Har lite frågor kring min tänkta bolagsstrulktur och skulle gärna vilja ha synpunkter om jag tänker rätt.
Min nuvarande situation ser ut som följande:
Har sedan tidigare ett AB, låt oss kalla det “Bolag Ett AB” som fungerat som rörelsebolag där alla kostnader/utgifter har hanterats hos SEB.
I “Bolag Ett AB” har jag tagit ut lön och utdelning varje år från mitt SEB konto. Till detta bolag har jag även upprättat en kapitalförsäkring hos Avanza Bank där jag fört över mina upparbetade vinster under åren. Denna kapitalförsäkring har ökat markant genom investeringar och har nu blivit ett betydande belopp som jag vill kunna använda mer fritt i andra företagsideer jag har.
Jag går därför i tankarna att upprätta ett Holdingbolag för att kunna samla mitt överskottskapital där istället, så att jag i framtiden är mer flexibel om jag väljer att upprätta fler dotterbolag i andra nicher än vad jag jobbar med idag.
Jag funderar t.ex på att upprätta 2st AB-bolag till. Ett fastighetsbolag samt ett inom hantverk & design.
Tanken är då att kunna “hämta” kapital från mitt Holdingbolag för att dra igång. Just nu är allt låst i “Bolag Ett AB”.
Tänker jag rätt här? Låter detta som en vettig väg att gå, dvs att starta ett Holdingbolag och föra över allt mitt sparade kapital där till en ny kapitalförsäkring som är kopplat till Holdingbolaget istället?
Undrar också hur jag rent praktiskt ska göra med alla bankkonton. Bör jag isf upprätta ett nytt företagskonto för Holdingbolaget hos SEB, för att vidare upprätta en Kapitalförsäkring hos Avanza (åt Holdingbolaget)?
Tacksam för inputs och om Ni tycker jag är inne på rätt spår.
Tycker du tänker rätt att fixa ett holding bolag . Går det inte att flytta den nuvarande kf från verksamhetsbolaget till holding bolaget ? Det gjorde jag men hade swedbank konto samt kf i swedbank till båda bolagen
Att flytta en KF till en annan KF ska inte vara möjligt vad jag förstått. Kommer först få sälja av hela innehavet, sen flytta över kapitalet till kapitalförsäkringen för Holdingbolaget, och därefter köpa tillbaka mina innehav.
Är det sedan rimligt att i framtiden plocka ut sin lön från Holdingbolaget istället för rörelsebolaget? Tankar kring det?
Jag har kört oren koncern men av olika anledningar ändrade jag om det där.
Jag tror att det är bäst att du skapar ett holdingbolag och köper det affärsdrivande bolagets aktier till nominellt värde av dig själv.
Fördelen med det är att du behåller historiken i det affärsdrivande bolaget. Det brukar underlätta i affärerna att ha något som redan har några bokslut i ryggen.
Med den här lösningen blir det lätt om du skall sälja det affärsdrivande bolaget i framtiden också.
Det där med en massa hobbys i bolag vete tusan. Känns dyrt. Du kan väl använda verktyg och penslar du köpt in i det affärsdrivande bolaget?
Vet inte om jag ska kalla det “hobbys”.
Det ena är ett fastighetsbolag, och de andra är ett större snickeri där kunderna redan står på kö.
Så jag tänker mig att det kanske är bäst att dela upp i ett separat bolag eftersom alla bolagen (3st) har så på olika niche så att det blir svårt att köpa “verktyg och penslar” i ett annat bolag i lång loppet. Tänker mig det är bättre att ha en vettig struktur?
Bör jag plocka ut lön ur Holdingbolaget framöver när allt kapital är allokerat dit?
Bolag 1 har nämligen drastiskt fått minskade inkomster och skulle med min nuvarande lön visa ett negativt resultat på årsbasis.
Tar jag lönen från Holdingbolaget istället så bör siffrorna se bättre ut. Bolag 1 får således inte lönekostnader över sig och skulle redovisa en vinst på årsbasis.
Eftersom allt upparbetat kapital ligger på Holdingbolaget vore det kanske bäst att ta lönen härifrån?
Alternatvit att man skulle åtvara en mindre summa på Bolag 1 för att säkra upp framtida lönekostander…
Hur hade Ni gjort?
Du kan ju vara anställd i Holding. Sen hyr du ut dig själv till de andra bolagen för den peng du kan med att ta.
Sen optimerar du lön och utdelning från Holding för minst skadlig skatteeffekt.
Edit:
Om du tror att du kommer ha lite framtida intäkter i något av bolagen kan du eventuellt boka upp lite löneskuld. Det kan balansera saker och ting men det där har jag aldrig hållit på med - kanske någon annan här som vet att förklara det gynnsamma med detta.