Deläga AB via holdingbolag?

Hej

Jag har för avsikt att starta ett AB med en vän och mina två barn inom tjänstesektorn, han kommer att äga 50% och jag och mina två barn resterande 50%.

Han kommer vara operativt verksam och ta ut lön, vi övriga är anställda i andra bolag och kommer att lägga ner några timmar då och då och istället ta ut utdelning.

Då vännen kommer att ta ut lön är det kanske gynnsamt att han äger 50% av AB på grund av 3:12 regeln. För vår del är det dock kanske klokast att äga 50% via ett holdingbolag?

Fungerar detta upplägg rent företags- och skattemässigt och finns det något mer gynnsamt vis?

Tack på förhand

1 gillning

Om ni har lätt att komma överens så äger ni det enklast gemensamt, mindre administration och lägre kostnad. Ett annat populärt upplägg är att ni äger det gemensamma AB:et genom varsitt eget AB. Sen fakturerar ni mellan företagen för att fördela pengarna rättvist. Ni är då fria att göra vad ni vill med pengarna i era resp. AB:n. Dvs. er vän plockar ut lön och förmåner från sitt egna AB och ni utdelning och ev. lön från ert.

Jag hade valt att äga via eget AB.
Blir mkt enklare om du vill köpa saker som behövs i ditt arbete men som inte han behöver, leasingbil etc.

Sedan när ni tar ut utdelning som är högre än vad du kan ta i lågbeskattad utdelning så kan du behålla de överskjutande beloppet i ditt eget bolag utan ytterligare skatt. Så tar du ut de senare år istället.

Kanske vill du anställa din fru/sambo. Inget som påverkar erat delade bolag.

Med tanke på att de äger exakt 50% så betyder väl det att ingen i så fall kan använda huvudregeln vilket de annars kan göra. I och med att endast holdingbolaget som äger mer än 50% får använda löneutrymmet och i detta fallet så finns inget. Beror så klart på hur mycket lön som tas ut i bolaget om det spelar roll eller ej.

Så av den anledningen så låter original föreslaget bäst. Där han äger det privat och de igenom ett bolag.

Är detta så jäkla populärt? Det dyker upp som “råd” här titt som tätt men i verkligheten?

Lönen tas inte ut i det gemensamma bolaget, utan i det egna bolaget som ägs 100% av vännen.

Har inga siffror på det, men jag upplever att det är en vanlig setup inom min bransch (IT). Konsulter vill vara egna, men samarbeta och jobba med gemensamt varumärke mot kund. Man får det bästa av två världar.

3 gillningar

Hej

Tack för alla svar.

Såsom jag uppfattat det kan ingen använda huvudregeln då vi båda äger 50% var? Så det finns inget sätt att kombinera huvudregeln och förenklingsregeln, även om man skulle starta ett holdingbolag som äger det gemensamma aktiebolaget?

Om man istället hade gjort att han äger 51% och vi 49%, hade det gått i det fallet? När verksamheten börjar ta fart är tanken att en av oss blir anställd, då är det inga hinder att vi tar över 1% ägarandel av honom?

Har han 51% så är de han som bestämmer. Ni bör skriva ett avtal mellan er (lexly.se) och inte krångla till de utan äga 50/50.

Du gör de ,med fördel bakom ett eget bolag som du äger till 100% vilket utdelningar från verksamhetsbolaget kan gå till obegränsat utan någon extra skatt. Sedan tar du så mycket utdelning privat som är möjligt från ditt eget bolag och lämnar kvar resten tills kommande år.

Easy peacy!

Blir nog enklare att räkna om han också har ett bolag där ni båda fakturerar verksamhetsbolaget lika mycket. Hur mycket lön man vill ha kan man sedan bestämma enskilt. Men de är klart om ni ska ha massa andra anställda så kanske de finns bättre upplägg

1 gillning

Det är väl inte helt ovanligt, jag har haft det så och vet en del runtom kring mig som har så.

Jag tycker det är ett bra upplägg.

Jag tolkar det som om du, dina barn och fin familjs holdingbolag är “utomstående delägare” i det här fallet och för verksamhetsbolaget. Då behöver de utomstående delägarna äga mindre än 30% av aktierna för att huvudägarens aktier ska räknas som kvalificerade.

Halloj!
Ville bara flika in lite kring vad som skrivits ovan.
Håller inte riktigt med om att personen i fråga måste äga minst 50% av andelarna för att kunna nyttja löneregeln, var menar du att det framgår? Min erfarenhet är att sålänge du äger kvalificerade andelar och äger mer än 4% av bolaget, samt att någon utomstående (ej aktiv) ägare inte äger mer än 30%.

Angående dessa 30% gäller det att inte tänka fel, för att vara aktiv behöver du inte ta ut en heltidslön, det finns andra sätt att vara aktiv med. Försök likställa det med vad regelverket försöker fånga, de vill fånga att exempelvis ett extern riskkapitalbolag köper upp andelar och bara är en extern vilande ägare.

Sen vill jag dock påstå att löneregeln knappt blir relevant med endast en person som tar ut lön, landar troligen i schablon ändå. Lite mer tips: 3:12-reglerna – den ultimata guiden för företagare

Ursäkta att jag kan ha skrivit lite otydligt från mobilen…

1 gillning