Det är så att jag skall sätta mitt bolag i “träda” för att mina andelar skall räknas som okvalificerade efter 4-5år. Har förberett det mesta för att detta skall ske innan årsskiftet, men då jag tänker göra detta utan att använda mig av diskretionär-förvaltning så undrar jag:
Om jag sätter in alla pengar i en indexfond, kan jag årsvis sälja ca 300k av fonder för att kunna genomföra den årliga utdelningen eller räknas detta som att bryta trädan för att jag inte har diskretionär förvaltning? Om ja, några tips på hur man bäst går tillväga för att genomföra motsvarade/slippa betala ca 50k/år i förvaltningsavgifter?
Om allt ligger i en och samma fond och att du bara avyttrar för att betala en beslutad utdelningen skulle jag påstå är lugnt. Du får ju göra mindre saker som krävs för att upprätthålla företaget så som att betala utgifter för att företaget ska kunna finnas kvar. Att sälja av fonder för att få fram likvider anser inte jag vara en nedriven verksamhet
Den vägledning jag har fått tidigare i liknande fall är att ett bolag (fåmansföretag) i träda inte får dela ut under trädaperioden då delägaren/na (förutsatt denna/dessa också sitter med i styrelse) ur skattetekniskt hänseenden återigen anses vara verksam/ma i “betydande omfattning” i företaget genom ett beslut om utdelning.
Att förvalta pengarna i indexfond kontra diskretionär förvaltning spelar däremot ingen roll.
Det bästa tipset är väl att kontakta Skatteverket för att vara helt säker - det är ju en riktigt sur process att behöva starta om när man väl har siktet inställt på ett visst datum att casha ut
Hmm, angående utdelning är detta tvärtemot allt jag hört och läst gällande träda.
Att kontakta Skatteverket är ju en möjlighet men är knappast något att lita på då hela trädakonceptet känns som ett loophole som ingen vill täcka igen - därav inga tydliga regler vad som faktiskt gäller.
Jag hoppas att du har rätt! Den vägledning jag fick har några år på nacken och det är fullt möjligt att mina konsulter körde med många lager av hängslen och livrem..
Jag är i samma situation. Har gjort mig en portfölj av en hel del aktie- samt räntefonder. Har tänkt ombalansera 1-2 gånger per år samt sälja av för att ta utdelning och ev för att täcka KF-skatt vid behov.
Har inte sett det som problematiskt då jag inte “driver intäkter” till bolaget i sådant läge. Så så tänkte jag göra, iallafall
Jag kör ju då diskretionär förvaltning via PB och har så gjort sedan 2020 och har tänkt att nästa år försöka ta min första utdelning till 25% skatt, facit om skv har några synpunkter kommer ju dock inte förens bokslutet som görs i början av 2027. (har tidigare maxat utdelning enligt förenklingsregeln varje år till 20% vilket är helt ok att göra trots träda)
Jag ser inte att skatteverket skall ha några synpunkter på om du säljer av innehåll för din årliga utdelning, jag har hanterat det dom sista 5 åren med att lägga det jag tänkt dela ut till 20% varje år i olika fastränteplaceringar, vilket har fungerat bra för min situation och riskbenägenhet.
Jag hade planer för några år sen att flytta allt till lysa men då jag redan kört PB ett par år så kom jag på bättre tankar och förhandlade fram så jag inte behövde ha bankens “dyra” fonder utan kunde välja mina egna med låga avgifter.
Visst jag får betala några tusenlappar om året för PB vilket jag accepterat för att inte röra om för mycket i grytan mitt i trädaperioden.
Mitt tips är väl att välja en väg och inte ändra för mycket.
Jag har arbetat en hel del med dessa frågor inte minst under min tid som anställd på Skatteverket med granskning av K10:or.
Mitt uppfattning är att det finns en omotiverat stor rädsla för att ägarens aktiviteter ska bryta karensen.
Det krävs att ägaren eller närstående är “verksam i betydande uppfattning” i företaget, ett dotterföretag eller i ett annat företag som bedriver samma eller likartad verksamhet. Med verksam i betydande omfattning menas att de insatser du gör som ägare ska ha väsentlig betydelse för vinst- eller värdeskapande i bolaget.
Att köpa och sälja lite aktier för att på så sätt förvalta kapitalet under karenstiden är inte insatser som gör att du som ägare ska anses ha gjort arbetsinsatser av väsentlig betydelse i företaget. Det är inte ditt arbete som påverkar värdeutvecklingen på de fonder eller aktier som du säljer.
Det finns en antal avgöranden från Högsta förvaltningsdomstolen från tidigt 00-tal som behandlar just frågan om kapitalförvaltning i AB kan leda till att ägaren ska anses ha varit kvalificerat verksam i bolaget (RÅ 2004 ref. 61, RÅ 2004, not. 125, RÅ 2004 not. 162, RÅ 2009 not. 68). Inte i något av dessa fall har HFD bedömt att ägaren varit kvalificerat verksam.
Om ägaren däremot har som affärsidé att bedriva omfattande handel med värdepapper i bolaget, så kan det hamna i ett annat läge. Men det är ju sällan det är aktuellt.
Tack för ditt svar! Har fått liknande svar från skattejurist på Deloitte och skönt att höra att det verkar stämma från någon med erfarenhet från Skatteverket. Tack!