig med att planera alldeles för långt framåt då lagstiftningen på området har varit under förändring flera gånger. Senast den ändrades var 2014, men det var också ett förslag uppe ca 2018 om förändringar som dock inte gick igenom.

1 gillning

Tyvärr finns det väl fortfarande väldigt mycket å ena sidan och å andra sidan.
En fråga som vore intressant att ställa är om tanken är att barnen ska ta över själva verksamheten eller enbart en del av kapitalet?

Eftersom att schablonbeloppet är per person så är det inte helt ovanligt att en förälder bildar varsitt eget aktiebolag till barnen där man sedan (på rätt sätt) för över kapital från verksamhetsbolaget till barnens bolag. T.ex. ca 1 mnkr till vardera bolag. Barnen kan då under en femårsperiod ta ut kapitalet till 20 % skatt utifrån ett schablonbelopp om ca 200 tkr per år.

Notera att detta kan påverka planer på träda m.m. och bör diskuteras igenom med en rådgivare för att hantera frågan på rätt sätt, men den möjligheten finns enligt min uppfattning.

2 gillningar

Skatteverket gör en avdömning inom fyra delar: kapitalbelopp, antal timmar du lägger ner, omsättningen på transaktionerna under året samt antal transaktioner. Varje enskild del behöver vara rimlig.

Det mest aktuella fallet som gått igenom i Högsta förvaltningsdomstolen hade:

• 7,5 MSEK i investerat kapital
  • La mindre än 10 h/år på att hantera investeringarna
  • Omsättningen på transaktionerna (köp/sälj) var 1,4 miljoner
  • Antalet transaktioner under året var 52.

Så om alla fyra delar håller sig under detta så “ska det vara ok”. Jag pratade med Wolters Kluwer i förra veckan och de sa att ingen har provat högre belopp, tex 10 miljoner så de rekommenderade att inte överskrida ovanstående.

2 gillningar

Tack @Jasen för bra idé kring att föra över pengar till barn. De skall inte ta över själva verksamheten! Hade inte klart för mig den metod du föreslår. Självklart kollar jag med rådgivare. Fantastisk kunskap som finns här på forumet att bolla med.