Jag ska skriva ett aktieägaravtal och behöver hjälp att tänka runt bolagsstruktur.
Frågan jag har är om det är bäst för mig att äga företaget som jag har med en partner privat eller via ett holding bolag?
Jag vet inte riktigt vilken information som är relevant för att rådgiva i frågan så här kommer ett litet axplock.
Jag äger och driver ett företag (AB). Nu ska jag ta in en delägare på 25%.
Vi kommer bägge arbeta operativt i företaget
Jag har idag inget holding bolag och det enda bolag jag är engagerad i är mitt AB
Jag har tankar på att gå in som delägare i ytterligare ett nytt bolag (dock inget bestämt än)
Jag vill kunna använda pengarna från lön/utdelning i min privatekonomi
Jag blir inte klok på vad det är för för och nackdelar med respektive lösning, äga privat eller via annat helägt bolag? Alla som jag har pratat med har sagt olika saker.
Vad säger ni kloka människor här? Ni brukar ha många bra tankar runt det mesta
Mitt generella tips är att ha ett ”gemensamt” AB ut mot kund. Sen separata egna AB för varje delägare bakom.
Alla AB ägs av dig/er som privatpersoner. Privat ägande gör att ni slipper koncernredovisning och kan ta schablonutdelning från det gemensamma AB och lönebaserad utdelning i det egna AB.
Intäkt/vinst i det gemensamma AB fördelas sen bak till delägarnas egna AB. Äger man olika mycket fördelas det utifrån ägarandel.
Lön, pension, tjänstebil mm hanteras sen i det egna bolaget på valfritt sätt utifrån egna preferenser.
Finns där anställda som ej är delägare får man fundera på var deras löner ska komma ifrån. Finns olika lösningar hur man kan hantera det. Vi hade t ex de gemensamma anställda som ”1/2-deltidsanställa” i respektive bakre AB. (För att deras löner skulle slås ihop med respektive egna ägarlöner i samma AB)
Då är det också lätt för en delägare att addera en egen extraverksamhet i dennes bakre AB.
Kanske är trög idag, men jag tolkar det du skriver som att TS ska sälja 25% av sina aktier i AB1 till den nya delägaren X. Efter affären så äger TS 75% av AB1 och X äger 25% (som fysiker). Utöver det är förslaget att TS bildar ett AB2 som TS äger till 100% och X bildar ett AB3 som denne äger till 100%.
Förstår inte riktigt tanken med hur intäktströmmar och kostnader ska fördelas mellan dessa bolag AB1, AB2 och AB3 när det enda som de har gemensamt är ägaren.
Hade AB2 och AB3 varit holdingbolag som ägde 75 resp 25% av AB1 så hade jag varit med på noterna, men inte riktigt nu så det får någon gärna förklara lite mer.
Kanske otydlig men jag menar att fördelningen från AB1 görs till AB2 och AB3 genom en slags vidarefakturering bakåt. Där man vidarefakturerar olika mycket beroende på ägarandel.
Fördelen om alla bolagen ägs privat är att man slipper hålla på med koncernredovisning. Väljer man Holdingbolag hade man kunnat lösa det med koncernbidrag istället men då är man inne i koncernredovisning också.
Värt att tänka på är att huvudföretaget som äger minst 50% av ett dotterföretag får hela det lönebaserade utdelningsutrymmet. Om du använder upplägget som @Skogstomten föreslår så förstår jag det rätt så hamnar lönerna i egna bolag och du har ingen nytta av eventuella löner din kompanjon tar ut.
Vill du att båda ska kunna utnyttja utdelningsutrymmet från lönerna måste din kompanjon äga bolaget privat. För din del spelar det inte lika stor roll men det är hyfsat enkelt att flytta ett bolag från privat ägande till under ett holdingbolag men göra det åt andra hållet är svårt. Vid en privat till holdingbolags försäljning kan du sätta priset till utdelningutrymmet du har kvar.
Så jag hade börjat att båda äger det privat sen i framtiden flytta det till ett holdingbolag om du ser att du inte behöver utdelningarna privat längre utan till andra dotterbolag du har i ditt holdingbolag. Med tanke på att det är skattefritt i så fall.
Förr TROR jag man kunde räkna lönerna “dubbelt” på något sätt i huvudbolaget genom att en hade aktiemajoriteten och den andre hade rösträttsmajoriteten eller liknande upplägg. Vi hade så första året 2012 med koncernägande men jag har för mig att något ändrades och den möjligheten sen togs bort omkring 2013. Så efter det kunde endast löner räknas en gång.
Så då ändrade vi till det upplägg jag skrev och köpte ut aktierna privat. Sen våra anställda var 1/2-tids anställda i respektive mitt och kollegans AB. Utdelningsmässigt blev det då rättvist och vi kunde sen välja vår egen lön fritt och dessutom blanda in egen annan verksamhet valfritt i vårt egna bolag.
Osäker på hur det ligger till exakt så någon annan kanske vet mer?
Nja, tänk det gemensamma AB enbart som en tratt som fångar upp intäkter som sen slussas vidare till era respektive privata AB där bakom utifrån arbetsinsats/ägande eller hur ni nu vill fördela det. I ert gemensamma AB tas inga löner från någon av ägarna.
Grundtanken tycker jag är att den nya delägaren också ska ha ett eget AB bakom ert gemensamma och gör samma sak. Annars blir det ändå krångligt/rörigt igen med matematiken
Det som ditt nya AB fakturerar ert gemensamma AB behöver/ska inte ha något med din lönenivå att göra. Den faktureringen är enbart för att flytta pengarna från det gemensamma AB till ditt eget. Sen gör du/ni fritt vad du vill i era egna AB med lönenivå, TJP, förmånsbil, sparande osv.
Får man sen fler anställda som ej är delägare så blir det lite andra förutsättningar och då kan man välja/fundera på i vilket AB de ska vara anställda med olika +/-.