Halloj! Jag har drivit företag i +10 år, och i höstas startat holdingbolag. Som typ bara legat sen dess.
Tanken är att kunna flytta över överskott till holdingbolaget, spara i kapitalförsäkring till pension och vara redo för en eventuell försäljning av bolaget (som i så fall ligger många år bort).
Men nu till min fråga: jag har inte gjort det här förut, så har inte riktigt koll på vilken ordning det är smart att göra allt. Försöker läsa på men blir inte så klok av det.
Kommer att träffa en rådgivare om någon vecka men vill gärna få era kloka tankar inför det, och bokslutet som kommer hyfsat snart!
Ännu har jag inte sålt mina aktier i det egna bolaget till holdingbolaget så just nu bara två bolag jag äger.
Hur ska värdet sättas för bolaget? Hur sker den transaktionen, betalar bolaget ut till mig privat?
Är det smartast för mig att vara anställd i holdingbolaget eller verksamhetsbolaget? Det är bara jag som är anställd där, övriga aktiva i verksamheten fakturerar från egna bolag.
Hur funkar det egentligen med utdelningsutrymme? Borde jag satsa på att fakturera över pengar till holdingbolaget eller låta dem vara kvar i verksamhetsbolaget inför bokslut?
Många frågor, hoppas på många svar eller följdfrågor!
Vad äger ditt holdingbolag om inte din ursprungliga verksamhet? Eller ska jag förstå det som attdu i nuläget har 2 olika bolag?
Beroende på vad du vill göra så skulle jag kontakta en jurist som är införstådd med skattejuridik.
På dig låter det som att du vill betala så lite skatt som möjligt. Enklast är väl att lägga ditt ursprungliga bolag i träda i 5 år och plocka ut utdelning till brytgräns för 3:12-bolag. Ser inte riktigt vad en fsg av aktier i det ursprungliga bolaget kommer att generera för eventuella skattevinster.
Nja, syftet är framförallt inte att minimera skatt, även om jag inte vill betala mer skatt en nödvändigt. Snarare är syftet att kunna flytta de pengar som hör till “mig” i verksamhetsbolaget till (det blivande) holdingbolaget, eftersom vi är flera som är involverade i verksamhetsbolaget. När jag startade det var jag själv, men nu är vi ett gäng med personer.
Framåt kommer alltså det överskottet som hör till mig att faktureras till holdingbolaget är tanken.
Och det jag funderar på är alltså just hur och när jag gör själva uppstarten med holdingbolaget, dvs aktieöverlåtelsen, till vilket pris, och sen i nästa steg utdelning mm.
Som sagt; skattejurist om det rör sig om stora värden. Mindre värden kan du nog ta och få dig ett gott hum genom att läsa lite praxis från skatterättsnämnden. Av ditt inlägg att döma påminner det ganska mycket om advokat-firmor som varit uppe för prövning i nämnden.
Värdet brukar sättas till din k10:a eftersom den brinner inne vid en transaktion. Dock triggar det skatt när det görs, varpå du bör räkna på det innan du gör något.
menar du att ett verksamhetsbolag enbart har konsulter och inga anställda? Anställningen bör vara där arbetet utförs och för dig blir det verksamhetsbolaget.
Fakturera inte över något. Holdingbolaget är säkert inte momsregistrerade och jag tolkar dig som att holdingbolaget ska ta hand om överlikviditeten vilket bör delas ut från verksamhetsbolaget.
Lämpligt att genomföra ett andelsbyte eftersom det inte triggar skatt (uppskjuten beskattning till framtiden). Sparat utdelningsutrymme går då inte heller förlorat.
Rimligt att vara anställd i verksamhetsbolaget.
Mycket vanlig transaktion men du bör koppla på en jurist. Blir något steg fel kan det leda till oväntat skatteläckage. Krävs tex att man gör detta vid rätt tidpunkt på året med mera. Det är en väldigt vanlig transaktion om man tex funderar på att sälja sitt bolag i framtiden (då kan pengarna ligga i träda i holdingbolaget).
Hej jag har gjort samma sak själv och kan bara hålla med, du behöver ta hjälp av en skattejurist och din ekonomibyrå eller revisor. Det är viktigt att alla transaktioner finns väl dokumenterade och i rätt kronologisk ordning.
Om du som jag har olika typer av tillgångar som ska flyttas, tex andelar dotterbolag, andra onoterade aktier, kapitalförsäkringar mm blir det snabbt avancerat. Tex kommer en noggrann jurist (och de är de av naturen alla) påstå att du inte kan överlåta kapitalförsäkringarna utan att de måste säljas och sedan återköpas i nya moderbolaget, där kommer nog du få andra råd av bankerna som har färdiga överlåtelseblanketter.
Ingen vet nog egentligen vad som gäller, vill man vara 100% säker eller räcker 95%? Ska du sälja vill du kanske invänta årsskiftet pga tidpunkt för schablonskatt eftersom du ändå kommer behöva betala den utifrån värdet 1/1 samt evt ytterligare insättningar. För mig blev det väldigt snyggt och rent efteråt men har ändå kvar en del tillgångar i dottern som blev för bökiga att flytta. Lycka till!