Fnular på att överlåta mitt 100% privatägda Eget AB till ett 100% privatägt holdingbolag. Har enligt senaste deklarationen ett litet sparat utdelningsutrymme. Har ett fritt eget kapital som är lite större och det kommer vad det verkar att fyllas på med en hel del mer nu när året tar slut.
Om det blir så att jag gör slag i saken, så kommer jag att ta hjälp av en redovisningskonsult eller dylikt, men gillar att tänka igenom saker först.
Har räknat med att ta en utdelning enligt huvudregeln från mitt Eget AB under 2022 på drygt 250k eller så. Har tagit ut mindre än så under 2021 pga osäkerheter kring pandemin osv. Frågan är om jag borde göra en extra vinstutdelning redan 2021 och fixa utdelningen för 2022 innan jag gör överlåtelsen?
Har inget stort behov av pengarna, de skulle bara in på någon av mina FIRE lysa men gillar att ha pengarna under privat kontroll.
Stäm av att du nyttjar hela ditt lågbeskattade utrymme. ( I de fall det inte är ett alternativ bör man överväga ett andelsbyte).
Du kan ta utdelning innan försäljningen om du har tillräckligt fritt eget kapital och utdelningsutrymme. Tänk på att du får ett nytt underlag för utdelning i början av 2022, och att den senaste deklarationen som du lämnat är för 2020 års utdelning. Har du nyttjat 2021 års underlag? Vissa av skatteprogrammen som revisorer och red. konsulter har kan lätt räkna möjlig utdelning framåt, så du kan kolla där.
Bra att göra förändring i ägande direkt efter årsskiftet (innan första lönen) pga. löneunderlagsreglerna. Annars risk att tappa underlag där.
Om du inte har fritt eget kapital i början av 2022 för att täcka utdelningen medräknat nya underlaget kan du istället göra en vinst vid försäljningen (givet att bolaget är värt minst så mycket). Det beskattas på samma underlag och till samma skattesats.
Om du har uppfyllt löneunderlagskravet för 2021 och bildar Holding innan årsskifte, får du schablonutrymmet i Holding för 2022, och kan räkna huvudregeln på det befintliga innan försäljning (lön 2021 styr utrymme för utdelning 2022).
Har 170tkr i fritt eget kapital just nu (från räkenskapsåret 2020). Enligt senaste deklarationen har jag (baserat på 2020:s underlag, 2019 års löner) 20tkr i sparat utrymme. Har inte tagit ut maximal utdelning i år baserat på 2020:s underlag.
För det förkortade räkenskapsåret 2021 (pga omläggning från brutet till kalenderår) ser jag ut att gå med 200tkr i vinst före skatt för fem månader.
De jag använde för att ombilda till AB från EF använder Wolter Klüver om jag inte minns fel, så de kan absolut räkna på det. Kan ju börja med att höra vad de tror att deras hjälp med detta skulle kosta.
Jag hade velat va säker på att det är rätt och även om bolagen inte behöver det enligt krav så hade jag velat vara på den säkra sidan. Finns säkerligen många duktiga redovisningskonsulter som fixar det också…
Fick dock ingen svar på hur du som privatperson tänkte äga bolagen…
Tänk på att starta HoldCo i samband med överlåtelsen (s.k andelsbyte), annars tappar du utdelningsutrymmet.
Jag gjorde exakt samma sak nyligen (överlät privat AB till HoldCo) men hade upprättat HoldCo redan innan och fick då skatta fram allt, genom att sätta anslaffningspriset på aktierna till K10 utrymmet.
Ta kontakt med en skatterådgivare innan du sätter igång.