Bolagsstruktur med tre bolag - var ska jag ta utdelning och ha min kapitalförsäkring?

Hej!

Har skapat ett holdingbolag nyligen som äger aktier i 3 bolag:

1. Bolag 1. Skapat och ägt av mig (100 %) sedan flera år. Mitt första bolag. Överförde alla aktier till mitt holdingbolag. Tar ut min lön här och har tagit utdelning varje år sedan 2019.

2. Bolag 2. Äger 25 % av aktier där min kollega äger resterande delen. Ingen utdelning ännu. Ingen lön. Har tänkt att fakturara detta bolag från bolag nr 1 i senare skede.

3. Bolag 3. Nyskapat bolag. Verksamheten har ännu inte börjat. Äger 50 % av dessa aktier. Min kollega äger resten.

Det var min redovisningkonsult som sa att det är fördelaktigt att ha holdingbolag.
Jag har fortfarande inte fattat riktigt ännu.

1. Kan någon förklara hur det blir med utdelningen som tas ut 2024? Mestadel av mina pengar finns i bolag nr 1. Kommer utdelningen överföras till holdingbolaget där jag tar ut utdelningen? Kan jag överföra mitt maximala utdelningsutrymme som finns sparat i bolag nr 1? Om jag nu hade utdelning i bolag nr 2 och nr 3, kommer dessa att föras över sedan till holdingbolaget också och kommer jag då få ännu mer utdelning?

2. Var ska jag ha min kapitalförsäkring? Har en nu i bolag nr 1, dock väldigt lite kapital i denna. Ska jag istället öppna en KF i holdingbolaget?

3. Redovisningskonsulten sa att det är bra att ta ut lön i ett av bolagen för att det gynnar mig i helthet då jag holdingbolag. Jag har inte riktigt förstått hur.

Som ni märker har jag inte helt koll på det här, det allt är väldigt nytt, senaste 2 månaderna har allt skett.

Tack i förväg.

Hälsningar,

Hej du!

Du bör alltid ta din lön i bolag 1 då huvudregeln för utdelning till låg beskattning grundar sig i procentuell ägarandel. Enkelt förklarat så har du möjlighet att ta 50% av din lön som utdelning till 20% skatt ifall du betalar ut lönen i bolag 1. Utdelningutrymmen i dotterbolag flyttas upp till Holding så länge du äger över 50% av dotterbolaget.

Din möjlighet till utdelning från holdingbolaget till 20% beskattning beror på när bolaget förvärvade aktierna. Du kan alltid ta en utdelning enligt förenklingsregeln 2024. Tyvärr så försvinner din K10 från bolag 1. Ett vanligt sätt är dock att transaktionen sker till k10-beloppet (så länge det är under marknadsvärdet)

Jag tycker du bör spara allt kapital som är överlikviditet i holdingbolaget.

2 gillningar

Tack för svaret,

1. Så i de bolag där jag äger 25 % (bolag nr 2) och 50 % (bolag nr 3) så flyttas inte utdelningsutrymmet till holding? Då tar jag direkt ut utdelning från dessa?
  2. Så mitt sparade utdelningsutrymme sparat från bolag nr 1 i flera år, har försvunnit? Jag måste alltså börja om? Det var inget som konsulten berättade om…
  3. Varför spara allt överkapital, varför inte investera i KF?
  1. Det är det lönebaserade utrymmet som inte flyttas om du inte äger över 50% av ett bolag. Så bolag 2 och 3 gör då ingeting nu mer för dig när det gäller utdelningar. Utdelningarna som går upp till holdingbolaget är alltid skattefria däremot.
  2. Korrekt det är nu dessvärre helt försvunnet och som @Paladium sa så skulle du ha sålt bolag 1 för hela de sparade utdelningsutrymmet till ditt holdingbolag så hade du fått ut det till 20% beskattning. Detta förutsätter att värdet på bolaget fanns där. Hade det ingenting i sig så kunde du ändå inte ta ett sådant pris. Du kan alltid sälja ett privat bolag billigt till ett företag men försöker du ta överpriser kan du väcka skatteverkets intresse och det vill man inte riskera.
1 gillning

Ok då förstår jag. Bara för förtydliga det, utdelning från bolag 2 och 3 går upp till holdingbolaget eller inte? Hur räknas utdelningsutrymmet i holdingbolaget? Är den en summering av lönebaserade utrymmet från bolagen nr 1 och 3/12-regeln i bolag 2 och 3?

1. Utdelningarna går till ditt holdingbolag skattefritt. Men du får inte med dig något löneunderlag för utdelningsutrymmet i ditt holdingbolag.
    Därför bör du ta lön i bolag 1 så länge det går.
    Observera att om bolag 1 enbart fakturerar bolag 2/3 för sina tjänster kan Skatteverket ha åsikter om detta. Jag hade rekommenderat att du därför även ha andra kunder.

2. Nu vet vi inte hur transaktionen har genomförts. Men den vanliga rekommendationen är att göra ägarskiften i januari för att holdingbolaget ska ha ägt dotterbolaget från första löneutbetalningen. Värdet på transaktionen brukar då sättas till K10-beloppet. Kolla med konsulten!

3. Överlikviditet i mina ögon är pengarna som överstiger bolagets behov för att driva verksamheten och att du redan fullt nyttjat din k10. Dessa pengar hade jag förvaltat i holdingbolaget i en KF eller depå beroende på smak.

Alla utdelningar från bolag 1,2 och 3 går till holdingbolaget givet att bolaget är ägare till aktierna.

Ditt holdingbolag får enligt huvudregeln 50% av lönesumman i bolag 1. Inget löneutrymme från bolag 2 eller 3 då de inte ägs till över 50%.
Givet att du tar rätt lön i bolag 1.

Du har vara en k10 från ditt holdingbolag. De andra bolagen ägs inte längre av dig privat.

Tack, nu är det mer klart. Ja, förstår att jag har K10 på holdingbolaget.

Bara ett räkneexempel:
Bolag nr 1: Total lön 612 000 kr. Enligt huvudregeln är 50 %, 306 000 kr. Utdelning 200 000 kr
Bolag nr 2: Vi beslutar att ta ut 200 000 kr utdelning, där jag äger 25 %, vilket är 50 000 kr.
Bolag nr 3: Vi beslutar att ta ut 200 000 kr utdelning, där jag äger 50 %, vilket är 100 000 kr.

Utdelningarna flyttas till holding, dvs 350 k - skattefritt. Sedan tar jag ut maxutdelning, dvs. 306 000 kr till 20 % skatt. Har jag tänkt rätt?

Bifråga: Tänker skaffa en KF i holdingbolaget. Ska jag ha kvar min KF i bolag nr 1? För det blir överkapital kvar i det bolaget.

Yes, du tänker rätt! Snyggt.

Jag ser ingen större vinning i att ha en KF i båda bolagen. Men om det är lättare för den mentala bokföringen så kör på. Bolag 1 och holdingbolaget är koncernbolag, dvs att du kan låna/skicka pengar mellan bolagen som du vill.

1 gillning

Tack för svaret igen.

Vad ska jag göra med överkapitalet i bolag nr 1 då annars? Bolag nr kommer vara mitt huvudbolag där jag tar lön, köper och betalar det mesta?

Dela ut till holdingbolag. Ganska vanligt att löpande låna ut under året för att vid bokslut dela ut samma peng.

Mycket bra. Man lånar alltså ut från bolag nr 1 till holding?

Du delar ut pengarna till ditt holdingbolag, inte lånar. Utdelningen från bolag 1 till holding utlöser ingen skatt så den begränsning du har där är dina utdelningsbara medel, alltså ditt fria egna kapital. Du kan alltså dela ut alla dina vinster från bolag 1 till holding, men du har enbart 306 000 kr att därefter dela ut från holding till dig privat enligt huvudregeln på din K10.

Tack för svaret. Palladium skrev låna i sitt inlägg, varför jag frågade om det.
Jag förstår då att det inte behövs en KF på bolag nr 1 utan den bor vara i holdingbolaget.

Eftersom bolag 1 är 100% ägt kan du låna mellan bolagen. Men det är först vid en utdelning som du skyddat pengarna i holdingbolaget.

Ponera att första kvartalet går väldigt bra och du har överlikviditet i bolag 1, då kan du flytta dessa pengar till holdingbolaget för att placera i KF. Du behöver inte enligt min mening invänta bokslutet för att pengarna ska placeras. Sedan vid bokslutet bör en utdelning av beloppet göras för att lösa lånet.

Det som uppstår i bolag 1 vid flytt av pengarna är att kassan minskar men att bolaget har en fordran på holdingbolaget. När sedan utdelningen beslutas så löses fordran upp. (Givet att det är samma belopp)

Jag ser inga begränsningar i att löpande låna för att vid bokslut reglera via utdelning. Ser du det?

Det ska som sagt vara överlikviditet som placeras. Som i all risktagningar så kan placeringar sjunka i värde. Redovisningsmässigt så påverkas dock inte bolag 1.

Tack för svaren! Ska ta med detta till redovisningskonsulten.

Finns andra tips eller något att tänka på med holdingbolag?

1 gillning