Ny här i gruppen, men har varit inne och läst en del.
Jag ska sälja min del i ett företag som jag äger 10% i, försäljningen kommer ge mig 5mkr.
Vill jag ta ut pengarna direkt kommer jag få skatta ca 58%.
Därav kommer jag starta ett aktiebolag som jag sedan sätter i träda i 5år, man kan ta ut 200tkr/år i utdelning till ca 20-25% skatt. Efter 5år behöver jag bara skatta 25% på kapitalet som finns kvar efter 5år.
Nu är min fråga, jag kommer placera/investera 4mkr, vilande i 5år. Skulle ni placera dom i ett sparkonto eller i en fond??
Jag kan inte göra några förändringar efter att jag först placerat dom, eftersom aktiebolaget är vilande (i träda)
Jag var i samma sits som dig, sålde och är nu i träda.
Jag satte undan ca 80% i global indexfond och Sverige indexfond i en vanlig kapitalförsäkring. INTE diskretionär förvaltning som banken sköter. Min plan är att INTE röra pengarna i kapitalförsäkringen fören den dag det ska tas ut privat.
Resten på sparkonto för att betala för årsbokslut och för utdelning kommande år…
Funderat över att istället ta ut lön till brytpunkt, sätta av till tjänstepension och/eller direktpension samt ta utdelning istället för träda? Kan eventuellt bli bättre skattemässigt.
Kan det bli aktuellt att använda bolaget för att konsulta via? Köpa fastigheter/andra tillgångar? Bil?
Jag har valt att inte köra träda-upplägget utan istället ta en kombination och lön och utdelning. Pengarna till största del i ett vanligt depåkonto eftersom löneuttaget i bolaget (i mitt fall dotterbolaget) ger ett förlustavdrag jag kan kvitta mot eventuell vinstskatt från fondförsäljningar.
Vad som blir bäst i ditt fall tänker jag delvis beror på hur din övriga plan ser ut. Du kan ju inte leva helt på dessa pengar, men om de ska utgöra en del av din inkomst för att exempelvis kunna jobba mindre tycker jag ”min” lösning är bra. Ska de konsumeras utöver annan inkomst känns trädalösningen mer attraktiv.
Der förslag för förändring som ligger just nu hamnar schablon utdelning på 300k och om jag inte minns fel är det föreslaget att trädan ändras till 4 istället för 5 år.
Kom ihåg att du i princip inte kan ha ett annat bolag under tiden du är i träda.
Det är samma som jag lutar åt, eventuellt att jag placerar hälften av pengarna på ett sparkonto, hälften i en fond för att sprida ut riskerna. Världsläget är ju lite instabilt och en börskrasch är väl inte helt omöjlig.
Frågan är dock vilken bank jag ska välja när jag startar mitt träda bolag. Har allt i Swedbank idag men tycker att servicen är under all kritik, men frågan är om någon annan bank är bättre?! Om jag vill placera en del av pengarna i et sparkonto så har ju andra banker bättre inlåningsräntor.
Det är samma som jag lutar åt, eventuellt att jag placerar hälften av pengarna på ett sparkonto, hälften i en fond för att sprida ut riskerna. Världsläget är ju lite instabilt och en börskrasch är väl inte helt omöjlig.
Frågan är dock vilken bank jag ska välja när jag startar mitt träda bolag. Har allt i Swedbank idag men tycker att servicen är under all kritik, men frågan är om någon annan bank är bättre?! Om jag vill placera en del av pengarna i et sparkonto så har ju andra banker bättre inlåningsräntor.
Vart kan man läsa om det förslaget? Mitt bolag kommer sättas i träda 1 januari 2025, och innan dess är det säkert inte ändrat vilket troligen gör att det blir de gamla reglerna för min del.
Du skriver att du ska starta ett aktiebolag efter att du sålt dina andelar. Betyder det att du äger andelarna i företaget som du äger 10 % privat? För i sådana fall så styrs beskattningen efter bolaget du äger 10 % i. Hade du ägt andelarna i ett bolag så hade du kunna sätta det bolaget i träda och göra utdelning till lägre skatt när dina andelar hade räknats som okvalificerade.
Värt att notera är att det är helt ok att göra omplaceringar av tillgångar i ett bolag som är i träda. Hittills finns inget rättsfall där andelar bedömts som kvalificerade med hänvisning till kapitalplaceringar. Detta är kollat med skattejurister från Deloitte
Jag använder SEB. Jag valde att köra fasträntekonton på 1,2 och 3 år för att få bättre ränta och ändå kunna ta utdelning från respektive konto när det är dags. Utöver det har jag även en slant på ett vanligt sparkonto för löpande utgifter. Jag startade kontona i slutet av året så de löper ut lagom till årsskifte.
I ett trädaupplägg tror jag mer på att det ska vara så smidigt som möjligt än så hög ränta som möjligt på ett sparkonto. Avkastningen kommer du primärt få från din KF. Och även om ingen ”åkt dit” för att göra omplaceringar så är det ändå en bedömningsfråga från fall till fall. Det finns inget facit så det är nog sunt att försöka låta bli att göra för många omplaceringar och transaktioner. Inte värt att riskera dessa 5 år. Bättre att köpa brett och sitta lugnt i båten.
Jag använder även SEB privat och fick bättre förhandlingsläge på andra saker, tex bolåneränta när jag samlade mitt kapital där.
Om du äger andelarna privat så uppstår en kapitalinkomst när du säljer och därav en skatt (precis som när du säljer aktier på börsen). Den skatten ser olika ut beroende på företaget klassas som ett fåmansföretag eller inte. Klassas det inte som ett fåmansföretag är skatten 30 %. Klassas det som ett fåmansföretag så är det olika skattesatser om andelarna räknas som kvalificerade eller okvalificerade. Du kan hitta mer info t ex här länk
Du kan alltså tyvärr inte föra in pengarna från försäljningen i ett AB, lägga det vilande och sedan ta ut pengarna till lägre skatt. En möjlighet kan vara att innan försäljningen lägga aktierna i en privat kapitalförsäkring för onoterade aktier som t ex Kaptena erbjuder
Det är absolut en befömningsfråga men värt att notera att Deloitte (som är väldigt försiktiga) ser det som ytterst osannolikt att Skatteverket skulle anse att kapitalplaceringar räknas som arbete i betydande omfattning (såtillvida du inte placerar pengar 40 timmar i veckan). I de rättsfall som finns har den bedömningen aldrig gjorts. Min erfarenhet är att de jurister som varnar för att göra detta ofta arbetar på bolag som erbjuder diskretionär förvaltning där de kan ta ut en avgift för att förvalta kapitalet åt dig
Jo det tror jag ska gå. Så gjorde jag när jag sålde min andel i ett fåmansbolag. Du kan sälja dina andelar till ditt eget bolag i en underprisöverlåtelse enligt principen jag länkar till ovan. Detta gör du direkt innan försäljningen av aktierna i bolaget ske till den nya ägaren. Du ska alltså starta ditt holdingbolag/trädabolag och göra transaktionen innan detta. Då utgår ingen skatt på försäljningen utöver den privata skatten på det underpris du satte. Matchar du detta med ditt utdelningsutrymme i bolaget du sålde av blir skatten på den delen 20%.
Spännande! Läste på lite mer och det verkar vara som du säger att du under vissa omständigheter kan sälja aktierna till anskaffningsvärde till ett holdingbolag inom EU du står som ägare till. Undrar hur ett eventuellt hembud ser ut i det läget, dvs om det i aktieavtalet står att befintliga ägare har förtur att köpa aktierna till den angivna kursen? Hursom, tack för bra förklaring!
I många aktieägaravtal står det att respektive ägare har rätt att sälja sin andel till ett av hen helägt bolag. Just på grund av denna konstruktion som låter dig skjuta upp skatt.